Protokół nr X/25 z sesji Rady Miejskiej w Świdnicy odbytej w dniu 31 stycznia 2025 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy przy ul. Armii Krajowej 47
W sesji uczestniczyli:
- Radni Rady Miejskiej w Świdnicy - (zgodnie z listą obecności, zał. nr 1):
Józef Cygan, Jan Dzięcielski, Wiceprzewodniczący Rady - Rafał Fasuga, Edmund Frączak, Joanna Gadzińska, Krzysztof Grudziński, Jacek Iwancz, Przewodniczący Rady - Krzysztof Lewandowski, Ryszard Makowski, Danuta Morańska, Tadeusz Niedzielski, Luiza Nowaczyńska, Wiceprzewodniczący Rady - Andrzej Ora, Sylwia Osojca-Kozłowska, Magdalena Rumiancew-Wróblewska, Zofia Skowrońska-Wiśniewska, Beata Szczepankowska, Anna Światowa, Violetta Wiercińska, Michał Zastawny, Wiesław Żurek.
- Prezydent Miasta – Beata Moskal-Słaniewska
- Zastępca Prezydent Miasta – Krystian Werecki
- Zastępca Prezydent Miasta – Katarzyna Fitrzyk
- Sekretarz Miasta – Maciej Rataj
- Skarbnik Miasta- Marta Żłobicka-Wnuk
- Radca Prawny- Kamila Żmidzińska
- Rzecznik Prasowy- Magdalena Dzwonkowska
Zaproszeni Goście, m. in.:
Dyrektorzy Wydziałów Urzędu Miejskiego:
- Joanna Salus – Dyrektor Wydziału Przetargów i Inwestycji Miejskich
- Maciej Gleba – Dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej
- Małgorzata Synowiec - Dyrektor Wydziału Mienia Komunalnego
- Małgorzata Osiecka – Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury
- Anna Skrzypacz – Dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego
- Magdalena Urbańska-Malucha – Dyrektor Wydziału Edukacji
- Apolonia Kawka-Szczygieł – Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich
- Sławomir Kwiatkowski – Dyrektor Wydziału Transportu
- Izabela Siekierzyńska – Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych
Kierownicy Referatów/ Biur/Pracownicy Urzędu Miejskiego:
- Dorota Kruźlak – Dyrektor Urzędu Stanu Cywilnego
- Daniela Dębek – Kierownik Biura Ochrony Środowiska
- Przemysław Kondzior - Referat Obsługi Informatycznej
- Joanna Trojan-Skała – Wydział Promocji i Kultury
- Ewa Suchowińska – Biuro Prezydenta Miasta
Dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek z udziałem gminy:
- Violetta Kalin – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Dobiesław Karst – Dyrektor Muzeum Dawnego Kupiectwa
- Marta Wojciechowska – Zastępca Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Bożena Kuźma – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Kultury
- Zbigniew Curyl – Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury
- Jerzy Żądło – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
- Marek Suwalski - Dyrektor Miejskiego Zarządu Nieruchomości
- Marek Fiłonowicz – Komendant Straży Miejskiej
- Marek Zawisza – Prezes Zarządu Świdnickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp z o.o.
- Tomasz Kurzawa – Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o. o.
- Magdalena Ryglicka - Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej w Świdnicy sp. z o.o.
- Katarzyna Partyka – Dyrektor Oczyszczalni Ścieków Świdnickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
PORZĄDEK OBRAD:
- Otwarcie X sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie
- Przedstawienie porządku obrad X sesji Rady
- Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
- Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady
- Przedstawienie i przyjęcie Planu pracy Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025
- Sprawozdania z działalności Komisji Rady Miejskiej w Świdnicy za 2024
- Przedstawienie Planów pracy Komisji Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025
- Przedstawienie i przyjęcie Planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025 rok- (zał. nr 1, proj. X/1).
- Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie- (zał. nr 1, X/: 2-7).
- Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności.
- Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i
- Oświadczenia i sprawy
- Zakończenie X sesji Rady Miejskiej w Świdnicy.
Ad 1. Otwarcie X sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie quorum
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski powitał Radnych, Prezydent Miasta, zaproszonych gości, dokonał otwarcia X sesji Rady Miejskiej w Świdnicy w dniu 31 stycznia 2025 r., a następnie stwierdził quorum (21 radnych) i poinformował o prawomocności obrad.
Następnie wspomniał mjr. Mieczysława Łuszczyńskiego, Zasłużonego dla miasta Świdnicy, Wiceprezesa Związku Inwalidów Wojennych, Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, odznaczonego Krzyżem Zasługi, medalem zasługi dla obronności kraju, jeden z ostatnich niezłomnych na terenie miasta, który zmarł 21 stycznia. Poprosił o uczczenie jego pamięci minutą ciszy.
Ad 2. Przedstawienie porządku obrad X sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przedstawił porządek obrad X sesji Rady Miejskiej (zał. nr 2). Poinformował, że wpłynął wniosek Prezydent Miasta (zał. nr 3) o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały nr X/8. w sprawie powołania doraźnej Komisji do spraw opracowania zmian w Statucie Gminy Miasta Świdnicy.
W temacie porządku obrad zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski - chciałbym znać powody wprowadzenia do porządku obrad zmian w statucie. Wydaje mi się, że ten statut jest jasny i klarowny. Chciałbym od Pana usłyszeć, jakie są powody wprowadzenia tego do porządku obrad.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - projekt wpłynął dlatego, że są zapisy w statucie, które są nieprecyzyjne, w związku z tym powinni radni zająć się takimi zmianami. Ostatni raz zmiany statutu robiliśmy kilkanaście lat temu. Żeby nie było żadnych wątpliwości co do zapisów, Pan Sekretarz po uważnym przejrzeniu też proponuje, żeby niektóre z zapisów zmienić bo one wynikają ze zmieniającego się prawa.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - to są planowane zmiany w kilku paragrafach, także myślę, że już pora. Zmiany zaproponuje komisja, którą mam nadzieję powołamy.
Radny Jan Dzięcielski - chciałbym konkretnie usłyszeć w jakich paragrafach, bo w projekcie jest chyba dotyczący tylko i wyłącznie Zasłużonych. Proszę o konkrety, a jeżeli coś w Zasłużonych nie pasuje też chciałbym to usłyszeć, zmiany były w 2018 a nie kilkanaście lat temu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - w tym celu będzie powołana komisja, żeby ustalić konkretne zmiany i wtedy wszyscy się dowiemy co nam komisja zaproponuje, i tak Rada będzie głosować te zmiany. Dzisiaj nie mogę Panu wskazać literalnie co będzie zmienione.
Radny Jan Dzięcielski - ale żeby były zmiany to najpierw musimy wiedzieć co chcemy zmieniać, w tej chwili nie ma takiej wiedzy. Pan Przewodniczący daje pod porządek obrad coś, co nie wie Pan w których punktach chce zmieniać, tak to mam rozumieć?
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - nie należy tego tak rozumieć. Nie jest tajemnicą, że mogą się pojawić zmiany w paragrafach mówiących o sposobie nadawania tytułów Honorowych Obywateli i Zasłużonych dla Miasta Świdnicy ale jeszcze Sekretarz zwrócił uwagę, że w międzyczasie od 2018 roku zmieniły się liczne przepisy, które wymagają byśmy nasz statut dostosowali do tych wymogów.
Radny Jan Dzięcielski - proszę wyjaśnić mieszkańcom pewne niuanse bo w przestrzeni publicznej, zarówno w tym co otrzymaliśmy od Pana Przewodniczącego pojawia się informacja, że tytuł Zasłużony musi być przyznawany przez siedmioosobowy zespół. Mam tu dokumenty i tytuł Zasłużony - 6 osób opiniowało, tytuł Zasłużony - 5 osób opiniowało, tytuł Zasłużony – 6 osób opiniowało, 5 osób. To, co jest w przestrzeni publicznej i to, co Pan Przewodniczący wysłał nam na maila to po prostu kłamstwo, do tej pory był siedmioosobowy zespół ale jeżeli była większość, przychodziła i obradowała nad tytułem Zasłużony to wtedy była opinia i dwóch Honorowych też nie przy siedmioosobowym zespole było opiniowanych, więc żebyście Państwo też to rozumieli, że próbujemy być oszukani, ale związku z powyższym Klub Radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miejskiej w Świdnicy, działając na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym wnosi o wprowadzenie do porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej w Świdnicy projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Świdnicy” dla Pani Agnieszki Dobkiewicz. Tekst projektu, jak i opinia Pani Prezydent i opinia komisji w załączeniu, bo one już są. Wniosek o nadanie tego tytułu został złożony przez nasz klub 27 września 2024 roku i do dzisiejszej sesji nie wiadomo dlaczego Pan Przewodniczący nie poddał go pod obrady Rady Miejskiej, mimo wyczerpania procedury wynikającej z przepisów obowiązującego prawa. Argumentowanie o nieumiejętności napisania projektu stosownej uchwały wskazuje na brak dobrej woli ze strony Pana Przewodniczącego Krzysztofa Lewandowskiego, który w tym przypadku najwyraźniej przekroczył swoje kompetencje. Zatem, w oparciu o przepisy przywołane na wstępie, zamierzamy wyręczyć Pana Przewodniczącego z tego ambarasu, jednocześnie apelując do jego sumienia, aby w swoim postępowaniu kierował się tylko i wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – zakładam, że Pan i wnioskodawcy już nie chcieli czekać na punkt 11. dzisiejszych obrad - sprawy organizacyjne, wnioski Radnych i komisji, złożyli ten wniosek już teraz. Tu jest podpis radnych pod wnioskiem a powinien być pod uzasadnieniem do uchwały, więc pozwolę sobie go zwrócić żebyście Państwo tu uzupełnili, żeby Pan znowu nie musiał zarzucać komuś złych intencji.
Radny Jan Dzięcielski - we wniosku jest napisane, że projekt uchwały jest w załączeniu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - przepisy mówią wyraźnie, że należy podpisać pod uzasadnieniem bo nie wiem, czy Radni, którzy się podpisali akceptują sam wniosek czy uzasadnienie też, bo we wniosku stawia Pan zarzuty, proszę o uzupełnienie. Będzie procedowany ten wniosek zgodnie ze Statutem Miasta Świdnicy i ustawą o samorządzie, którą przecież Pan bardzo dobrze zna i wie, jak to będzie przebiegało.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie porządek obrad X sesji Rady Miejskiej ze zmianami:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -8 , wstrzymało się -1 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 4)
porządek obrad ze zmianami został przyjęty
Ad 3. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków
W skład Komisji Uchwał i Wniosków powołano Radnych:
- Edmund Frączak
- Ryszard Makowski
- Danuta Morańska
Radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie skład Komisji:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 5)
skład Komisji Uchwał i Wniosków został przyjęty
Ad 4. Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przypomniał, że protokół z IX sesji Radni otrzymali w formie elektronicznej i był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Miejskiej:
w głosowaniu: za -21 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 6)
protokół z IX sesji Rady Miejskiej został przyjęty
Ad 5. Przedstawienie i przyjęcie Planu pracy Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025 rok
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przedstawił plan pracy Rady Miejskiej na 2025 rok (zał. nr 7). Poinformował, że Radni otrzymali wcześniej plan pracy, był również opiniowany przez Komisje.
Komisja Budżetu i Finansów, Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury, Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa, Komisja Oświaty i Kultury oraz Komisja Sportu, Turystyki i Współpracy Międzynarodowej zaopiniowały pozytywnie plan pracy Rady Miejskiej na 2025 rok.
W temacie planu pracy zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski - na Komisji Spraw Społecznych podjęliśmy temat Szkoły nr 315. W przestrzeni medialnej pojawiała się informacja, że nie wiadomo co ze szkołą będzie, prosiłem Panią Przewodniczącą, żeby wspólnie z Komisją Oświaty nad tym się pochylić. Z tego, co wiem to chyba nie było to na Komisji Oświaty w ogóle procedowane, w związku z powyższym proszę o zastanowienie się czy nie wrzucić do porządku obrad sesji Rady, nie wiem w którym miesiącu, informacji na temat szkolnictwa i tego, jaki jest program docelowej sieci szkół w mieście Świdnica.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - kiedyś było takie ustawowe zobowiązanie, żeby przedstawiać Radzie sprawozdanie z działalności Wydziału Oświaty i stanu oświaty w naszym mieście, teraz tego nie ma ale mam przed sobą plan pracy Komisji Oświaty i Kultury i jest zapisane w punkcie szóstym, że komisja będzie zajmowała się tematem Szkoły nr 315, będzie wizytować szkołę oceniając proces dydaktyczny i wychowawczy, spotkają się z kadrą pedagogiczną. Czy to wystarczy, bo nie tylko członkowie tej Komisji mogą uczestniczyć w posiedzeniu.
Radna Anna Światowa – chciałam oficjalnie potwierdzić, po konsultacji z Przewodniczącą Komisji Oświaty, że będzie wizytacja na jesieni roku 2025 zaraz po rozpoczęciu roku szkolnego, kiedy szkoła już osiądzie po nowej rekrutacji i z nowymi uczniami. Planowany termin to prawdopodobnie październik i oczywiście chętni zainteresowani losami są zaproszeni na tą wizytację, więc oficjalnie to nie wybrzmiało, ale zgodnie z tym, o co Pan prosił zawarłam punkt czwarty w planie pracy naszej komisji na rok 2025.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - to się potwierdza, w tych planach, które Państwo za chwilę będziecie przedstawiać ten zapis jest, o którym Pani Przewodnicząca mówiła. Te dwie komisje to blisko połowa Rady więc szerokie gremium będzie mogło się tym tematem zainteresować.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej na 2025 rok:
w głosowaniu: za -21 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 8)
plan pracy Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025 rok został przyjęty
Ad 6. Sprawozdania z działalności Komisji Rady Miejskiej w Świdnicy za 2024 rok
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2024 rok oraz z realizacji przez kierowników kontrolowanych jednostek zaleceń pokontrolnych przedstawiła Przewodnicząca Komisji Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 9).
Sprawozdanie z działalności za 2024 rok Komisji Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa przedstawiła Przewodnicząca Komisji Anna Światowa (zał. nr 10).
Sprawozdanie z działalności za 2024 rok Komisji Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury przedstawił Przewodniczący Komisji Michał Zastawny (zał. nr 11).
Sprawozdanie z działalności za 2024 rok Komisji Oświaty i Kultury przedstawiła Przewodnicząca Komisji Danuta Morańska (zał. nr 12).
Sprawozdanie z działalności za 2024 rok Komisji Budżetu i Finansów przedstawiła Przewodniczący Komisji Rafał Fasuga (zał. nr 13).
Sprawozdanie z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji za 2024 rok przedstawiła Przewodnicząca Komisji Joanna Gadzińska (zał. nr 14).
Ad 7. Przedstawienie Planów pracy Komisji Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025 rok
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski zaproponował, aby nie odczytywać planów pracy Komisji, które Radni otrzymali w wersji papierowej. Radni nie wnieśli sprzeciwu.
Plan pracy Komisji Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa na 2025 rok (zał. nr 15), plan pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury na 2025 rok (zał. nr 16), plan pracy Komisji Oświaty i Kultury (zał. nr 17), plan pracy Komisji Budżetu i Finansów (zał. nr 18) oraz plan pracy Komisji Sportu, Turystyki i Współpracy Międzynarodowej na 2025 rok (zał. nr 19) zostały przyjęte.
Ad 8. Przedstawienie i przyjęcie Planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Świdnicy na 2025 rok
Projekt uchwały nr X/1. w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2025 rok przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 20).
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – według mnie w proponowanym załączniku jest błąd, punkt 2. Kontrola Miejskiego Zarządu Nieruchomości - odpowiedzialny za przygotowanie dokumentów powinien być dyrektor MZN a nie prezydent miasta.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – bo on odpowiada za tą jednostkę. Czy Pani Przewodnicząca przyjmuje taką poprawkę.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Sylwia Osojca-Kozłowska – przyjmuję taką poprawkę.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - wydaje mi się, że zanim Pani Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej powiedziała, że przyjmuje taką poprawkę to powinna być ona przegłosowana przez Komisję Rewizyjną.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - omawiamy ten plan pracy jako projekt uchwały, zgłoszono uwagę i przyjęto poprawkę, jak nie słyszę głosów sprzeciwu członków Komisji Rewizyjnej to wydaje mi się, że automatycznie nanosimy poprawkę i będziemy przyjmować plan pracy z tą naniesioną poprawką, efekt końcowy jest taki sam.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Sylwia Osojca-Kozłowska - oczywiście tutaj jest błąd mój i Komisji, natomiast za całość działań w mieście odpowiada Prezydent Miasta, który jest jednostką nadrzędną dla Miejskiego Zarządu Nieruchomości i Pana Dyrektora, więc może niech się wypowie prawnik, natomiast dla mnie to jest poprawka w tym momencie kosmetyczna.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - zauważmy, że ta tabela mówi „odpowiedzialny za przygotowanie dokumentów”. Pan Dyrektor jest odpowiedzialny za przygotowanie dokumentów swojej jednostki, Pani Prezydent jest odpowiedzialna za działania
Pana Dyrektora. Zwrócił się do radcy prawnego z prośbą o opinię czy można ta zmianę wprowadzić, która to potwierdziła.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/1 wraz ze zgłoszoną poprawką:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 21)
projekt uchwały nr X/1 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.
Ad 9. Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie
Ad 9.1.
Projekt uchwały nr X/2. w sprawie zmiany składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Świdnicy przedstawił Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski (zał. nr 23).
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/2:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 24)
projekt uchwały nr X/2 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.
Przerwa 20 min
Po przerwie, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski udzielił głosu Panu Grzegorzowi Macko, Posłowi na Sejm RP.
Grzegorz Macko, Poseł na Sejm RP – bardzo dziękuję za zaproszenie na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej, jestem u Państwa w swojej obecnej roli parlamentarzysty Ziemi Wałbrzyskiej pierwszy raz, natomiast nie jestem pierwszy raz na tej sali. Przez ostatnie lata mieliśmy okazję współpracować, ponieważ funkcjonowałem chociażby w samorządzie Województwa Dolnośląskiego. To wspomnienie wzięło się stąd, że kiedy byłem na tej sali po raz ostatni to właśnie tutaj dyskutowaliśmy nad wykorzystywaniem Funduszy Europejskich, ich negocjowaniem dla Dolnego Śląska, jak udało mi się dowiedzieć przed chwilą od radnych mojego klubu Prawa i Sprawiedliwości, z którymi rozmawiałem, też z rozmów z władzami miasta, już te fundusze płyną, są wykorzystywane na bardzo konkretne działania i za to chciałbym podziękować Państwu jako Radnym, którzy uchwalają budżet władzom miasta, skutecznie pozyskują te pieniądze, bo to daje nam dużą satysfakcję, że praca, którą wykonywaliśmy na przestrzeni ostatnich lat będzie teraz przynosiła wymierne efekty. Jestem posłem od czerwca tego roku i wiem, że na tej sali w czasie poprzednich posiedzeń Rady Miasta wielu moich kolegów już miało okazję się przedstawić, ja w tej roli jestem po raz pierwszy, dlatego powiem tylko, że jestem członkiem w Sejmie m.in. Komisji Gospodarki i Rozwoju, która zajmuje się sprawami istotnymi także z punktu widzenia samorządu, chociażby na jednym z ostatnich posiedzeń rozmawialiśmy o ograniczeniach w sprzedaży alkoholu, które miałyby dawać władzom gmin i miast narzędzia, aby w odpowiedni sposób kreować politykę w tym zakresie na swoim terenie. To jest najświeższy temat, ale tych tematów dotykających samorządu jest więcej i w tym zakresie pozostaje do Państwa dyspozycji. Ponadto jestem członkiem Komisji Sejmowej ds. dzieci i młodzieży ale także Komisji ds. usuwania skutków powodzi. Mieliśmy okazję przedwczoraj spotkać się w gronie posłów, parlamentarzystów, ale też przedstawicieli administracji rządowej, Pana Ministra Marcina Kierwińskiego, Pani Wojewody i wielu samorządowców w Kamieńcu Ząbkowickim, żeby dyskutować o skutkach powodzi. Takie spotkania odbywają się regularnie, z reguły one mają miejsce w Warszawie, tym razem spotkaliśmy się na terenach powodziowych, gdzie rozmawialiśmy m.in. o propozycji, z którą wyszli samorządowcy z południa Dolnego Śląska - bonu turystycznego, który mógłby być wykorzystywany przez mieszkańców całego kraju na terenach, które zgodnie z propozycją zostały objęte obszarem klęski żywiołowej. Oznacza to, że prawie całe południe Dolnego Śląska
- gdyby ta propozycja przeszła zgodnie z oczekiwaniami samorządowców - byłoby w tej uprzywilejowanej sytuacji, że taki bon mógłby być wykorzystywany w wielu gminach południa Dolnego Śląska, nie tylko tych, o których najwięcej się mówi czyli Stronie i Lądek, choć tam pomoc jest najbardziej potrzebna. Dalsze dyskusje przed nami, praktycznie na każdym posiedzeniu Sejmu rozmawiamy o powodzi i jej skutkach, która dotknęła również powiat Świdnicki i miasto Świdnica, choć trzeba przyznać, że na pewno nie w takim wymiarze jak chociażby w Kotlinie Kłodzkiej, ale też bardzo wiele osób ucierpiało i o tym pamiętamy. Jestem do Państwa dyspozycji, chcę bardzo podziękować za wszystkie głosy, które płyną do mnie związane z różnymi postulatami, które zawsze staram się przedkładać w różnych formach w Sejmie. Wszyscy wiemy, że dzisiaj sytuacja polityczna jest taka, że moje środowisko znajduje się w opozycji, więc ta sprawczość na pewno nie jest taka jak niedawno, ale wspólnie z kolegami i koleżankami z okręgu wałbrzyskiego jesteśmy w stałym kontakcie, wszystkim nam zależy na tym, żeby nasz region się rozwijał, niezależnie od sytuacji politycznej panującej w danym momencie. Wszystkim zależy nam na tym samym i życzę też, aby na tej sali podobna zgoda panowała, aby mieli Państwo dzięki temu możliwość wykorzystywania wszystkich funduszy, które pojawiały się na przestrzeni lat i będą się jeszcze m.in. z funduszy europejskich, które negocjowaliśmy pojawiały w kolejnych latach. Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę. Dziękuję Pani Prezydent za wszystkie rozmowy, dziękuję Panu Przewodniczącemu jeszcze raz za zaproszenie i mam nadzieję, że będziemy mieli możliwość częstych kontaktów w sprawach jak najbardziej merytorycznych.
Ad 9.2.
Projekt uchwały nr X/3. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Świdnica –Zarzecze II” - część 1 przedstawiła Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury Małgorzata Osiecka. Następnie poprosiła Pana Sławomira Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova o omówienie planu (zał. nr 26).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – jestem radną z tego obszaru, mieszkam w pobliżu i ten plan jest poniekąd zmieniany też ze względu na nową zabudowę, która może pojawić się na terenie dawnego Wistalu, przynajmniej takie do mnie głosy docierają, sama jestem zorientowana w tym temacie i chciałam zapytać, jeśli chodzi ewentualnie o powstające budynki na tym terenie, czy tam jest jakaś struktura tych domów, które mają powstawać - czy to będzie zabudowa powyżej czterech pięter i co będzie się działo z dawną zabudową po PGR, która tam się znajduje. Dotyczy to budynków, które użytkuje pan Wądołowski i tam, gdzie mieszkają mieszkańcy, bo z tego co pamiętam to Wistal bezpośrednio sąsiaduje z tymi budynkami, jak w ogóle zabudowa ma ewentualnie wyglądać na tym terenie.
Pan Sławomir Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova – to, co już Państwu starałem się przekazać - po to ta część terenu została wyłączona do odrębnego postępowania, abyśmy mogli w sposób w miarę spokojny reagować na złożoną uwagę, przepracować ten obszar, zastanowić się, w jaki sposób ta nowa funkcja związana z zabudową mieszkaniową wielorodzinną powinna być ukształtowana, szczególnie biorąc pod uwagę zabudowę folwarczną, która jest objęta strefą ochrony konserwatorskiej. Jeżeli chodzi o układ urbanistyczny mamy po drugiej stronie istniejące osiedle wielorodzinne i te dwa elementy już istniejącej struktury musimy wypełnić nowymi wskaźnikami urbanistycznymi, które będą adekwatne i będą z jednej strony szanowały strukturę historyczną, z drugiej strony odpowiadały już na wymogi dzisiejszych warunków technicznych dotyczących funkcji mieszkaniowej czy funkcji związanej z zabudową wielorodzinną, na to nakłada się jeszcze kwestia obszaru szczególnego zagrożenia powodzią, który w tym miejscu występuje. To wszystko wymaga zatrzymania się, zastanowienia, przepracowania i tak, jak w przypadku każdej procedury - projekt planu z jednej strony będziemy konsultowali z opiniującymi i uwzględniającymi z ustawy, w tym konserwatorem zabytków i Wodami Polskimi a z drugiej strony najprawdopodobniej ten dokument będzie również wyłożony do publicznego wglądu po to, żeby właściciele, mieszkańcy sąsiednich terenów mogli zapoznać się z tym projektem i dopiero jak przejdziemy tą procedurę formalno- prawną wrócimy do Państwa z gotowym rozwiązaniem. Na dzisiaj nie chciałbym przesądzać, czy i w jakim kierunku pójdzie ta zabudowa i w jaki sposób będzie kształtowana, czy to będą trzy czy cztery kondygnacje. jak to będzie kształtowane z punktu widzenia formalnego.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - tam jest określone, są cztery kondygnacje.
Pan Sławomir Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova - ale to jest wniosek, który został złożony jako wniosek właściciela, przyjęta ale rozstrzygnięta częściowo pozytywnie, częściowo nie. W zakresie wskaźników urbanistycznych one muszą zostać przepracowane i dlatego dzisiaj to nie jest przedmiotem uchwalanego dokumentu, bo nie jesteśmy jeszcze na tym etapie, żeby móc Państwu w sposób jednoznaczny powiedzieć, jakie te wskaźniki urbanistyczne będą, to dopiero będzie przedmiotem projektu planu części drugiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - ale jak Pan słyszy Radni mają wątpliwość, że pięć kondygnacji to za dużo, gdzie w tej chwili tam maksymalnie są cztery, proszę to przyjąć.
Pan Sławomir Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova - ja to przyjmuje jako swego rodzaju wytyczna projektowa, którą na pewno będziemy musieli również wziąć pod uwagę przy ustalaniu wskaźników urbanistycznych, mając świadomość, że finalnie ten dokument trafia pod obrady i to finalnie Państwo podejmujecie decyzje w sprawie przyjęcia tego dokumentu lub nie.
Dyrektor Wydziału Małgorzata Osiecka - to trochę nietypowe rozstrzygnięcie uwag, jak do tej pory zawsze te uwagi były rozwiązywane w bardzo prosty sposób - albo były całkowicie do odrzucenia albo mogły być do przyjęcia. Za taką sytuacją przemawia to, że w tym obszarze studium, które jest dokumentem kierunkowym jeszcze do końca tego roku, pozwalało na wpisanie funkcji mieszkaniowo-usługowej. Z drugiej strony patrząc na to, co tam się dzieje to myślę, że wycofanie bazy, która tam funkcjonuje, z tego obszaru też będzie korzystniejsze, w związku z tym stwierdziliśmy, że warto by było się pochylić i nie wracać w kolejnych procedurach, bo wniosek pewnie za parę miesięcy, rok albo dwa może by wpłynął i byśmy musieli też wydać dodatkowe, duże pieniądze na opracowanie planu, kiedy możemy rozważyć ten wniosek teraz. To, co Państwo zauważyliście to była tzw. uwaga i to, co inwestor chciałby mieć, a my będziemy to rozważać, dostosowywać do wskaźników, ustalać takie parametry, aby to było dla przestrzeni właściwe i nieuciążliwe dla całego obszaru. Wymaga to powtórzenia również stanowiska organów, w związku z tym zatrzymujemy się w tym miejscu, dla tego obszaru przeprowadzamy procedurę jeszcze raz, wyłożymy, zwizualizujemy Państwu tą zabudowę, pokazując gabaryty i w momencie, kiedy się spotkamy z tym fragmentem planu do uchwalenia, Państwo będziecie to mogli zobaczyć i podnieść świadomie rękę. Nie chcieliśmy Państwa wprowadzać w tej chwili, że utrzymujemy, przyjmujemy wniosek a z tego nic nie wynika, myślimy, że to jest najbardziej prawidłowe postępowanie.
Radny Edmund Frączak - w projekcie do tego planu, jak zauważyłem, znajduje się uwzględnienie obszaru retencyjnego dla nadmiaru wód. Proszę powiedzieć bliżej, o jakie miejsca chodzi, gdzie mogłoby to być zlokalizowane, ewentualnie kosztem jakich terenów.
Pan Sławomir Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova - czy mógłbym Pana Radnego poprosić o doprecyzowanie, o którym paragrafie mówimy, która strona czy ewentualnie o których zapisach konkretnie mówimy, bo ja sobie nie przypominam zapisów wprost mówiących o retencjonowaniu wód.
Radny Edmund Frączak – był w slajdzie, nie mam teraz przed sobą tego co wcześniej, był slajd i pozycja czwarta – obszar wód retencyjnych, na zestawieniu tabelarycznym.
Pan Sławomir Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova - ta uwaga mówiła o możliwości dopuszczenia retencjonowania wód opadowych w celu ich zagospodarowania nie tylko do celów gospodarczych. Pojawiła się taka uwaga, która została uwzględniona, dotyczy elementu zagospodarowania, który standardowo pojawia się w każdym terenie, czy to mieszkaniowym, półusługowym czy przemysłowym. Zapis, który wprowadziliśmy był taki, że dopuszcza się zgodnie z przepisami odrębnymi możliwość retencjonowania wód opadowych i był dopisek
„w celach gospodarczych”, zgłaszający zwrócił uwagę, że słowa „cel gospodarczy” mogą oznaczać, że ta woda musi być wykorzystana w sposób sprzedażowy lub inny a np. jeżeli retencjonuje sobie wodę w postaci ogrodu deszczowego, beczki albo mausera to już nie jest to zagospodarowanie gospodarcze tylko standardowe podlewanie ogródka i zapis w celach gospodarczych może być interpretowany na niekorzyść i uniemożliwiać w przyszłości retencjonowanie wód u siebie na działce. W tym zakresie zgodziliśmy się zmienić zapis, usunąć
„w celach gospodarczych” i pozostawić możliwość retencjonowania wód opadowych czy roztopowych zgodnie z przepisami odrębnymi, natomiast nie ma wskazania żadnego zbiornika wodnego czy żadnego dodatkowego elementu, to są standardowe działania, które każdy przedsiębiorcza czy właściciel nieruchomości dzisiaj podejmuje po to, żeby móc wody retencjonować. Podobnie dzieje się z podmiotem publicznym, chociażby zarządem dróg, który również może wzdłuż np. układu drogowego wprowadzać tzw. elementy błękitno-zielonej infrastruktury związane z przyjmowaniem wody opadowej, strug czy przyjmowanie wody roztopowej i jej retencjonowania nie na cele gospodarcze ale po to, żeby ona sobie odparowała w sposób naturalny.
Radny Wiesław Żurek - wrócę jeszcze do rozstrzygnięcia, dowiedzieliśmy się, że parametry, które w rozstrzygnięciu zostały podane jeżeli chodzi o zabudowę usługową i mieszkaniową, która może pojawić się w tych dwóch obszarach, nie są jeszcze parametrami, które mogą być, czy one już są, bo chcę mieć stuprocentową pewność czy te parametry tutaj, bo dzisiaj to głosujemy, nie są jeszcze takie jak będą ostateczne. Mam jeszcze pytanie o chronologię powstania i pracy nad tym dokumentem - czy osoby i firmy których dotyczy to, o czym mówię, wnioskowały kiedykolwiek osobno o zmianę planu, rozumiem, że nie bo plan został uchwalony a one w pewnym momencie złożyły uwagi do tego planu, to jest istotna informacja dla mnie.
Dyrektor Wydziału Małgorzata Osiecka – jeżeli o pierwsze pytanie chodzi – tak, to tylko informacja, że wniosek opiewał na takie parametry i składający uwagę zaproponował takie parametry. To nie są parametry które są lub będą uwzględnione, one wymagają rozpatrzenia. Jeżeli chodzi o samą istotę uwag - na etapie wyłożenia planu zawsze można składać uwagę. Każdy może złożyć uwagę do rozwiązań planistycznych, firmy te wcześniej nie złożyły wniosku, tylko na etapie wyłożenia przeanalizowały ustalenia planu i złożyły taką uwagę. Co do istoty rozpatruje się czy taka uwaga może być uwzględniona czy nie. Jeżeli odrzucimy taką uwagę w całości to spotkamy się za chwilę, że wpłynie wniosek i będziemy stali przed problemem opracowania planu, który tej chwili jest procedowany, świeżo uchwalony i to jest rozsądne, bezkosztowe rozwiązanie, bo robimy to w ramach umowy bez zwiększenia środków. W ramach tej umowy powtarzamy procedury, także Państwo będziecie decydowali o tym, nie powinno to wzbudzać kontrowersji, bo jeżeli z jakichkolwiek przyczyn wyjdzie, że nie można wniosku uwzględnić to wrócimy do tego kształtu, który jest teraz, Państwo będziecie decydowali co tam tak naprawdę będzie.
Radny Jan Dzięcielski - mam pytanie może trochę wybiegające. Dzisiaj rozmawiamy o Zarzeczu bardziej na południe, ale chciałbym spytać o elewatory, które są bardziej na północ. Czy jest planowana zmiana miejscowego planu, ewentualnie żeby te elewatory przeznaczyć z przemysłówki być może na mieszkaniówkę, bo one w tej chwili straszą. Wiem, że to jest prywatna własność, ale coś z tym trzeba zrobić. Czy w tym zakresie jest planowana zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Dyrektor Wydziału Małgorzata Osiecka - jeśli chodzi o elewatory to zgodnie z obecnym dokumentem kierunkowym rozwoju miasta jest to obszar przemysłowy. W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowania i prac nad planem ogólnym, studium do końca roku utraci swoją ważność i będziecie Państwo musieli uchwalić plan ogólny, który będzie wyznaczał odpowiednie strefy i będziecie decydować czy w środku strefy przemysłowej ma powstać strefa mieszkaniowa. Jest to bardzo trudna decyzja i myślę, że wszyscy się nad tym pochylimy, bo obiekty te otoczone są terenem, na którym jest dzikie wysypisko nie do końca zagospodarowane, otoczone jest przedsiębiorcami, linią kolejową. Czy to jest właściwe podejście, żeby tam wprowadzić budynki mieszkaniowe, które zostaną sprzedane indywidualnie później zostaniemy jako miasto z problemem - nie wiem. Przygotowujemy plan ogólny, Państwu przedstawimy i te dylematy będziemy rozstrzygać. To jest podstawa, żeby w ogóle przystąpić do zmiany planu, bo obecny plan mówi o terenach przemysłowych a bez zmiany dokumentu kierunkowego wyznaczającego rozwój w kierunku mieszkalnictwa nic nie zrobimy.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - jeszcze raz chciałam zapytać jak będzie wyglądać system komunikacyjny z tych powstałych budynków, jak Państwo planujecie drogę wyjazdową z tych budynków - czy w stronę ulicy Kopernika czy Rolniczej, bo jedna i druga droga jest coraz bardziej zablokowana. Jak to będzie wyglądać, tam istnieje już Market Polo więc też jest dojazd osób, które przybywają do tego marketu, to jest jedno pytanie. Drugie pytanie odnosi się do CPN-u, czy on zostanie pozostawiony „status quo”, jak to wygląda w planach dalszych.
Pan Sławomir Tront - przedstawiciel firmy P.A. Nova - poruszyła Pani kilku kwestii przestrzennych, które są i wymagają rozstrzygnięcia. Funkcjonujące tam dzisiaj obiekty usługowe posiadają legalne wjazdy z dróg publicznych. Od jednej jak i od drugiej strony tych dróg, które Pani wymieniła, te wjazdy po prostu są, one funkcjonują. Biorąc pod uwagę przepisy prawa, jakakolwiek nowa zabudowa - usługowa, mieszkaniowa czy inna, która powstałaby w tym obszarze, może bez jakiejkolwiek procedury bazować na tych zjazdach publicznych, które już na te działki są. Na pewno będzie to wymagało, i tu jest kolejne pytanie, dlatego to, o czym z Panią Dyrektor cały czas zwracamy Państwu uwagę, my zgodziliśmy się z kierunkiem zagospodarowania, bo jest on zgodny z studium ale nadal nie mamy jednoznacznych przesądzeń co do wskaźników urbanistycznych. Zgodzę się, że zmiana usługi na zabudowę mieszkaniową również zmieni schemat komunikacyjny w tym obszarze. Dzisiaj jest on oparty głównie o transport i dostawy, ewentualnie o klientów, którzy tam się pojawiają, ale to jest też transport ciężki. Zmieni się gradacja tego transportu na bardziej indywidualny, natomiast to wszystko wymaga pewnego przepracowania projektowego, ja nie chciałbym na szybko Państwu odpowiadać, strzelać wskaźnikami, będziemy pracowali nad tym, żeby to natężenie się nie zmieniło albo było na podobnym poziomie. Na pewno z punktu widzenia wjazdu i wyjazdu te tereny posiadają dostęp do dróg publicznych, w związku z tym jeżeli właściciel tego terenu nawet dzisiaj chciałby tam zrealizować inwestycje usługową polegającą na budowie kubatury, zgodnie z ustaleniami obowiązującego planu miejscowego, mógłby to zrobić nie występując o jakiekolwiek nowe warunki dotyczące wjazdu i zjazdu na swoją nieruchomość. Co do stanu istniejącego, czyli marketu, stacji benzynowej czy zabudowań, które na tym terenie funkcjonują, na ten temat wypowiada się wprost ustawa o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym - do czasu zmiany stanu istniejącego, użytkownik czy właściciel terenu może - to co ma dzisiaj, jaki biznes prowadzi , jaką działalność czy też w jakim obszarze czy budynku mieszka, może nadal w tej działalności użytkować. Wiadomym jest, że stacja benzynowa ma też swoje pewne ograniczenia, które mogą oddziaływać zewnętrznie i to też musi być przez nas rozpoznane na etapie projektowania, bo może będzie wymagało to wprowadzenia jakichś linii zabudowy, dodatkowych regulacji związanych ze stanem istniejącym itd. Nie chcieliśmy tego kierować na sesję już tylko pozostawić sobie czas na przepracowanie tego, zastanowienie i w drugiej turze zaprezentowania już rozwiązania, które będzie zaakceptowane i społecznie udostępnione po to, żeby właściciele i mieszkańcy mogli z tymi rozwiązaniami się zapoznać, to był cel podziału tego terenu. Tutaj tych zmiennych technicznych, które się pojawiają jest stosunkowo dużo i one wymagają zastanowienia.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/3:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -0 , wstrzymało się -2,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 27)
projekt uchwały nr X/3 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.
Ad 9.3.
Projekt uchwały nr X/4. w sprawie wprowadzenia odstępstwa od zakazu sprzedaży i spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym na terenie Gminy Miasto Świdnica przedstawiła Dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego Anna Skrzypacz (zał. nr 29).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radna Anna Światowa – na Komisji braliśmy pod uwagę wszystkie za i przeciw, konsultowaliśmy się telefonicznie i mailowo z Panią Anią Skrzypacz, również z panią Izabelą Siekierzyńską i stanowisko Komisji było takie jak przy przyjmowaniu tego wniosku po posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Wspieramy przedsiębiorczość i mamy nadzieję, że właściciel lokalu będzie mocno zwracał uwagę na to, jaki alkohol jest sprzedawany i nie zakłóci to porządku na dworcu.
Radny Jacek Iwancz - chciałem się podzielić taką refleksją, ponieważ na komisji, której przewodniczy Radny Michał Zastawny głosowaliśmy za, ale ja byłem osobą która się wstrzymywała od głosu, dlatego, że zastanawiam się czy faktycznie jest nam potrzebny kolejny punkt, w którym będziemy sprzedawać na terenie Świdnicy alkohol, tym bardziej że jest to też niezgodne z ogólnymi zasadami dotyczącymi miejsc, w których alkohol może być dystrybuowany. Rozumiem chęć osoby, która prowadzi lokal do tego, żeby osiągnąć większe zyski, ale zastanawiam się też, jaki jest target odbiorców tego lokalu. Przyznam szczerze, że nie wiem czy głównie w tym lokalu przebywają osoby dorosłe czy też młodzież. Jeżeli jest tam młodzież do 18. roku życia to absolutnie alkoholu nie można jej sprzedawać i jeżeli mamy target, że to jest dla ludzi młodych to nie wiem, czy jest taka potrzeba, żeby tutaj był sprzedawany alkohol. Rozumiem, że przedsiębiorca występuje w oparciu o to, że chciałby promować lokalne browary i winiarnie, co jest oczywiście szczytnym celem i powinniśmy to wszyscy robić z tego względu, że mamy dobre tradycje zarówno w jednym, jak i w drugim zakresie w okolicach Świdnicy, jednak odstąpienie od zgody też nie spowodowałoby takiej sytuacji, że np. za jakiś czas mogłoby się to zmienić i byłyby sprzedawane tam również wyroby nie tylko lokalne, ale też ogólnodostępne w innych lokalach. Raczej takiego wyjątku w zgodzie Rady Miejskiej nie moglibyśmy zapisać, że to tylko i wyłącznie lokalne wyroby mogłyby być sprzedawane. Ponieważ w okolicy tego miejsca jest kilka innych miejsc, gdzie można spokojnie spożywać alkohol wydaje mi się, że nie ma aż takiej dużej potrzeby kolejnego punktu, w którym oprócz świetnych hamburgerów, które przygotowuje firma prowadząca ten lokal i nie tylko, również do tego musiała sprzedawać produkty alkoholowe. Istnieją produkty bezalkoholowe nazywane piwami i winami, są piwa bezalkoholowe, są wina i jeżeli jest taka potrzeba to takie elementy w lokalu na pewno mogłyby się pojawić, dlatego deklaruje wstrzymanie się od głosu w tym głosowaniu.
Radna Joanna Gadzińska - prowadząc Komisję, tak jak też pisałam sprawozdaniu, była bardzo burzliwa rozmowa, zadawano wiele pytań, były osoby zainteresowane, byli też pracownicy urzędu, dyrektorzy więc była to jedna z komisji, która bardzo długo trwała i myślę, że wyczerpaliśmy wszystkie te rozmowy i pytania, bo Komisja jednogłośnie była na tak. Rozumiem, że niektórzy Radni chcą się wstrzymać i mają takie pełne prawo, a co do targetu wydaje mi się, że do restauracji chodzi mama z rodzicami czy dziadek z babcią. Myślę, że targetowanie bardziej dotyczy filmów dla dzieci, bo to jest taki target w tym momencie, może odzież jest targetowana, ale myślę, że restauracja z targetem ma mało wspólnego, pewnie są to miejsca, do których chodzą całe rodziny, pewnie grupy młodociane, spotykają się tam przyjaciele po szkole, ludzie, którzy podróżują koleją, także z całym szacunkiem dla targetu, ale myślę, że mamy prawo mieć różne poglądy. Uważam, że skoro przedsiębiorca prosi o to, Państwo Radni wyrazili taką wolę opiniując i dyskutując na ten temat, jak to widzą, czy to będzie tylko lokalne czy nie, jest pewna idea. Myślę, że wybieganie w przyszłość, co będzie za parę lat może nie być skuteczne, ale słuchając tego, co ci przedsiębiorcy robią, jak funkcjonują już od wielu lat, jak sobie radzą na rynku to z całym szacunkiem, ja będę za.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska - pozwolę sobie zabrać głos żeby odpowiedzieć Panu Radnemu Jackowi Iwanczowi, bo też chciałabym nawiązać do tego targetu. To jest jeden z najładniej zaaranżowanych lokali w Świdnicy, nie wiem czy zwróciliście uwagę, czy byliście - to jest lokal, do którego przyjeżdżają również turyści i stąd m.in. przedsiębiorca zwrócił się do nas - miałam okazję rozmawiać z tym przedsiębiorcą bezpośrednio - o wsparcie, dlatego, że to turyści w pewnym momencie dopytywali, dlaczego nie ma w sprzedaży naszego lokalnego piwa. Wiemy, z czego słynęła Świdnica przed wiekami, do tego piwa już pewnie nie wrócimy natomiast Świdnica znowu produkuje lokalne browary i stąd była prośba, żeby tą działalność rozszerzyć, chodziło tylko i wyłącznie o grupy turystów. Młodzież też w tym lokalu przebywa, ale myślę, że z uwagi na to, że osoby, które prowadzą lokal, są powiązane z harcerstwem, prezentujące dobre wartości i powinniśmy pochylić się i tym ludziom pomóc, będą przestrzegać obowiązujących zasad i nie sądzę, żeby chcieli rozpijać młodzież. Bardziej pójdźmy w kierunku turystów, natomiast o tym, co zrobimy i tak zdecyduje później wojewoda.
Radny Jan Dzięcielski - chciałbym zwrócić uwagę na obywatelskość tego projektu. Przedsiębiorca zwrócił się z petycją do Rady, nie zrobił tego gdzieś w zaciszu gabinetu, nie poszedł do urzędnika czy do władzy wykonawczej i nie mamy projektu uchwały, przedsiębiorca z pełnym zakresem swojej odpowiedzialności najpierw zwrócił się do Rady z petycją, Rada tą petycję przyjęła a teraz mamy obowiązek pochylić się nad uchwałą i uważam, że trzeba jak najbardziej docenić trud przedsiębiorcy, który to wykonał, my powinniśmy za chwilę zdecydować a to wojewoda ewentualnie zdecyduje czy nasza uchwała jest zgodna z przepisami czy nie. Mam wątpliwości jak zrobi Wojewoda, bo mamy przykłady z Polski, że w niektórych przypadkach takie uchwały przechodziły, w niektórych nie, zobaczymy jak Wojewoda Dolnośląski.
Radny Ryszard Makowski - ja się w 100% zgadzam z Panią Sylwią Osojcą i Panem Janem Dzięcielskim, dajemy szansę, nie blokujmy tego przedsiębiorcy, byłem we wtorek, mieliśmy Komisję w Straży Miejskiej i poszedłem sobie sprawdzić - jest jedna sala, druga sala pięknie urządzona. Straż Miejska jest pod bokiem, jakby coś było, nie zamykajmy tego przedsiębiorstwa. Druga sprawa - kto był na Dworcu Głównym we Wrocławiu, przecież tam nie ma problemu, tam jest a zobaczymy co zrobi wojewoda, tak jak Pan Jan Dzięcielski powiedział i może będzie tam wino czy piwo, obojętnie jakie.
Dyrektor Wydziału Anna Skrzypacz - gwoli wyjaśnienia, na żadnym dworcu nie ma sprzedaży alkoholu, jest ogólny zakaz i jeżeli były podejmowane przez rady miast, gmin jakiekolwiek w tym zakresie uchwały, były one odrzucane. Jednak wpłynęła decyzja, możemy dać szansę i zobaczymy, jak do tego się odniesie Wojewoda, natomiast sprawdziliśmy wszystkie informacje, które docierają do nas, na które powoływał się również przedsiębiorca, to co dzieje się w Polsce - jest zakaz i nie ma sprzedaży alkoholu w obiektach chronionych , a to nie tylko dworzec, ale też szkoły, kościoły inne obiekty w których prawdopodobnie Państwo by nie chcieli, żeby taka sprzedaż zaistniała, jednak uchwała jest przygotowana i do Państwa należy decyzja.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - zapytał, czy już kiedyś Rada Miejska podejmowała taką uchwałę o odstępstwie w ostatnich 30 latach.
Dyrektor Wydziału Anna Skrzypacz - w poprzedniej kadencji dwóch radnych, z tego co pamiętam, Radni Paluszek i Marczewski zawnioskowali, aby takie odstępstwo wprowadzić na obszarach publicznych przy Zalewie, aby tam móc spożywać alkohol, nie sprzedawać. Wówczas zrobiliśmy badania i analizy, przeszliśmy przez całe Osiedle Słowiańskie, przez wszystkich mieszkańców w pobliżu mieszkających i niestety mieszkańcy, którzy tam zamieszkują wypowiedzieli się negatywnie i w związku z tym ten pomysł nie przeszedł, samej uchwały wtedy nie było.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - ale chyba była kiedyś uchwała o odstępstwie dla jednej z księgarni, które chciały sprzedawać wino bodajże przy katedrze, ale myśmy jej też jej nie podjęli. Ciekawe by było, gdybyśmy przeprowadzili badania wśród najbardziej zainteresowanych. Restauratorzy mają w tym swój jakiś interes, dbają o swój biznes, natomiast pasażerowie, którzy ten dworzec odwiedzają codziennie - młodzież szkolna, ludzie jeżdżący do pracy, jakby ich spytać czy oni chcieliby, żeby na ich drodze przemarszu do pracy, do szkoły była sprzedaż alkoholu. Przedstawiciele Rady Młodzieżowej tu dzisiaj siedzą, jesteśmy ciekaw ich zdania. Pytam, bo mam wątpliwości, tu jest taka ogólna zgoda, że tak, ale jednak ktoś te przepisy wymyślił kiedyś mając na uwadze, że tego rodzaju miejsca powinny być szczególnie chronione. W tej chwili w Sejmie jest chyba omawiany projekt ustawy zakazujący sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, a co dopiero dworzec.
Radny Jan Dzięcielski - jeżeli chce Pan spytać kogoś, kto jeździ koleją to ja jeżdżę codziennie koleją z tego dworca i uważam, że nic by się nie stało, gdyby tak było. Kuriozum jest to, że w budynku nie można sprzedać piwa, a w pędzącym pociągu sprzedaje się piwo i alkohole. Uważam, że to jest co najmniej niezrozumiałe i ostatnia sytuacja - mówimy o mieszkańcach, tam dookoła naprawdę nie ma wielu mieszkańców.
Radny Edmund Frączak - nie chciałbym się powtarzać tylko krótko zwróciłbym uwagę na to, że porty lotnicze nie są objęte takimi rygorami a miejsce, które występuje o umożliwienie sprzedaży alkoholu jest na takim poziomie i z takim zrozumieniem, że będzie to zdecydowanie praktyczną ochroną nad egzekwowaniem kultury i właściwego spożywania tych produktów.
Radny Michał Zastawny - spożywanie i sprzedaż alkoholu może mieć różny wymiar i w różny sposób przebiegać, jeżeli tak już dbamy tutaj o młodzież, która z dworca idzie do szkół to zobaczmy, ile innych sklepów, które są czynne w godzinach od 6:00 do 23:00 napotyka po drodze, może ten alkohol zakupić nabyć i później spożywać. Myślę, że akurat w przypadku tego przedsiębiorcy takie podejście, promowanie lokalnych produktów i kultury picia, ale w inny sposób jest nieporównywalny z tym, o czym rozmawiamy.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska - Pan pytał, jakie podróżni, którzy korzystają z kolei na co dzień mieliby oczekiwania. Powiem jakie, bo z wieloma z nich rozmawiam - na pewno nie chcieliby oglądać pijanych bezdomnych na dworcu, to jest oczekiwanie, które należałoby zrealizować, to jest to, co przeszkadza mieszkańcom i podróżującym. To jest obrazek, którego nie chcieli bo oglądać i myślę, że chyba co do tego się wszyscy zgodzimy
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - to już wiemy, że na dworcu nie można noclegowni zrobić, bo bezdomni by się tam gromadzili, ale alkohol też może służyć bezdomnym.
Radna Anna Światowa – chciałabym nawiązać do tego, co powiedział Pan Przewodniczący, jest na sali Młodzieżowa Rada Miasta, jej przedstawiciele, może dajmy im głos i niech powiedzą, jak to wygląda z perspektywy młodzieży, która kończy zaraz 18 lat. Pan Przewodniczący powiedział, że może zapytajmy młodych skoro są i liczymy się z ich zdaniem to zapytajmy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - bardzo dobra uwaga, przypominam, że picie alkoholu często prowadzi do choroby i to jest choroba społeczna. Przedstawiciele Rady Młodzieżowej, którą zapraszamy za każdym razem, proszę powiedzieć, co o tym sądzicie.
Przedstawiciel Młodzieżowej Rady Miasta – odpowiedział, że jako młodzi uważają, że sprzedaż alkoholu w tym miejscu nie stwarza zagrożenia, wspierają przedsiębiorców i są za tym, aby wprowadzić odstępstwo od zakazu sprzedaży alkoholu dla przedsiębiorcy na terenie Dworca.
Radny Wiesław Żurek - wszyscy wiemy jak sprawa wygląda, z punktu widzenia prawnego wiemy jakie mogą być konsekwencje, jakie nie. Myślę, że dyskusja na ten temat powinna być wyczerpana. Zgłosił wniosek formalny o zamknięcie listy mówców.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – poinformował, że przed wnioskiem do dyskusji zgłosił się Radny Tadeusz Niedzielski i poddał pod głosowanie wniosek Radnego Wiesława Żurka o zamknięcie listy mówców:
w głosowaniu: za -19 , przeciw -1 , wstrzymało się -1,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 30)
lista mówców została zamknięta
Radny Tadeusz Niedzielski - mój głos będzie odrobinę obok tej dyskusji, bo moim życzeniem byłoby, aby uchwałom o poważnej gatunkowo treści, a takowe mamy na sesjach, poświęcać również tyle uwagi i zainteresowania jak tej Rada poświęca, ale chcę zwrócić uwagę, że dzisiaj Pan Przewodniczący wykonał taki ruch, który będziemy nazywać precedensem. Rozumiem, że na każdej sesji Rady Miejskiej pojawiająca się młodzież będzie miała prawo zabrania głosu w każdej sprawie, która będzie jej dotyczyć. Będziemy debatować o sieci szkół - młodzież będzie się wypowiadać i Pan Przewodniczący udzieli wtedy głosu tej młodzieży poza porządkiem. Liczę na to, że Pan Przewodniczący teraz będzie zachowywał się już według utartego schematu. Żeby nie trzymać niektórych w niepewności, moja argumentacja jest zbliżona do argumentacji radnego Iwancza, również wstrzymam się od głosu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - gwoli wyjaśnienia, przedstawiciele Młodzieżowej Rady są naszymi gośćmi, bo na każde posiedzenie Rady Miejskiej zapraszani są specjalnie posłowie, parlamentarzyści z naszego okręgu dyrektorzy istotniejszych instytucji i Młodzieżowa Rada, jak również Rada Seniorów, więc myślę, że jako zaproszeni goście, jak będą takowi jeszcze z innych organizacji mają też prawo oczekiwać, że może od czasu do czasu oprócz samego goszczenia będą mogli się jeszcze wypowiedzieć i myślę że ten głos był ciekawy, ale nie przekonał mnie.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/4:
w głosowaniu: za -17 , przeciw -1 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 31)
projekt uchwały nr X/4 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 32 do niniejszego protokołu.
Ad 9.4.
Projekt uchwały nr X/5. w sprawie ustalenia rocznego planu potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych na rok 2025 przedstawił Zastępca Prezydent Miasta Krystian Werecki (zał. nr 33).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/5:
w głosowaniu: za -17 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 34)
projekt uchwały nr X/5 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 35 do niniejszego protokołu.
Ad 9.5.
Projekt uchwały nr X/6. w sprawie obchodów Roku Mieczysława Kozara-Słobódzkiego w Gminie Miasto Świdnica przedstawiła Główny Specjalista w Wydziale Promocji i Kultury Joanna Trojan-Skała (zał. nr 36).
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - już te imprezy się rozpoczynają, z Panią Prezydent i niektórymi Radnymi byliśmy w środę na tym koncercie 3-godzinnym, repertuar był bardzo bogaty i mamy bardzo miłe wspomnienia z tego koncertu, więc warto to kontynuować. Niech ten rok będzie takim rokiem, gdzie szersze kręgi świdniczan dowiedzą się, że ktoś tak wybitny jak Mieczysław Kozar-Słobódzki mieszkał w naszym mieście 20 lat, a szczególnie jako pionier po 45. roku życia miał wpływ na nasze miasto i myślę, że do dziś ten wpływ ma poprzez swoich uczniów i ta sztafeta pokoleń trwa.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - przy tej okazji chciałam bardzo serdecznie podziękować inicjatorom tych obchodów - Panu Tadeuszowi Grabowskiemu, Prezesowi Świdnickiego Stowarzyszenia Patriotycznego i Panu Zbigniewowi Curylowi, Dyrektorowi Młodzieżowego Domu Kultury im. Kozara-Słobódzkiego, bo to od panów wyszedł pomysł, ale nie było to rzucenie pomysłów w powietrze, tylko było to bardzo starannie przemyślane przedsięwzięcie. Kiedy spotkaliśmy się z Panem Prezesem, z Panem Dyrektorem to już cały cykl zdarzeń był zaplanowany. Widzieliśmy to też w środę, kiedy jeszcze nieoficjalnie rozpoczęliśmy ten rok, choć mam nadzieję, że Państwo tutaj okażą jednomyślność i przyjmą projekt uchwały. Widać było z jaką starannością, zaangażowaniem do tego pomysłu podeszli, sama wystawa bardzo ładnie merytorycznie i estetycznie przygotowana, oprawa wokół i wydawnictwo, które nam towarzyszyło już w tym momencie bardzo starannie przygotowane, z bardzo ciekawym materiałem fotograficznym, prelekcja dla młodzieży i to, co działo się wieczorem, bo to również piękny koncert. Bardzo żałujemy, że Państwo nie zaszczycili organizatorów swoją obecnością, choć zaproszenia dotarły do wszystkich Radnych. Piękny koncert, przepięknie zrobiona prezentacja, Młodzieżowy Dom Kultury z uczestnictwem dzieci z MDK-u zaśpiewały najbardziej znaną pieśń Kozara-Słobódzkiego, czyli „Rozkwitały pąki białych róż”, ale też merytorycznie w te obchody włączyło się I Liceum Ogólnokształcące - pierwsza szkoła ponadpodstawowa, jaką Mieczysław Kozar-Słobódzki w 1945 roku tworzył w Świdnicy, jest przez społeczność pierwszego LO ta postać bardzo szanowana, w izbie pamięci szkolnej ma swoje znaczne miejsce. Jestem też pełna podziwu dla wszystkich Państwa, którzy z taką skrupulatnością dbają o wszelkie pamiątki, jakie po Kozarze-Słobódzkim pozostały. Mieliśmy możliwość podczas tych prezentacji zobaczyć liczne zdjęcia i dokumenty, które przybliżały jego życie, fakty, które korygowały pewien przekaz niesiony przez samego Słobódzkiego, ogromna wykonana praca, bardzo serdecznie za to dziękuję. Tych ciekawych zdarzeń jeszcze będzie kilka i chcę podkreślić, że na wniosek Pana Tadeusza partnerem w organizacji roku Słobódzkiego stał się Instytut Pamięci Narodowej, który wsparł nie tylko organizacyjnie, ale też finansowo nasze przedsięwzięcia, co jest bardzo ważne, bo to pozwala na naprawdę godne uczczenie tej postaci, która jest w Świdnicy bardzo ważna. Mam nadzieję, że Państwo zapoznają się z wydawnictwem przygotowanym przez wychowawców i Pana Dyrektora z Młodzieżowego Domu Kultury i będziecie Państwo uczestniczyć w innych wydarzeniach zorganizowanych w ramach tego roku, natomiast wystawa jest ogólnodostępna, umieszczona w Rynku. Zachęcam, bo jest tam ogrom wiedzy i estetyka przygotowania jest bardzo wysoka. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję Panom i wszystkim osobom, które włączyły się w przygotowanie tego pierwszego dnia, jestem pod ogromnym wrażeniem, zresztą Pan Przewodniczący również. Bardzo Państwa zachęcam, żeby uczestniczyć w kolejnych wydarzeniach przygotowanych przez Stowarzyszenie i Młodzieżowy Dom Kultury.
Komisja Oświaty i Kultury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/6:
w głosowaniu: za -15 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 37)
projekt uchwały nr X/6 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 38 do niniejszego protokołu.
Przerwa 10 min
Po przerwie, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski udzielił głosu Panu Tadeuszowi Grabowskiemu, Prezesowi Świdnickiego Stowarzyszenia Patriotycznego.
Pan Tadeusz Grabowski, Prezes Świdnickiego Stowarzyszenia Patriotycznego - po pierwsze chciałbym bardzo serdecznie podziękować za podjęcie dzisiejszej uchwały w imieniu Młodzieżowego Domu Kultury im. Kozara-Słobódzkiego, Świdnickiego Stowarzyszenia Patriotycznego oraz Instytutu Pamięci Narodowej oddział w Świdnicy. Bardzo dziękuję za podjęcie tej uchwały, która pozwoli nam na finansowanie, oprócz wsparcia jakie otrzymujemy z IPN-u, dalszych działań, które w tym roku są bardzo owocne i chciałbym bardzo podziękować Dyrektorowi Młodzieżowego Domu Kultury Panu Zbigniewowi Curylowi za wielką inicjatywę i za całe kilkanaście pozycji, jakie chcemy zrealizować w tym roku, pani Joannie Skale za wielki wkład i wielu osobom i dziękuję przede wszystkim Państwu. Jedna taka mała dygresja, rozpoczynamy ten rok, Mieczysław Kozar-Słobódzki jest wielkim człowiekiem nie tylko dla Świdnicy, Województwa Dolnośląskiego, ale dla Polski i dla świata, jego piosenki to kawał patriotyzmu polskiego i tylko mała dygresja, kiedy przychodzą do mnie radni, którzy mówią
„a któż to był taki Kozar-Słobódzki”, mnie jako skromnego mieszkańca Świdnicy, z szacunkiem dla pań, nie będę wyrażał się, co mnie zalało. Bardzo proszę o zapoznanie się z tym kim. był Kozar-Słobódzki, jednocześnie kończąc bardzo dziękuję za tak liczne przybycie na rozpoczęcie tego roku Kozara-Słobódzkiego. Mówię oczywiście liczne i tu dziękuję jednemu radnemu - Panu Przewodniczącemu, który był ostatnio. Przepraszam, ale jeżeli potrafili przyjechać ludzie z Wrocławia, z Legnicy, z Dolnego Śląska, z Kłodzka, a naszych radnych nie było stać na to, żeby przyszło kilka osób. Pytają mnie ludzie „dlaczego ich tu nie ma, dlaczego te miejsca z przodu są puste, to nie wysłaliście do nich zaproszeń”. Okazuje się, że poszły zaproszenia do Państwa, wszyscy mieliście możliwość zapoznania się wcześniej i nikogo nie było. Przepraszam jeszcze raz w imieniu tych osób, które były, wyrażam wielki żal, że Państwo nie przyszliście, nie zobaczyliście tego pięknego, patriotycznego występu. To nie był polityczny występ, tak jak niektórzy mi zarzucają, że robię uroczystości polityczne. Bardzo proszę o uczestnictwo w następnych uroczystościach, które odbędą się na terenie miasta Świdnicy. Dziękuję jeszcze raz serdecznie za podjęcie tej uchwały i mam nadzieję na liczniejsze przybycie na następne uroczystości.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - tylko dodam, że sala była pełna, Pan prezes tak dramatyzuje ale nie było tak źle.
Ad 9.6.
Projekt uchwały nr X/7. w sprawie uznania dokumentu pn. „Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Gminy Miasto Świdnica do 2030 r.” za miejski plan adaptacji w rozumieniu ustawy Prawo ochrony środowiska przedstawiła Kierownik Biura Ochrony Środowiska Daniela Dębek (zał. nr 39).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/7:
w głosowaniu: za – 20, przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 40)
projekt uchwały nr X/7 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 41 do niniejszego protokołu.
Ad 9.7.
Projekt uchwały nr X/8. w sprawie powołania doraźnej Komisji do spraw opracowania zmian w Statucie Gminy Miasta Świdnicy Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski (zał. nr 42).
Zaproponował, aby Komisja uległa rozwiązaniu nie później niż z dniem 31 sierpnia 2025 r. Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatur.
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski zgłosił kandydaturę Radnej Beaty Szczepankowskiej, Radnego Tadeusza Niedzielskiego oraz swoją osobę.
Radny Edmund Frączak zgłosił kandydaturę Radnej Sylwii Osojcy-Kozłowskiej, która wyraziła zgodę.
Radny Michał Zastawny zgłosił kandydaturę Radnej Danuty Morańskiej, która wyraziła zgodę. Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski zgłosił swoją kandydaturę.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska zgłosiła kandydaturę Radnego Edmunda Frączaka, który wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Rafał Fasuga zgłosił swoją kandydaturę.
Radny Michał Zastawny zgłosił kandydaturę Radnej Joanny Gadzińskiej, która wyraziła zgodę.
Radny Wiesław Żurek zgłosił kandydaturę Radnego Krzysztofa Grudzińskiego, który wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - zapytał Radcę Prawnego, co w przypadku, kiedy komisja w składzie ma 8 osób a jest 10 osób zgłoszonych.
Radca Prawny Kamila Żmidzińska – odpowiedziała, że powinno się głosować każdą kandydaturę osobno, aż zostanie przegłosowanych ośmiu członków.
Radny Jan Dzięcielski wycofał swoją kandydaturę. Radny Tadeusz Niedzielski wycofał swoją kandydaturę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski odczytał listę kandydatur: Beata Szczepankowska, Sylwia Osojca-Kozłowska, Danuta Morańska, Krzysztof Lewandowski, Edmund Frączak, Rafał Fasuga, Joanna Gadzińska i Krzysztof Grudziński.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Rafał Fasuga - ponieważ w projekcie uchwały mamy, że powinniśmy dzisiaj zaproponować przewodniczącego, myślę, że jeżeli się zgodzi te 8 osób, żeby to Pan Lewandowski był przewodniczącym tej komisji. Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski wyraził zgodę.
Radny Jan Dzięcielski – zgłosił kandydaturę Radnej Beaty Szczepankowskiej na Przewodniczącą Komisji, która wyraziła zgodę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - wycofuję swoją kandydaturę i proponuję, tak jak Pan Radny, Panią Beatę Szczepankowską. Czy jest zgoda pozostałych członków komisji albo jest odmienne zdanie. Przyjmujemy, że jest pełna zgoda w tym składzie odczytanym, te 8 osób z przewodniczącą Panią Beatą Szczepankowską. Moja propozycja jest, żeby komisja pracowała co najmniej, albo sama się rozwiąże, jeśli z jakichś przyczyn skończy wcześniej pracę albo nie chciałaby się sama rozwiązać to §4 mówi, że Komisja ulega rozwiązaniu z dniem uchwalenia zmiany statutu, nie później jednak niż z dniem 31 sierpnia 2025 roku, jest zgoda co do tego.
Radna Violetta Wiercińska – w uzasadnieniu do tej uchwały jest: „komisja będzie powołana w celu zmian zasad działania siedmioosobowego zespołu radnych opiniującego wnioski o nadanie tytułu ”Zasłużony dla Miasta Świdnicy”. Z pism, które wystosował Pan Przewodniczący i Pani Prezydent jasno wynika, że jest to spowodowane tym, że przy nadawaniu tytułu „Zasłużony dla Miasta Świdnicy” dla Pani Agnieszki Dobkiewicz zespół zebrał się w sześcioosobowym składzie a nie siedmioosobowym. Sprawdzałam protokoły z poprzednich spotkań zespołu opiniującego i w przypadku ośmiu tytułów nie było pełnego składu, to było od 2019 roku więc nie wiem jak we wcześniejszych przypadkach wyglądało to, ale tutaj było aż osiem przypadków, sześć dotyczyło „Zasłużonego dla Miasta Świdnicy” a dwa przypadki Honorowego Obywatela Świdnicy. Czy w związku z tym, że Pani Prezydent i Pan Przewodniczący są za tym, żeby powoływać taką komisję i zmieniać statut Gminy w tym zakresie, czy to jest zasadne, dlatego, że były takie przypadki że był pięcio- albo sześcioosobowy skład i były te tytuły przyznane.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - dobre pytanie, ale odpowiedź jest w uzasadnieniu, to właśnie komisja doraźna zdecyduje czy zasadnym jest zmiana. Na razie część radnych uważa, że jest zasadne, ale może komisja ośmioosobowa będzie miała inne zdanie więc to będzie rozstrzygnięte. Zaufajmy, że ten skład – proszę zobaczyć, że jest reprezentacja pełna ze wszystkich klubów - zrobi to, co należy.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - będę prosiła o zamknięcie listy mówców, ale chcę tylko powiedzieć, że komisja statutowa ma się zebrać i dobrze, że ten zespół zostanie powołany, nie tylko dotyczy to sprawy nadania tytułu „Zasłużony”. Pamiętacie Państwo, jak była sprawa wyborów wiceprzewodniczących, jest tyle niuansów i myślę, że już od 2018 roku najwyższa pora, żeby przyjrzeć się statutowi. Komisja zaproponuje zmiany, Rada je przyjmie bądź odrzuci, natomiast myślę, że to nie jest teraz czas, żebyśmy dyskutowali czy ten zespół ma być pięcio- czy sześcioosobowy, albo zostanie to doprecyzowane albo nie. Jest wiele innych wątków, najwyższa pora, żeby ten statut przejrzeć. Widzę jeszcze osoby, które się zapisały, ale proszę o zamknięcie listy mówców. Powierzmy to temu zespołowi, który jest z różnych ugrupowań i nie będzie już chyba żadnych z naszej strony uwag, że tylko jedna jedna opcja czy rządzące osoby zdecydowały o takim a nie innym wymiarze statutu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - mam nadzieję, że te dwie osoby i już nikt się nie będzie zgłaszał, więc nie będziemy głosować o zamknięcie. Radna Skowrońska-Wiśniewska tak sugerowała i to był apel, jak będzie potrzeba to będziemy to głosować, to nie jest wniosek.
Radna Violetta Wiercińska - w uzasadnieniu jest napisane wyraźnie, że to dotyczy tylko punktu
„Zasłużony dla miasta Świdnicy”, więc albo uzasadnienie jest błędnie napisane albo próbuje nam się wmówić, że inne zmiany też będą przy okazji. Jeżeli w innych przypadkach głosowanie było w pięcio- albo sześcioosobowym zespole to Państwo chcą odebrać tytuły tym osobom? Poza tym czy prawo może działać wstecz, jeżeli wniosek był złożony we wrześniu powinniśmy go procedować w obecnie funkcjonującym w systemie prawnym.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie ma słowa „tylko”, w ostatnim akapicie uzasadnienia pisze: „podczas obrad członkowie komisji będą mieli możliwość wypracować ewentualne inne propozycje” i wątpliwość została rozwiana.
Radny Jan Dzięcielski – zgodziłbym się z panią Radną Skowrońską-Wiśniewską gdyby nie jedno „ale” - we wrześniu złożyliśmy wniosek, który do dnia dzisiejszego nie jest procedowany mimo, że został zgłoszony zgodnie z obowiązującym prawem i to jest kanwą tego, że chce się zmieniać statut tylko po to, żeby kogoś utrącić i to jest najgorsze. Apeluję do Rady, jeżeli już będziemy pracować nad tym statutem to nie z myślą o tym, żeby kogoś utrącić a ustawa o samorządzie gminnym jasno mówi, że to do kompetencji Rady należy statut i tytuły
„Honorowy” i „Zasłużony”, nie władzy wykonawczej.
Radna Danuta Morańska - chciałabym trochę sprostować wypowiedź Radnego Dzięcielskiego W zeszłej kadencji, kiedy zostałam przewodniczącą tego zespołu opiniowaliśmy wnioski sprzed roku, także proszę nie mówić, że wniosek był złożony we wrześniu, mamy teraz jeszcze styczeń, natomiast zespół wraz ze mną opiniował dwa wnioski sprzed ponad roku.
Radny Wiesław Żurek – zgłosił wniosek formalny o zamknięcie listy mówców.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie wniosek Radnego Wiesława Żurka o zamknięcie listy mówców:
w głosowaniu: za -13 , przeciw -4 , wstrzymało się -1,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 43)
lista mówców została zamknięta
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poinformował, że w dyskusji zabiorą głos Radny Jan Dzięcielski i Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska.
Radny Jan Dzięcielski – odpowiedział Radnej Morańskiej, że być może zespół opiniował po roku, ale to świadczy tylko o tym, że zespół słabo pracował.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – myślałam, że pan Dzięcielski na koniec powie coś konstruktywnego, ale chciał jeszcze obrazić Panią Radną, to jest skandaliczne zachowanie, interpretacja tej sprawy, kłamstwa, jakimi Pan karmi mieszkańców, obraza kolegów i koleżanek radnych, niespójności w tym, co Pan mówi od samego początku sesji. Siedzi młodzież, patrzy na Państwa i się zastanawia, bo rozmawialiśmy w przerwie, po co tu Państwo są - żeby pracować dla dobra miasta czy żeby robić awantury i to nie jest tylko opinia młodzieży, tylko opinia która coraz głośniej w Świdnicy jest słyszana, że Państwo nie pracują nad sprawami istotnymi, wtedy, kiedy są uchwały, które rzeczywiście decydują o przyszłości miasta to Państwo nie włączają się albo negują rozwiązania, natomiast robią awantury z rzeczy, które dla miasta nie mają żadnego znaczenia. Nie powiedziałabym tego, gdyby nie tak jawny i obrzydliwy atak na bardzo dobrą przewodniczącą zespołu. Zgodnie ze statutem i przyjętym obyczajem, przez lata wnioski były składane przez różne kluby i była taka zasada, że rozpatrywane one były łącznie na jednym lub dwóch posiedzeniach w roku, czekaliśmy na to, żeby te wnioski spłynęły, często Państwo byli inicjatorami, organizacje pozarządowe, zdarzyło i mi się takie wnioski składać. Nikt do nikogo nie miał pretensji, procedura była jasna i klarowna, aż zdarzyło się to, co się zdarzyło i teraz krótko o stronie prawnej bo Pan Dzięcielski z Panią Wiercińską próbują narzucić fałszywą narrację. Nigdy nie zdarzyło się, żeby zespół opiniujący nie wydał opinii, zawsze była opinia, z reguły pozytywna. Tutaj mamy do czynienia z przypadkiem, kiedy zabrakło opinii i wczytując się w statut widać jasno, że to sytuacja, która powoduje trudność w dalszym procedowaniu, nie ma takiej sytuacji braku opinii opisanej w statucie i trzeba nad tym popracować, żeby dopisać czy ta opinia musi być czy nie, czy ma być wiążąca czy nie. Państwo nie rozgraniczają dwóch spraw, które jasno są opisane w ustawie o samorządzie terytorialnym - nam się zdarzyło dopóki nie było żadnego konfliktu pracować na dokumencie, który ma pewne uchybienia i tym podstawowym jest rozróżnienie honorowego obywatela miasta i innych tytułów, które może Rada Miejska nadawać, czyli np. „Zasłużony dla miasta Świdnicy”, który to oparty ma być wyłącznie o przepisy prawa miejscowego, bez odniesienia do uchwały. Jedynie tytuł Honorowego Obywatela wynika wprost z ustawy o samorządzie terytorialnym i tam jest jasno napisane, że niezależnie od opinii Rada Miejska przyjmuje taki wniosek pod głosowanie i podejmuje decyzję w tej sprawie. Nad tym chcemy pracować, bo okazało się że nasze przepisy są nie do końca zgodne z ustawą, nieprecyzyjne i żadnych złych intencji nikt nie ma, trzeba to wypracować w taki sposób, żeby w jakiejkolwiek innej sytuacji nie było możliwości zanegowania czy postępujemy zgodnie z procedurami czy nie. Nikt nawet nie myślał o tym, żeby komukolwiek odbierać należne tytuły. Zawsze praca zespołu kończyła się opinią, pamiętam z reguły opinie pozytywne i wówczas bez żadnych wątpliwości dopisywałam do tego opinie pozytywną. Moja opinia negatywna na tym wniosku wynika z tego, iż zgodnie z przepisami naszego statutu procedować dalej nie możemy zgodnie z tym zapisem, który obowiązuje dziś. O tym rozmawiałam z Panem Przewodniczącym proponując, żeby powołać komisję, która to skoryguje i sprawi, że będziemy mogli podejmować decyzje bez żadnych wątpliwości i tylko tego te zapisy dotyczą. Jakiekolwiek dorabianie teorii, jakaś burza medialna, którą Państwo zaczęli jest czymś tak niesmacznym, że nie będę komentować dalej. Myślę, że mieszkańcy którzy obserwują Państwa poczynania mają na ten temat swoją wyrobioną opinię.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/8:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -1 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 44)
projekt uchwały nr X/8 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 45 do niniejszego protokołu.
Ad 10. Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska przedstawiła sprawozdanie z działalności (zał. nr 46).
W załączeniu:
- sprawozdanie ze stanu i struktury bezrobocia w mieście Świdnica (zał. nr 46a)
- informacja wydanych zarządzeń Prezydenta Miasta (zał. nr 46b)
- wykaz postępowań podprogowych o wartości od 85 000 do 130 000 zł, zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień podprogowych o wartości do 130 000 zł netto (zał. nr 46c)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami (zał. nr 46d)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (zał. nr 46e).
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Ad 11. Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i komisji
Interpelacje odczytali i złożyli Radni:
- Zofia Skowrońska-Wiśniewska................................................................................................................................ (zał. nr 47,48)
- Jan Dzięcielski................................................................................................................................ (zał. nr 49)
Zapytał również o ulicę Kanonierską, kiedy do sądu zostanie złożony wniosek o rekompensatę modernizacji do dewelopera, z którym mieliśmy podpisaną umowę i kiedy ewentualnie zostanie dokonany odbiór całej ulicy i ile kosztowała, kiedy te dwie rzeczy nastąpią.
- Magdalena Rumiancew-Wróblewska................................................................................................................................ (zał. nr 50-53)
- Wiesław Żurek…................................................................................................................................ (zał. nr 54)
- Violetta Wiercińska…................................................................................................................................ (zał. nr 55,56)
- Jacek Iwancz................................................................................................................................ (zał. nr 57,58)
- Krzysztof Grudziński................................................................................................................................ (zał. nr 59)
- Sylwia Osojca-Kozłowska................................................................................................................................ (zał. nr 60-62)
Ponadto, interpelacje złożyli radni: Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 63-67), Zofia Skowrońska-Wiśniewska (zał. nr 68).
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – odniosę się do jednej interpelacji Pani Zofii Skowrońskiej-Wiśniewskiej, oczywiście prześlemy odpowiedź pisemnie. To jest temat, do którego wciąż wracamy, część Wydziału, która podlega pod Panią Dyrektor Kogut od czasu do czasu przypomina drugiej stronie o tym, że obiecano taki punkt założyć, to jest wiadomość z wtorku, zapytaliśmy mailowo panią z Tauron Obsługa Klienta Sp. z o.o. co z punktem obsługi klienta w Świdnicy. Odpowiedziała, że nadal trwa postępowanie przetargowe i nie może udzielać informacji, pewnie dokładnie tej samej treści odpowiedź trafi do pani Skowrońskiej- Wiśniewskiej. Jest to instytucja państwowa, mieliśmy nadzieję, że coś się tam zmieni, jak widać nic się nie zmienia, funkcjonuje to tak jak funkcjonuje, my nie zapominamy o temacie bo wiemy, że to jest bardzo ważne, ten punkt jest potrzebny mieszkańcom do bieżących spraw, szczególnie osoby starsze które są wykluczone cyfrowo, nie potrafią obsłużyć pewnych funkcji w internecie, ale także ci, którzy nie mają cierpliwości na liniach Taurona spędzać czasu, który się bardzo mocno wydłuża, da nich jest potrzebny żywy człowiek w okienku. Pan Dyrektor w międzyczasie zweryfikował też i informuje, że dwie oferty złożono. Mam nadzieję, że ta kolejna już próba dokonywana przez Tauron zakończy się pozytywnie i któraś z tych ofert zostanie wybrana, ale jestem zbulwersowana tak długim czasem załatwiania tak prostej sprawy.
Ad 12. Oświadczenia i sprawy organizacyjne
Radny Wiesław Żurek - mam taką sprawę specyficzną, o której wie obecny tutaj Komendant Straży Miejskiej. Chciałbym zwrócić uwagę na fakt bardzo istotny dla mieszkańców ze względu chociażby na ich bezpieczeństwo. W drugą niedzielę stycznia, w piękną pogodę miało się odbyć w granicach administracyjnych naszego miasta, konkretnie na terenie tzw. hycla polowanie na dziki. Jest to teren, który służy mieszkańcom szczególnie teraz, jeżeli jest ładna pogoda ludzie tam chodzą na spacery, z psami. Jak wielkie zdziwienie ich było kiedy wyszli i zobaczyli kilkunastu myśliwych z ostrą bronią usuwających ich z tego terenu twierdząc, że za chwilę odbędzie się tu polowanie na dziki, na odstrzał oczywiście legalny, który zatwierdza wojewoda. Panie były zszokowane, wezwały Straż Miejską, o ile wiem Straż tam interweniowała, nie wiem z jakim skutkiem, ale wiem, że zainterweniowała skutecznie policja, która tam przyjechała i kazała bezwzględnie panom ze strzelbami natychmiast opuścić ten teren i nie dopuścić do żadnego polowania. Skontaktowałem się również z Wydziałem Kryzysowym, Pan Adam nic również nie wiedział o takiej sprawie, przez nikogo nie zostaliśmy poinformowani. Całe szczęście, że to polowanie się tam nie odbyło, bo było w ogóle nieprzygotowane. Są pewne procedury, ale zabezpieczonego terenu w ogóle nie było, bez interwencji mieszkańców jednak to polowanie by się tam odbyło, padałyby strzały i mam taką prośbę, bo może to nie wynika z naszych kompetencji, ale żeby odpowiedni wydział, pewnie Wydział Zarządzania Kryzysowego był od tego momentu w jakimś kontakcie ze związkami łowieckimi, żeby posiadać informacje tak istotne i bardzo ważne dla tej sprawy, chodzi o bezpieczeństwo. Tam miało się odbyć polowanie, gdzie chodzili ludzie z psami. Myślę, że temat jest bardzo drażliwy, ta pani tam prawie płakała jak do mnie dzwoniła, dziwna sprawa i chciałbym Pani Prezydent, żeby zobligować wydział. Rozmawiałem również z panią Anią Światową w tej sprawie, żeby poruszyła to na swojej komisji, bo takie przypadki nie powinny po prostu mieć miejsca w granicach administracyjnych miasta bez odpowiedniego zabezpieczenia terenu. Chciałem o tym poinformować i uczulić, żeby takie rzeczy się już nie zdarzały.
Radny Jan Dzięcielski - postaram się trochę nawiązać do tego, co Radny Żurek mówił. Prawo Łowieckie nie dopuszcza do polowań w granicach administracyjnych miast, więc to musiało być jakieś przekroczenie kompetencji myśliwych. Jeżeli faktycznie to miało miejsce na terenie miejskim to tak nie powinno być, bo to jest art. 20 Prawo Łowieckie. Tutaj być może na styku granicy miast, ewentualnie gminy wiejskiej Świdnica, tego nie wiem, ale jeżeli to było na terenie miejskim nie powinno mieć to miejsca, a jeżeli gdzieś na terenie gminy odbywa się polowanie to władze gminy są poinformowane z racji tego, że na terenie miejskim nie wolno polować, nie ma takiej możliwości, w związku z powyższym pewnie miasto nie jest informowane. Nie wiem jak jest w tym przypadku, ale w przypadku gmin wiejskich takie informacje gminy posiadają. Polować na terenie administracyjnym miasta nie wolno, nie ma tam obwodów łowieckich.
Radny Ryszard Makowski – zapytał Prezydent Miasta, jaki jest na dzień dzisiejszy stan Zaułka Świętokrzyskiego.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - nasze odwołanie od wyroku Sądu Najwyższego jest do dzisiaj nierozpatrzone. Kasacja zakończyła się odrzuceniem naszego wniosku, ponieważ w sprawie orzekali neo-sędziowie, daje to podstawę prawną do złożenia skargi od tego wyroku i sprawa dalej utknęła. Od momentu wpłynięcia do decyzji Sądu Najwyższego minęły 2,5 roku, także teraz będziemy może kolejne 2,5 roku czekać.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - dziś nie mogę powiedzieć, kiedy następna sesja, są ferie ale będziemy się starali na przełomie lutego i marca, poinformuję Państwa.
Ad 13. Zakończenie X sesji Rady Miejskiej w Świdnicy
W związku z wyczerpaniem punktów porządku obrad, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady słowami -
„zamykam X sesję Rady Miejskiej w Świdnicy”.
Przebieg obrad zarejestrowano na płycie CD przechowywanej w Biurze Rady Miejskiej, która stanowi integralną część protokołu.
Na tym protokół zakończono. Protokołowała:
Anna Stodółkiewicz PRZEWODNICZĄCY RADY
.....................................................
/ Anna Stodółkiewicz / Krzysztof Lewandowski Świdnica, dnia 31.01.2025 r.