Protokół nr XI z sesji Rady Miejskiej w Świdnicy odbytej w dniu 21 lutego 2025 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy przy ul. Armii Krajowej 47
Pobierz oryginalny protokół z XI z sesji Rady Miejskiej w Świdnicy z 21.02.2025 >>
W sesji uczestniczyli:
- Radni Rady Miejskiej w Świdnicy - (zgodnie z listą obecności, zał. nr 1):
Józef Cygan, Jan Dzięcielski, Wiceprzewodniczący Rady - Rafał Fasuga, Edmund Frączak, Joanna Gadzińska, Jacek Iwancz, Przewodniczący Rady - Krzysztof Lewandowski, Ryszard Makowski, Danuta Morańska, Luiza Nowaczyńska, Wiceprzewodniczący Rady - Andrzej Ora, Sylwia Osojca-Kozłowska, Magdalena Rumiancew-Wróblewska, Zofia Skowrońska-Wiśniewska, Beata Szczepankowska, Anna Światowa, Violetta Wiercińska, Michał Zastawny, Wiesław Żurek. (nieobecni: Krzysztof Grudziński, Tadeusz Niedzielski)
- Prezydent Miasta – Beata Moskal-Słaniewska
- Zastępca Prezydent Miasta – Krystian Werecki
- Zastępca Prezydent Miasta – Katarzyna Fitrzyk
- Sekretarz Miasta – Maciej Rataj
- Skarbnik Miasta- Marta Żłobicka-Wnuk
- Radca Prawny- Mariusz Starke
- Rzecznik Prasowy- Magdalena Dzwonkowska
Dyrektorzy Wydziałów Urzędu Miejskiego:
- Joanna Salus – Dyrektor Wydziału Przetargów i Inwestycji Miejskich
- Maciej Gleba – Dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej
- Małgorzata Synowiec - Dyrektor Wydziału Mienia Komunalnego
- Anna Skrzypacz – Dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego
- Magdalena Urbańska-Malucha – Dyrektor Wydziału Edukacji
- Sławomir Kwiatkowski – Dyrektor Wydziału Transportu
- Jacek Piekunko – Dyrektor Wydziału Promocji i Kultury
- Adam Mazur – Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Izabela Siekierzyńska – Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych
Kierownicy Referatów/ Biur/Pracownicy Urzędu Miejskiego:
- Daniela Dębek – Kierownik Biura Ochrony Środowiska
- Radosław Werner – Kierownik Biura Sportu i Rekreacji
- Przemysław Kondzior - Referat Obsługi Informatycznej
- Joanna Trojan-Skała – Wydział Promocji i Kultury
- Izabella Mikuła – Biuro Ochrony i Konserwacji Zabytków
Dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek z udziałem gminy:
- Wojciech Burdek – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Marta Wojciechowska – Zastępca Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Bożena Kuźma – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Kultury
- Zbigniew Curyl – Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury
- Jerzy Żądło – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
- Marek Suwalski - Dyrektor Miejskiego Zarządu Nieruchomości
- Marek Fiłonowicz – Komendant Straży Miejskiej
- Tomasz Kurzawa – Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica”Sp. z o. o.
- Magdalena Ryglicka - Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej w Świdnicy sp. z o.o.
- Tomasz Jaworski – Prezes Zarządu Świdnickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
PORZĄDEK OBRAD:
- Otwarcie XI sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie
- Przedstawienie porządku obrad XI sesji Rady
- Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
- Przyjęcie protokołu z X sesji Rady
- Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie- (zał. nr 1, XI/: 1-8).
- Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności.
- Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i
- Oświadczenia i sprawy
- Zakończenie XI sesji Rady Miejskiej w Świdnicy.
Ad 1. Otwarcie XI sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie quorum
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski powitał Radnych, Prezydent Miasta, Zastępców Prezydent Miasta, zaproszonych gości, dokonał otwarcia XI sesji Rady Miejskiej w Świdnicy w dniu 21 lutego 2025 r., a następnie stwierdził quorum (19 radnych) i poinformował o prawomocności obrad.
Ad 2. Przedstawienie porządku obrad XI sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przedstawił porządek obrad XI sesji Rady Miejskiej (zał. nr 2). Poinformował, że wpłynęły:
- autopoprawka Prezydent Miasta do projektu uchwały nr XI/7. w sprawie taryfy opłat i zasad odpłatności za usługi przewozowe transportu zbiorowego organizowane przez Gminę Miasto Świdnica
- wniosek Prezydent Miasta (zał. nr 3) o wprowadzenie do porządku obrad projektów uchwał:
- XI/9. w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Miasta Świdnicy na rok 2025
- 10. zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie porządek obrad
XI sesji Rady Miejskiej ze zmianami:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -1 , wstrzymało się -6 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 4)
porządek obrad ze zmianami został przyjęty
Ad 3. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków
W skład Komisji Uchwał i Wniosków powołano Radnych:
- Jacek Iwancz
- Magdalena Rumiancew-Wróblewska
- Zofia Skowrońska-Wiśniewska Radni wyrazili zgodę na pracę w
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie skład Komisji:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -0 , wstrzymało się -1 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 5)
skład Komisji Uchwał i Wniosków został przyjęty
Ad 4. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przypomniał, że protokół z X sesji Radni otrzymali w formie elektronicznej i był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z X sesji Rady Miejskiej:
w głosowaniu: za -19 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 6)
protokół z X sesji Rady Miejskiej został przyjęty
Ad 5. Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie
Ad 5.1.
Projekt uchwały nr XI/1. w sprawie wskazania członka organu stanowiącego Gminy Miasta Świdnica jako przedstawiciela organu prowadzącego w komisji konkursowej powoływanej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6 w Świdnicy przedstawiła Dyrektor Wydziału Edukacji Magdalena Urbańska-Malucha (zał. nr 7).
Komisja Oświaty i Kultury zaproponowała kandydaturę Radnego Ryszarda Makowskiego, który wyraził zgodę. Nie zgłoszono więcej kandydatur.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden
wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/1:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -0 , wstrzymało się -1,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 8)
projekt uchwały nr XI/1 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Ad 5.2.
Projekt uchwały nr XI/2. w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych przedstawił
Dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej Maciej Gleba (zał. nr 10).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/2:
w głosowaniu: za -19 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 11)
projekt uchwały nr XI/2 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad 5.3.
Projekt uchwały nr XI/3. w sprawie ogłoszenia zamiaru likwidacji Filii nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Cypriana Kamila Norwida w Świdnicy oraz zmian w statucie, w związku z likwidacją Filii przedstawiła Główny Specjalista Wydziału Promocji i Kultury Joanna Trojan-Skała (zał. nr 13).
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski - jestem zdumiony, że Komisja Oświaty i Kultury nie zajmowała się tak ważnym projektem uchwały. Mówimy o likwidacji placówki kulturalnej, co najmniej komisja powinna się tym zajmować. Jakie nowe przesłanki są, że po raz kolejny procedujemy likwidację tej filii biblioteki, w grudniu 2022 roku już raz żeśmy na to się nie zgodzili, nie widzę nowych dokumentacji. Wtedy jednym z argumentów było to, że filia otrzyma różne kary, czy biblioteka otrzymała kary ze względu na funkcjonowanie tej filii? Co przez te dwa czy trzy lata nastąpiło, że znowuż chcemy likwidować tą bibliotekę.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska - mam kilka uwag i pytanie. Będę głosowała przeciw tej uchwale, uważam, że ona jest skandaliczna z bardzo prostego powodu. Widziałam, że Pani Wioletta Wiercińska i Pan Wiesław Żurek byli wczoraj w tej filii, od 22 lat nie podejmowano tam żadnych remontów, to nie jest sprawa, która zadziała się dziś, że filia jest w takim a nie innym stanie, widzimy jak miasto, niezależnie od tego kto był we władzach, tą filią się zajmowało. Co Pani Prezydent i obecne władze miasta zrobiły od 2022 roku, kiedy pojawiła się ta ekspertyza. Dlaczego nie zaproponowano innej lokalizacji dla Zarzecza, dla okręgu tej filii biblioteki. W uchwale jest mowa o woluminach, o książkach. Moje kolejne pytanie - co z ludźmi, ile tam osób w tej chwili pracuje i co z nimi, czy mają zostać, jak radni podejmą uchwałę o likwidacji, zwolnieni i wyrzuceni na bruk czy w jakiś sposób zostanie zapewniona im praca.
Radna Violetta Wiercińska – argumenty poruszane w uzasadnieniu uchwały są dla mnie nieprzekonywujące, dlatego przytoczę kontrargumenty. „Filia nie spełnia standardów nowoczesnej placówki” - owszem, nie spełnia ale ma swój klimat, który cenią czytelnicy i chętnie tam przychodzą. Wczoraj, kiedy byłam w bibliotece nie miałam możliwości porozmawiać z Panią przez dłuższy czas, dopiero po zamknięciu biblioteki mogłyśmy usiąść i porozmawiać bo cały czas przychodzili tam ludzie i to jest oznaka, że ta biblioteka jest potrzebna. „Lokal wymaga generalnego remontu” – tak, ale jest to wynik 22 lat zaniedbań miasta bo ostatnie pieniądze na remont były przeznaczone w 2003 roku i wtedy to były pieniądze na malowanie, nic innego w sprawach remontowych się nie działo. Odcięcie pieniędzy na remonty działającej przeszło 70 lat biblioteki odbieram jako celowe działanie po to, żeby doprowadzić ją do takiego stanu, że trzeba ją zamknąć. W grudniu 2022 roku przed pierwszą próbą likwidacji biblioteki przeprowadzono okresową kontrolę stanu technicznego i zalecono program naprawczy, jednak w tej kwestii też nic nie zostało wykonane, nie zostały podjęte żadne prace, które mogłyby poprawić warunki bytowe biblioteki. Oprócz tego jest tam 11 000 księgozbiór, który ma być rozparcelowany częściowo po bibliotekach i szkołach, reszta pewnie zmagazynowana lub wyrzucona. Jest to tak duży księgozbiór, że jeżeli go zlikwidujemy trudno będzie odnowić go w przyszłości. W 2022 roku mówiliśmy, że bibliotekę można przenieść do nowej siedziby, wtedy będzie miała świetne warunki i nie zostanie zmarnowany. „Brak dostępności dla niepełnosprawnych” - w regulaminie biblioteki jest zapis o możliwości zamówienia książki na telefon i tak też było, pani kierownik biblioteki dostawała od osób niepełnosprawnych telefony z zamówieniami książek i sama chodziła je zanieść czytelnikom. Tam panuje bardzo rodzinna atmosfera, wszyscy się znają i wielu czytelników mówiło mi, że nie chcą likwidacji biblioteki z tego względu, że czują się tu jak u siebie i nie wyobrażają sobie iść do biblioteki, gdzie będą anonimowi. Ponad połowa czytelników to osoby starsze i wysyłanie ich pod górę do głównej siedziby jest dla nich nie do przyjęcia. „Brak parkingu” - łatwiej tam zaparkować niż przy bibliotece głównej, dlatego że jest ona w ścisłym centrum i tam są problemy z parkingiem, natomiast wczoraj podjechałam i nie było problemów, są miejsca przy ZUS-ie, na Rzeźniczej, na pobliskich uliczkach i podwórkach, gdzie mieszkańcy w ogóle nie protestują przeciw temu. Planuje się przekazać część księgozbioru do innych filii, bibliotek szkolnych i likwidacja tego księgozbioru to dla mnie niegospodarność, jeżeli będziemy może w przyszłości na Zawiszowie otwierać bibliotekę, będzie trzeba zakupić nowe książki i to pochłonie bardzo duże pieniądze.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - są projekty uchwał, które opiniowałam ponad podziałami i taki projekt uchwały jest kolejny raz nam przedstawiony. W 2022 roku ten projekt uchwały nie został pozytywnie zaopiniowany i miało to miejsce ponad podziałami, nie ukrywam tego, że jestem przeciwniczką likwidacji tej filii a argumentów, które przedstawili moi przedmówcy, nie będę przytaczać tylko przedstawię swoje. Jest to filia, która położona jest w części Świdnicy, gdzie jest „pustynia intelektualna”, to miejsce zamieszkałe przez ludzi starszych, czytelnictwo jest wśród ludzi starszych, seniorów, natomiast młodzi nie korzystają z tego typu książek, chyba, że rzeczywiście mają potrzebę wypożyczania. Spada czytelnictwo i każda osoba, która czyta jest dla nas skarbem. To miejsce to nie tylko filia, to miejsce spotkań ludzi starszych, to chyba najtańszy Klub Seniora w Świdnicy, który istnieje bo przychodzą tutaj ludzie starsi, spotykają się, rozmawiają ze sobą bo ulica Sienna i Wrocławska to miejsce zamieszkania ludzi starszych, przychodzą również dzieci, które mają organizowane półkolonie i chętnie korzystają. Pani, która jest zatrudniona organizuje różnego rodzaju warsztaty, spotkania dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 6. Nie możemy tego robić dla tej dużej grupy ludzi, którzy chcą korzystać z tego miejsca. Wydaje mi się, że w Świdnicy nie było miejsca, żeby likwidować filie, dotyczyło to Kraszowic, Osiedla Młodych, w Kraszowicach filia była w o wiele gorszym stanie, czekaliśmy jak zostanie wybudowana nowa filia. W trakcie spotkania Pan Michał Zastawny miał bardzo dobry pomysł, żeby przy powstającym budynku przy Szkole Podstawowej nr 6, gdzie ma powstać szkolno-przedszkolny punkt, żeby tam takie miejsce powstało, może nie filia, ale taki kącik czytelniczy i również miejsce spotkań dla ludzi, którzy tutaj żyją. Uważam, że nie powinniśmy zrobić tego w stosunku tylko do jednej filii, robiliśmy to racjonalnie w stosunku do filii w Kraszowicach i na Osiedlu Młodych. W Szczecinie pojawił się też teraz taki projekt, aby likwidować filie, wszystko zostało oprotestowane przy słabnącym czytelnictwie. Cieszmy się każdą osobą, która czyta, przychodzi i chce być obecna, nie traktujmy go tylko jako miejsca wypożyczania, natomiast jest to również chyba najtańszy w Świdnicy Klub Seniora, gdzie nie ma konkurencji, przychodzą zwykli ludzie, którzy po prostu chcą być i czytać chociażby tę prasę, która tam jest udostępniana.
Radny Wiesław Żurek - chciałem zwrócić uwagę, bo bezapelacyjnie stan techniczny tego pomieszczenia wymaga nakładów, żeby doprowadzić go do standardów, jakie powinien mieć. Jest to miejsce, w którym pół tysiąca świdniczan jest zarejestrowanych, gdzie około 60% z nich naprawdę korzysta z tej biblioteki i wczoraj się o tym przekonałem. W związku z faktem, że nie było komisji i nie było możliwości dyskusji, chciałem wcześniej pojechać, ale Pani była chora, dopiero od wczoraj była, pojechałem o 12:00 do biblioteki i chciałem porozmawiać z Panią, która tam pracuje i proszę mi wierzyć, czekałem około 30-40 minut, cały czas przychodziły osoby starsze, szczególnie panie i wypożyczały, wymieniały książki więc umówiliśmy się, że przyjadę po 16:00 jak zamknie i chciałem się o pewnych rzeczach dowiedzieć. Nie będę udawał bibliofila, bo też nie korzystam, ale ten fakt podziałał na mnie w ten sposób, że jednak zacząłem się zastanawiać nad celowością zlikwidowania tego miejsca. To miejsce nie jest dla Radnych, dla Pani Prezydent czy zastępców, to miejsce jest dla tych 500 ludzi, szczególnie starszych, młodych tam nie ma, ale ci ludzie jednak korzystają i trzeba to uszanować. My dzisiaj likwidujemy tą bibliotekę, najstarszą placówkę tego typu w Świdnicy, ona znika z mapy, nic nam nie zostało zaproponowane w zamian. Tak, jak pani Zofia powiedziała, powstaje budynek użyteczności publicznej dosłownie 200 metrów od tego miejsca. Wstrzymajmy się te dwa lata, bo wtedy ten budynek, o ile dobrze pamiętam, ma powstać, wstrzymajmy się dzisiaj z tą decyzją, zagospodarujmy kilkadziesiąt metrów kwadratowych 200 metrów dalej od filii nr 1, którą później przeniesiemy i filia ocaleje, wszyscy będą zadowoleni i my jako Radni też, bo wiem, że są tacy, którzy będą za tym, macie kłopot moralny, bo to są sprawy z punktu widzenia społecznego bardzo drażliwe, ale wszyscy wtedy będziemy mieli czyste sumienie, mieszkańcy będą zadowoleni, pół tysiąca mieszkańców i trzeba to uszanować. Ta biblioteka służy tym starszym ludziom, będę dzisiaj głosował przeciw likwidacji tej biblioteki i zwracam się do koleżanek i kolegów Radnych - zastanówcie się nad propozycją, którą można przeanalizować, nie likwidacji biblioteki lecz przeniesienia jej siedziby, gdyż jest ku temu okazja. Dziwię się, że w takiej formule i takich okolicznościach wpłynął ten projekt pod obrady.
Radna Luiza Nowaczyńska – trzeba powiedzieć, że to ludzie tworzą miejsca i wiemy wszyscy, że pani Małgosia, która tam pracuje jest osobą, która ściąga tych ludzi i chętnie tam przychodzą. Orientowałam się, że w bibliotekach, które zostały wyremontowane, są piękne i nowoczesne wcale nie wzrosło czytelnictwo, więc myślę, że trzeba uszanować to miejsce i panią tam pracującą. Chciałam przy okazji zapytać, jakie są koszty miesięczne utrzymania tego miejsca, czy są tak wysokie i nie można go zostawić i przeczekać, żeby ludzie z tej części miasta mieli w miarę blisko i mogli korzystać z biblioteki w pobliżu, żeby nie było tak, że muszą dosyć daleko uczęszczać do innej biblioteki. Dbajmy o tych ludzi, ponieważ jest recesja w czytelnictwie, a osoba, która tam pracuje naprawdę tworzy taką atmosferę, że zachęca tych ludzi.
Radna Violetta Wiercińska – chciałam zwrócić uwagę, że w bibliotece są bardzo popularne lekcje biblioteczne z całymi klasami ze Szkół Podstawowych nr 6 i 315, nauczyciele umawiają się i szkoły korzystają z tego, że jest to najbliższa im biblioteka i myślę, że to też przemawia za tym, żeby nie likwidować tej biblioteki, żeby nie zabierać młodym ludziom możliwości udania się do najbliższej biblioteki. Są tam również organizowane ferie zimowe, jest klub miłośników dobrej książki, warsztaty literacko-plastyczne, gdzie młodzi ludzie przychodzą i realizują swoje zainteresowania, także pod tym kątem również proszę popatrzeć. Były tutaj głosy, że większość jest jednak ludzi starszych korzystających z biblioteki, młodzi też korzystają. Oczywiście wypożyczanie książek jest na niższym poziomie niż przy osobach w wieku 50+, natomiast korzystają z innych form pracy biblioteki i warto umożliwić im dalsze korzystanie z tego.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - proszę powiedzieć, jakie rzeczywiste czytelnictwo jest w tej chwili, to ważne.
Główny Specjalista Wydziału Promocji i Kultury Joanna Trojan-Skała - chciałam historycznie przypomnieć, że uchwała była w grudniu 2021 roku, później dopiero pojawiły się opinie techniczne, które jednoznacznie wskazują na bardzo zły stan tego obiektu i z takim wnioskiem wystąpiła Pani Dyrektor ponownie od tego czasu. Odwołując się do pytania Pani Sylwii Osojcy- Kozłowskiej - Pani Dyrektor poszukiwała nowego lokalu i rozmawiała na Osiedlu Zawiszów z Prezesem Spółdzielni, nie było takiego lokalu, który mógłby być przeznaczony tylko piwniczne pomieszczenia, to było nie do przyjęcia. Tzw. okrąglak na Zawiszowie to własność prywatna i bardzo duże koszty miasto musiałoby ponosić na wynajem takiej przestrzeni. Gimnazjum nr 4 na Jodłowej nie ma takiej przestrzeni, którą mogłoby przeznaczyć na filię i w 2024 roku Pan Prezydent Werecki prowadził rozmowy z kościołem na osiedlu Zawiszów, żeby wykorzystać przestrzenie przykościelne właśnie na filię, ale to skończyło się fiaskiem, ponieważ jest jakiś problem techniczny z dachem i niestety nie mógł kościół udostępnić tych przestrzeni, więc staraliśmy się o znalezienie innego lokalu na filię. Czytelnictwo na podstawie informacji podanych przez bibliotekę to 500 osób rocznie, czyli 20 osób dziennie, jeśli chodzi o księgozbiór to jest około 12 000 i na pewno te książki nie zostaną zniszczone tylko zostaną przeniesione i ewentualnie te, które nie nadają się do użytku, będzie selekcja i zmagazynowanie. Jeśli chodzi o koszty to ponad 160 000 zł na ten rok zaplanowanych jest kosztów.
Radny Edmund Frączak - jak najbardziej popieram wypowiedzi swoich przedmówców. Wydaje mi się, że należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, abyśmy potrafili uszanować użytkowników biblioteki i miejsca, w którym się spotykają. Nie zastanawiajmy się, gdzie mogłaby ewentualnie znaleźć się inna lokalizacja, równie dobrze moglibyśmy się zastanowić nad tym, że łatwiej byłoby znaleźć miejsce np. w gminie wiejskiej Świdnica, ale nie jest to rozwiązanie. Uszanujmy użytkowników tej czytelni i zespół, który tym miejscem się zajmuje.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - było pytanie również o stan osobowy zatrudnienia.
Główny Specjalista Wydziału Promocji i Kultury Joanna Trojan-Skała - bibliotekarka to jest etat i pół etatu Pani, która jest w obsłudze. Wiemy, że Pani ,która jest bibliotekarką jest już w okresie emerytalnym, druga Pani pozostaje bez pracy, ale myślę, że osoby, które są w bibliotece i my również możemy ewentualnie próbować wesprzeć w poszukiwaniu nowej pracy.
Radny Jan Dzięcielski – przypomnę, że przejście na emeryturę to jest przywilej a nie konieczność i nie likwidujmy tylko po to, żeby się kogoś pozbyć.
Radny Ryszard Makowski - powiedziała Pani, że były rozmowy prowadzone z księdzem na Zawiszowie, z tego co wiem, bo jestem mieszkańcem Zawiszowa tam była szkoła, teraz szkoły nie ma i są pomieszczenia chyba cztery, w których można by było umieścić tą bibliotekę. Pani mówi teraz o dachu, jak była szkoła to tam nie było problemów z dachem, czy ktoś tam był i rozmawiał z księdzem proboszczem.
Zastępca Prezydent Miasta Krystian Werecki – odpowiedział, że prowadził rozmowę z księdzem proboszczem Tomaszem Czubakiem i wynikały one z tego, że oddział szkolny został przeniesiony do szkoły podstawowej, to miejsce się zwolniło i od razu wyczuliśmy okazję, że moglibyśmy przenieść tam całą bibliotekę na Osiedle Zawiszów, jednakże ksiądz proboszcz jasno dał do zrozumienia, że remont dachu jest konieczny od strony szkolnej. Na ten moment nie otrzymał decyzji z Diecezji Świdnickiej i zgody na to, aby ten remont móc przeprowadzić i dopóki go nie będzie to nie będzie też udostępniał tych lokali jakimkolwiek podmiotom, także i gminie, to jest odpowiedź oficjalna od księdza proboszcza, którą uzyskałem.
Radny Wiesław Żurek – chodzi o to, że ta biblioteka jest potrzebna mieszkańcom okolicznym a my rozmawiamy o przenosinach, były rozmowy, żeby filię przenieść 5 km dalej. Ludzie wczoraj mi powiedzieli, że oni tu przychodzą bo mają blisko. Jest alternatywa, żeby tej biblioteki nie przenosić nie wiadomo gdzie, tylko 200 metrów dalej.
Radna Magdalena Rumiancew-Wróblewska - Pani powiedziała, że koszt utrzymania tej biblioteki to jest 160 000 zł rocznie, gdzie podzielić to na 12 miesięcy to jest 13 000 zł miesięcznie, czy to jest tak duża kwota, żeby mieszkańcy nie mogli mieć komfortu i korzystać z tego miejsca.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/3:
w głosowaniu: za -4 , przeciw -12 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 14)
projekt uchwały nr XI/3 nie został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Ad 5.4.
Projekt uchwały nr XI/4. w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Świdnica na zadania związane z gospodarką odpadami polegające na usuwaniu wyrobów zawierających azbest przedstawiła Kierownik Biura Ochrony Środowiska Daniela Dębek (zał. nr 16).
Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/4:
w głosowaniu: za -19 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 17)
projekt uchwały nr XI/4 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.
Ad 5.5.
Projekt uchwały nr XI/5. w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Świdnica na zadania służące ochronie powietrza polegające na wymianie wysokoemisyjnych źródeł ciepła przedstawiła Kierownik Biura Ochrony Środowiska Daniela Dębek (zał. nr 19).
Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/5:
w głosowaniu: za -17 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 20)
projekt uchwały nr XI/5 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.
Ad 5.6.
Projekt uchwały nr XI/6. w sprawie przyjęcia Programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2025 w Gminie Miasto Świdnica przedstawiła Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych Izabela Siekierzyńska.
Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radna Violetta Wiercińska - we wstępie jest opisane wsparcie dla seniorów w różnych formach np. kluby seniora, Świdnicka Karta Seniora, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania. Ile osób objętych jest tego typu wsparciem, bo z tych wykazów wychodzi, że w domu seniora i klubach seniora jest 240 osób, więc jest to mało. Jaki procent mieszkańców Świdnicy stanowią seniorzy, szacunkowo mówi się, że jest to około 30%, nie wiem czy to są dobre szacunki do których dotarłam, więc proszę o informację i chciałabym dowiedzieć się czy seniorzy skupieni przy np. Polskim Związku Emerytów i Rencistów, Licznikowcu również mają możliwość uzyskania od miasta jakiegokolwiek wsparcia. Również chciałabym zapytać, jakie wsparcie miasto daje Radzie Seniorów - z tego, co wiem proponują różne uchwały, natomiast czy są uwzględniane ich sugestie i uchwały w polityce miejskiej.
Dyrektor Wydziału Izabela Siekierzyńska - jeżeli chodzi o Radę Seniorów to w ostatnich dwóch latach wspólnie z Urzędem Marszałkowskim realizowany jest program wsparcia dla Rad Seniorów, otrzymujemy corocznie dofinansowanie 10 000 zł plus 2000 zł naszego wkładu własnego. W tym roku również taki wniosek został złożony do Urzędu Marszałkowskiego, obecnie oczekujemy na rozstrzygnięcie. Jeśli chodzi o ośrodki wsparcia, bo do takich należy Dzienny Dom Senior-Wigor czy dwa kluby, które są prowadzone i które są w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej to należy pamiętać, że są to ośrodki wsparcia, o których jest mowa w ustawie o pomocy społecznej, limit miejsc jest zależny od tego, jaki jest metraż danego ośrodka i tylu może być uczestników w danym miesiącu, także każda osoba która się zgłosiła i została zakwalifikowana do udziału, w tego typu zajęciach może z ośrodka wsparcia skorzystać. Jeżeli chodzi o to, jaka jest forma pomocy dla innych to proszę też mieć na uwadze, że oprócz programu Korpus Wsparcia Seniorów, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje szereg innych programów czy projektów, które są wyłącznie dedykowane osobom starszym, m.in. od kilku lat realizowany jest z powodzeniem program asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością, również od kilku lat Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje program opieka wytchnieniowa, także są to programy, do których można się zgłosić i najlepszą osobą do kontaktu jest pracownik socjalny danego rejonu.
Radna Violetta Wiercińska - chciałam jeszcze dopytać czy Polski Związek Emerytów i Rencistów, poza miejscem w organizacjach pozarządowych, ma jakieś jeszcze dotacje, skupiają chyba 1000 członków, jakie jest wsparcie miasta dla tej instytucji i jeszcze Licznikowiec, który też boryka się z trudnościami i też się ludzie skarżą, że wsparcie miasta jest niewielkie.
Dyrektor Wydziału Izabela Siekierzyńska - Związek Emerytów i Rencistów czy inne organizacje pozarządowe, które działają na terenie Świdnicy należy mieć na uwadze, że to są organizacje pozarządowe więc mogą wziąć udział w różnego rodzaju konkursach, które przez miasto są organizowane a poszczególni ich członkowie mogą jako osoby samodzielne skorzystać ze wsparcia i projektów, o których wcześniej powiedziałam.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/6:
w głosowaniu: za – 19, przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 23)
projekt uchwały nr XI/6 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.
Przerwa 10 min
Ad 5.7.
Projekt uchwały nr XI/7. w sprawie taryfy opłat i zasad odpłatności za usługi przewozowe transportu zbiorowego organizowane przez Gminę Miasto Świdnica wraz z autopoprawką przedstawił Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski (zał. nr 25, 25a).
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury negatywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radna Luiza Nowaczyńska - dlaczego przez 4 lata nie było żadnej podwyżki, nagle budzimy się i chcemy podwyżkę bardzo wysoką. Po drugie wiadomo, że środkami komunikacji transportu zbiorowego poruszają się przede wszystkim ludzie starsi i młodzież uczęszczająca do szkół i dla nich wzrost cen biletów w takiej kwocie, jak była proponowała jest znaczący.
Radna Beata Szczepankowska - przysłuchiwałam się, jak Pan Dyrektor uzasadniał tę bardzo wysoką podwyżkę cen biletów, mam takie przemyślenie i pytanie, ponieważ jak dobrze zrozumiałam wysokość m.in. zwiększenia kwoty za bilet wynika ze wzrostu stawki za tzw. wozokilometr i jest on wyliczany przez operatora, mam na myśli nasze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne,. Za ten rok stawka jest 11,19 zł, w ubiegłym roku jaka była i o ile od ubiegłego roku wzrosła.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska - chciałabym poprosić o odpowiedź na pytania, które nie otrzymałam na komisji od Pana Dyrektora albo od Pana Prezesa. Nie neguję konieczności inwestycji, które poruszane są w tej uchwale, czyli zakupów nowych wiat, biletomatów, sama zresztą zgłaszam pewne rzeczy w oparciu o to, co wnoszą do mnie mieszkańcy. Chciałabym się dowiedzieć jak w tej chwili wygląda struktura zatrudnienia w MPK, czyli ilu mamy kierowców i czy prawdą jest, że ci kierowcy odchodzą do Wrocławia do MPK, do Wałbrzycha, gdzie otrzymują dwu-trzy-krotnie wyższe stawki wynagrodzeń. Ile w tej chwili wynosi przeciętne wynagrodzenie kierowcy w Świdnicy, ile to jest tak naprawdę na godzinę.
Dyrektor Wydziału Sławomir Kwiatkowski - najpierw odpowiem Pani Radnej Nowaczyńskiej. Jeżeli chodzi o wzrost 3,80 zł to nadal po podwyżce ten wzrost cen i cena biletu normalnego będzie najtańsza w regionie, natomiast Pani wspominała o osobach starszych - wszystkie ulgi, które miały do tej pory zostają dalej zachowane, czyli nadal osoby, które ukończyły 70. rok życia jeżdżą komunikacją miejską po Świdnicy za darmo, wynika to z ustawy. Ponadto osoby, które przechodzą wcześniej na emeryturę od razu są zobligowane do kupowania biletów ulgowych gminnych, którą Państwo przy uchwale z 2020 roku przegłosowali. Wszystkie ulgi zostają zachowane, nie likwidujemy żadnej, mało tego - podnosimy do honorowych dawców krwi, które również będą bezpłatnie korzystały z komunikacji miejskiej. Pani Beacie Szczepankowskiej chciałbym odpowiedzieć - jeżeli chodzi o zestawienie tego roku i zeszłego to w tym roku stawka jest 11,19 zł za wozokilometr, w zeszłym roku była 11,18 zł, ale w zeszłym roku nie podnosiliśmy cen biletów, dwa lata temu też nie. Podam przykład - zestawienie pomiędzy rokiem 2022 a 2023, gdzie stawka za wozokilometr poszła o ponad 2 zł, wtedy również nie podnosiliśmy cen biletów. Co do trzeciego pytania poproszę o szczegółowe dane Prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o. o. Tomasz Kurzawa – czy mamy problem z kierowcami - jest to ogólnie problem dotyczący wszystkich miejscowości w Polsce, a my możemy się pochwalić, że ten najgorszy moment mamy już za sobą, bo u nas struktura wiekowa w grupie kierowców była niezadowalająca ze względu na to, że ponad połowa kierowców miała już wiek powyżej 55 lat więc wiadomym było, że grożą nam odejścia w związku z przejściem na emeryturę, młodych kierowców nie mieliśmy, bo oni wolą jeździć innym transportem, zazwyczaj jest to transport ciężarowy, tam płacą wielokrotnie więcej i zdarzało się, że od nas 2-3 osoby przeszły na TIR-y i tam się w pewien sposób spełniają. Czy u nas są małe czy duże wynagrodzenia i czy odchodzą ze Świdnicy do Wałbrzycha lub Wrocławia
- jest to kompletnie nieprawda, do Wałbrzycha nikt nie odchodzi, my raczej z Wałbrzycha przyjmujemy do siebie, jeżeli strona wrocławska to mogę przyznać, że 4 czy 5 lat temu czterech kierowców odeszło do Wrocławia i potem żałowali, ponieważ koszty dojazdu i życia okazały się takie, że na rękę zostawało im nie więcej, a nawet czasami i mniej. Pozostałych kierowców, nauczonych doświadczeniem kolegów, którzy próbowali we Wrocławiu, wzmocniło zawodowo tę grupę, która dostrzega, że rzeczywiście u nas per saldo nie jest tak źle wiedząc, że wynagrodzenia nie są na 100% ich satysfakcjonujące. U nas wynagrodzenia są każdego roku uzgadniane ze związkami zawodowymi, mamy dwa: Związek Zawodowy Solidarność i Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej i w porozumieniu ze związkami, w zgodzie ustaliliśmy choćby na najbliższy rok propozycje o 10% podwyżki, wszyscy się zgodzili z taką propozycją i w ramach wyliczenia rekompensaty kosztów itd. musiałem uzyskać akceptację całego planu i gdy został zaakceptowany mogliśmy startować z uruchomieniem tych środków więc to rozumiem, wiem, że, że są jacyś kierowcy, którzy wiecznie narzekają. Mogę powiedzieć z perspektywy ostatnich 3-4 lat, że poprawiliśmy po pierwsze strukturę wiekową, mamy starszych kierowców już trochę mniej, już spadło poniżej 50% więc zahamowaliśmy ten proces, cieszymy się też, bo parę młodych osób do nas przyszło a przede wszystkim przyszły teraz kobiety, jeszcze niedawno nie zatrudnialiśmy w ogóle kobiet, w tej chwili mamy 6 pań. Jesteśmy z nich bardzo zadowoleni, mają inne podejście do życia, nie szukają fantastycznych rozwiązań tylko stabilizacji, pewności pracy w określonych godzinach i bardzo im ta praca pasuje, aczkolwiek też musieliśmy się dostroić do ich oczekiwań i panie są zadowolone, młodych ludzi w tej chwili coraz więcej przybywa, prowadzimy zintensyfikowaną już od ponad dwóch lat akcję promowania pracy w roli kierowcy u nas, robimy to bardzo często, współpracujemy z Powiatowym Urzędem Pracy, zachęcamy ewentualnych naszych przyszłych kierowców, którzy nie mają uprawnień, żeby do Powiatowego Urzędu Pracy szli, by za ich środki zdobyć uprawnienia, my im wcześniej podpisujemy zgodę, że jak skończą swoje kursy i zdadzą egzaminy to ich przyjmiemy do pracy. Prawda jest taka, że oni nie muszą do nas po skończeniu takiego kursu przyjść i się zgłosić, wygląda to tak, że na trzech wysyłanych do Powiatowego Urzędu Pracy jeden do nas trafia, dwóch idzie w świat i to nie jest źle, w tej chwili osób w wieku do 30. roku życia już mamy między 5 a 10, a wcześniej mieliśmy jedną. Liczba wszystkich kierowców się waha, bo trzeba pamiętać, że realizujemy nie tylko usługi powierzone na potrzeby komunikacji miejskiej, również mamy inne działalności, czyli przewozy szkolne, komercyjne i biorąc część na przewozy komunikacji miejskiej, czyli tą powierzoną dotyczącą miasta to 56 kierowców. Średnie wynagrodzenie - w tej chwili idealnie nie powiem, ale nie sięgnęło 6 000 zł za zeszły rok, ok. 5 800 zł stawka brutto. Prawda jest taka, że w innych większych miastach płacą 1 500 zł teoretycznie średnio więcej, ale się już przekonali, że to się niespecjalnie opłaca, mamy dosyć duży pakiet świadczeń socjalnych i to też w pewien sposób załogę integruje i czują, że dodatkowo mają pieniądze na święta, potrzeba wyjazdu na wakacje też, przewozy komercyjne które mamy nad morze mamy dla naszych pracowników tzw. uzupełnienie do pełnego składu, jeżeli ktoś się zgłosi to ze swoją rodziną może wyjechać za darmo, to też jest niemały wydatek, bo ponad 200 złotych bilet kosztuje tam i z powrotem, jak ktoś ma pięć osób w rodzinie to jest już ponad 1000 zł. Cały czas walczymy, na pewno z kierowcami były, są i będą problemy w sensie ich niedoboru na rynku, niemniej te wszystkie działania, które ostatnio podjęliśmy, widzimy określony efekt, który pozwala nam w miarę normalnie funkcjonować.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - Pan Prezes przedstawił bardzo szczegółowo sytuację kierowców. Informuję, że wpłynęło pismo do Biura Rady, przedstawiciele pracowników, kierowców głównie, mają wielkie nadzieje, że dzięki zwyżce cen biletów ich pensje będą mogły choć minimalnie wzrosnąć, bo te 5 800 zł brutto to rzeczywiście daje niewielką kwotę do wypłaty a to są ludzie, którzy posiadają bardzo wysokie kwalifikacje i wykonują bardzo odpowiedzialną pracę.
Radny Edmund Frączak – zabrał głos w sprawie uwzględnienia w jednej uchwale stawek opłat za bilety i stosowane ulgi oraz kwestie bezpłatnej komunikacji. Jeżeli mówiło się o miejscach, które podnoszą te stawki to moglibyśmy też wymienić miejsca, które starają się tworzyć przejazdy miejskie bezpłatne, dlatego w tej kwestii można się zastanowić lub być przeciwnym. Szkoda, że łączy się te dwa tematy, bo gdyby było oddzielnie to można byłoby za jednym głosować a za drugim nie.
Radny Jan Dzięcielski - Pan Dyrektor powiedział, że jesteśmy ewenementem ze względu na to, że przez 5 lat nie podnosiliśmy cen biletów. Dziękuję wszystkim Radnym, że właśnie tak nie robiliśmy, bo naszym zamysłem jest to, by dbać o naszych mieszkańców. Nie wiem, na czym miałby polegać ten ewenement, ale w trakcie kampanii wyborczej Pan Przewodniczący Krzysztof Lewandowski obiecał darmowe przejazdy komunikacją miejską a teraz proponowane są podwyżki cen biletów prawie o 30%, to nie są małe podwyżki. Popatrzmy jeszcze na jedno - podwyżki cen biletów miesięcznych dla uczniów wzrastają od 25 do 30 zł, więc naprawdę to są bardzo duże podwyżki i musielibyśmy się zastanowić, proszę Pana Przewodniczącego, by się zastanowił i spróbował tak działać jak obiecał w trakcie kampanii wyborczej, bo być może Świdnica zasługuje na darmową komunikację, jak to jest w innych miastach. Na koniec Pan mówi, że to jest ewenement - ja jeżdżę do Wrocławia do pracy i za bilet MPK spod dworca na Plac Grunwaldzki płacę 3,20 zł, więc we Wrocławiu są tańsze bilety niż w Świdnicy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - przyjmuję Pana uwagę, żałuję, że nie głosował Pan na mnie i nie zostałem wybrany prezydentem, bo tylko wtedy komunikacja miejska mogłaby być za darmo. Czas szybko biegnie, za 4 lata proszę o tym pamiętać.
Radny Jacek Iwancz - uchwała, którą będziemy w tej chwili procedować jest taką, gdzie trudno podjąć właściwą decyzję, ale rzeczą najważniejszą jest sposób naszego podejścia do tego, w jaki sposób powinniśmy finansować komunikację publiczną. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że komunikacja publiczna nie utrzyma się sama, wymaga dotowania ze strony miasta, a tak naprawdę mieszkańców, bo pieniądze, którymi dysponujemy jako Rada Miejska to pieniądze mieszkańców więc za komunikację miejską, niezależnie od tego, czy podejmiemy podwyżkę czy nie, i tak płacą nasi mieszkańcy - albo naszymi wspólnymi pieniędzmi, którymi dysponujemy i możemy je rozdzielać albo pieniędzmi z własnych portfeli, gdzie będą zmuszeni wyjąć te kilkanaście procent więcej, bo jest poddawana procedowaniu uchwała z kwotą 3,80 zł. Z mojej wiedzy, po pytaniach, które zadawałem na komisjach Panu Dyrektorowi, podwyżka głównie, z tego co słyszę, jest potrzebna do tego, aby powstawały nowe wiaty, żeby zadbać o przystanki i również pomysł, który też mi się wydaje dobry czyli wymiana biletomatów na takie, gdzie również będzie można kupować bilety miesięczne. Niemniej jednak z drugiej strony i tak musimy komunikację miejską dotować i podwyższanie cen biletów powoduje, że mieszkańcy będą znowu obciążeni coraz to większym kosztem poruszania się po mieście i ta podwyżka jest spora, już nie 4,20 zł tylko 3,80 zł, ale to i tak procentowo jest bardzo dużo. Była też mowa o tym, że są miasta, gdzie pojawia się komunikacja bezpłatna. Taki układ, gdzie komunikacja jest tania i bilet za 3 zł, a dla osób, które mają uprawnienia na poziomie 1,50-1,60 zł w zależności od rodzaju ulgi to jest taka kwota, gdzie jednak ponosimy jakiś koszt za przejazd, niemniej jednak nie ma w tej chwili racjonalnych podstaw do tego, żeby koniecznie tą kwotę zwiększać, jest to takie wypośrodkowanie, tak niska cena komunikacji w Świdnicy, bo taką mamy i bardzo się z tego cieszę, powinna pozostać i nie jestem zwolennikiem komunikacji całkowicie bezpłatnej, uważam, że niska opłata, taką jak mamy w tej chwili 3 zł jest adekwatna do tego, że duża populacja ludzi, która płaci za bilety czyli osób pracujących oraz osób, które się uczą jest opłatą wystarczająco obciążającą naszych mieszkańców. Pomimo tego, że uważam za słuszny kierunek niektórych zmian, które z tych pieniędzy będą następować, jestem za tym, żeby pozostać przy aktualnych opłatach za komunikację miejską.
Radna Beata Szczepankowska - dziękuję Panu Dyrektorowi za informację, że różnica stawki za wozokilometr między 2024 a 2025 jest tylko 1 grosz. Dziękuję też za odpowiedź, że stawka wzrastała o wiele więcej w poprzednich latach. Moje pytanie brzmi - dlaczego wcześniej nie podejmowaliśmy takich decyzji, na pewno byłoby to dla mieszkańców mniej obciążające niż czekanie do tej pory i podniesienie tak drastycznie cen biletów. Co było powodem, że wcześniej takie działania nie były podejmowane.
Radna Violetta Wiercińska – po zmianach w rozkładzie jazdy MPK mieszkańcy zgłaszali propozycje zmian, wiemy, że m.in. Rada Seniorów podjęła uchwałę w sprawie lepszego skomunikowania autobusów MPK linii 11, która nie została uwzględniona. Do mnie też docierają głosy ludzi z osiedla Zachodniego którzy nie są niezadowoleni ze skomunikowania tej dzielnicy, często nie mogą dojechać do cmentarzy, szkół, także nie tylko chodzi o seniorów ale również o młodych ludzi, są zmuszeni do przesiadek, jeżeli chcą korzystać z MPK a wcześniejsze połączenia były bardziej dogodne. W pierwszej kolejności warto więc wysłuchać głosów mieszkańców, którzy korzystają z przewozów MPK a dopiero potem podnosić ceny biletów, tylko żeby były prawidłowo oszacowane, ponieważ dostaliśmy pierwotnie podwyżkę o 40% do 4,20 zł, w tej chwili jest obniżone na 3,80 zł. Skąd wzięła się ta różnica, czy to po prostu przeszacowanie czy na wyrost podwyżka.
Radny Michał Zastawny – nikt nie lubi podwyżek i to jest rzecz oczywista. Ostatnio podwyżka, jeżeli chodzi o bilety, Pan Dyrektor na Komisji przedstawiał, że była w 2020 roku, teraz jest 2025 i jest propozycja takiej podwyżki. Nie wiem czy to jest duża podwyżka niespełna 30%, natomiast wiem, że jest to zadanie własne gminy i musimy pokryć środki na transport publiczny więc czy to pójdzie z budżetu czy trochę z budżetu i trochę z kieszeni mieszkańców to już kwestia decyzji, wyboru i priorytetów. Uznaliście Państwo, że koszt biblioteki - 160 000 zł warto pokryć z budżetu, 2-3 miliony dorzucamy do gospodarowania odpadami z budżetu za zeszły rok. W tej chwili, jeżeli ta podwyżka nie wejdzie to znowu z budżetu 1 800 000 zł dołożymy do MPK i transportu publicznego. Budżet nie jest z gumy i każdy zdaje sobie z tego sprawę – co z inwestycjami? Zdajecie sobie sprawę jak wyglądają drogi, ile jest inwestycji potrzebnych i albo będziemy racjonalnie tym gospodarować albo mieć koncert życzeń, więc moim zdaniem podwyżka ta jest potrzebna. Po pięciu latach jakbyśmy podnosili czy poprzednia rada co roku aktualizowała o 5-7% to może ta polityka byłaby słuszniejsza. Teraz już czasu nie cofniemy, stawki są jakie są, widzimy, że wszyscy dookoła mają powyżej 4 zł, tutaj jest propozycja na 3,80 zł, wydaje się być to racjonalne ale decyzja należy do Rady.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – to, co powiedział Pan Radny Michał Zastawny to słuszna uwaga, popełniono błąd w poprzedniej Radzie bo należało robić regulację stawek systematycznie co roku tak jak inflacja, czyli 5,7,10%. Gdybyśmy podnosili o wskaźnik inflacji to nie byłoby takim bólem jak dziś a byłoby to zrozumiane, że koszty ponoszone przez miasto do funkcjonowania komunikacji cały czas rosną i należałoby to regulować wraz ze zmianą choćby najniższej pensji. W 2020 roku najniższa pensja w gospodarce to było 2 900 zł albo 3 100 zł, teraz jest dużo więcej a ceny biletów miałyby pozostać na poziomie sprzed pięciu lat. To jest niemożliwe, wtedy byśmy krzywdzili i skazali pracowników MPK na zarobki na poziomie najniższym, a już mówiłem, że to praca bardzo odpowiedzialna, wymagająca dużych kwalifikacji więc nauczka dla nas, że regulacji należy dokonywać systematycznie o wskaźnik inflacji i wyobrażam sobie, że w przyszłym roku jakby inflacja była 5%, to o tyle powinniśmy doregulować ceny biletów. Czy one są wysokie - też można by było dyskutować. Pozwoliłem sobie zrobić wewnętrzne badania, bo dawno nie jechałem taryfą i kurs podstawowy z Placu Grunwaldzkiego na Osiedle to jest 20 zł, a my proponujemy bilety za 3,80 zł. To pokazuje, jaka jest różnica w kosztach utrzymania, bo 20 zł przy taryfach nie wzięło się z niczego, taryfiarze uważają, że to są minimalne kwoty i tylko za takie chcą jeździć. Mówimy o tym, że podnosimy ceny ale zapominamy, że w projekcie uchwały jest informacja, że do korzystania z bezpłatnych przejazdów uprawionych jest 10 grup zawodowych i społecznych, to są inwalidzi, dzieci małoletnie, osoby po 70. roku życia, osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, ociemniali, niewidomi, dzieci i młodzież niesprawna ruchowo, umundurowani policjanci, pracownicy przewoźnika, całe rodziny mogą jeździć za darmo. To jest dofinansowanie z naszego budżetu, te osoby jeżdżą ale ktoś za to musi zapłacić 100%, a 50% ulgi mają wszyscy emeryci i renciści, cała młodzież więc podwyżka dotknie, o ile tak można mówić, bardzo wąską grupę ludzi, którzy nie jeżdżą własnymi samochodami a lubią transport MPK, więc nie jest to sytuacja dramatyczna dla nikogo, dramatyczna jest dla budżetu miasta i MPK. Jeśli nie podniesiemy ceny biletów to będzie duże zagrożenie, że nie będzie miał kto przewozić, nie będzie nikt tam chciał pracować więc uważam, że te 27% jest znikome i to jest minimalna nie podwyżka a regulacja.
Radny Jan Dzięcielski - jak to jest, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, jak się mają podwyżki do darmowej komunikacji. Panie Przewodniczący, prosiłbym byśmy już w tym albo kolejnym projekcie uchwały dotyczącym podwyżek - mam nadzieję, że takich nie będzie, chyba, że będzie to projekt o darmowej komunikacji - byśmy już tam eliminowali zapis, że radni mają darmową komunikację miejską. Uważam, że to nieprzyzwoite, jest nas mało, naprawdę stać nas, jak mieszkaniec ma płacić te 3,80 zł a nie jeździć darmowo to radni powinni być też tego pozbawieni.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - bardzo dobra uwaga, zgodzę się z Panem pierwszy raz w dniu dzisiejszym, proszę złożyć taki projekt zmiany i na pewno to poprzemy.
Radny Wiesław Żurek - bardzo dużo mądrych rzeczy tu zostało powiedzianych, pierwsza propozycja 40% okazuje się, że to za dużo, 27% i bilet kosztuje 3,80 zł, wydaje mi się, że też za dużo. Dlaczego w autopoprawce nie robimy sprawdzianu co do niektórych radnych, m.in. dla mnie i robimy podwyżkę 10-15%, bo ona faktycznie była w pierwszej wersji bardzo wysoka. W kogo ta podwyżka najbardziej uderzy - nie w nas, gdzie jeszcze jak tu kolega powiedział mamy jakiś przestarzały i głupi precedens korzystania darmowo z komunikacji a będziemy za chwilę głosować, żeby inni płacili więcej, to paranoja, trzeba było przygotować już w tej uchwale taki zapis i problem byłby rozwiązany raz na zawsze. Podwyżka uderzy nie w tych, co okazjonalnie jeżdżą autobusem tylko w rodzinę, w której jest dwoje dzieci, mieszkają na Zarzeczu, jeżdżą do szkoły na ul. Sikorskiego i co miesiąc muszą wykupić bilet miesięczny czy ludzi jeżdżących do pracy np. do Electroluxu i wydaje mi się, że 27% podwyżki będzie dla nich dużym obciążeniem. Rozmawiamy, że nikt nie lubi podwyżek, wiadomo. To ciężki temat, za chwilę głosowanie, ale koleżanki i koledzy Radni - w grudniu podnieśliśmy podatek od nieruchomości, który uderzył w mieszkańców najmniej ale w przedsiębiorców bardzo i podnieśliśmy go maksymalnie, dzisiaj dyskutujemy nad podwyżką biletów MPK. Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na czynnik społeczny, to są trudne sprawy, ale niedługo czeka nas podwyżka za pobór wody i odbiór ścieków, następnie śmieci. Jest bardzo ciężko, trzeba to było jednak jakoś rozłożyć, może podwyżka MPK w tym roku jeszcze nie była tak potrzebna drastycznie, szczególnie w pierwszej wersji i na to chciałem zwrócić uwagę a na ten zapis, który poruszył Pan Radny Dzięcielski szczególnie, może osoby, które są nieprzekonane do tej podwyżki, szczególnie radni byliby postawieni pod ścianą, gdyby zagłosowali za tą uchwałą.
Radny Edmund Frączak - nawiążę do swojej wcześniejszej wypowiedzi odnośnie przygotowanego projektu uchwały i będzie nawiązywała również do wypowiedzi Pana Przewodniczącego, który wymieniał grupy, którym należy się obniżka czy zwolnienia. To jest przykład na wadliwe przygotowanie tego projektu uchwały, który powinien rozgraniczać zwolnienia grup uprzywilejowanych od podwyżki. Powtórzę i nawiążę do przedmówców, że dla mieszkańców podwyżka 27% jest zbyt wysoka i należałoby to trochę zrewidować.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Rafał Fasuga - padło wiele różnych głosów na temat podwyżki, że jak podwyższymy to obciążymy mieszkańców, jak nie podwyższymy to ich nie obciążymy. W każdym przypadku mieszkańcy za to zapłacą. W pierwszym przypadku, jeżeli podwyższymy to zapłacą to głównie osoby użytkujące MPK. Jeżeli nie podwyższymy to dołożymy 1 000 000 zł z budżetu, czyli dołoży każdy mieszkaniec Świdnicy więc nie mówmy, że ktoś dostanie mniej a ktoś więcej, że mieszkańcom nie podwyższymy, zapłaci za to każdy kosztem inwestycji, wkładu własnego do naszych różnych inwestycji, które były przez Panią Prezydent na końcu zeszłego roku przedstawiane i które chcemy w tym roku zrealizować. Pojawiła się propozycja 40% podwyżki, bo o tym też nikt dzisiaj nie powiedział i zmieniła się za sprawą dwóch klubów, które zgłosiły się do Pani Prezydent, uwzględniła ich wnioski i wypracowali kompromis, który dzisiaj został Państwu przedstawiony, więc to też warto wspomnieć.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – dobrze, że to wybrzmiało bo Państwo zarzucaliście nam, że bezrefleksyjnie dajemy podwyżkę taką, jak Zarząd MPK zaproponował 40% uważając, że to jest minimum w ich ocenie, które powinno nastąpić, natomiast większość Rady dyskutowała o tym bardzo długo, gorliwie i uznaliśmy, że 40% na ten moment to jest za dużo i 27% to jest to, co możemy poprzeć, także to jest wynikiem kompromisu, który wziął się stąd, że troszczymy się, tak jak Państwo z opozycji, o mieszkańców naszego miasta i nie możemy więcej dokładać. 13 milionów dokładamy i jak widzę autobus na 100 osób, który jedzie pusty to aż serce krwawi i przychodzi myśl „dlaczego my na to płacimy, dopłacamy jak autobus jedzie pusty”. Taka uwaga do Pana Prezesa, już to mówiłem przed wielu lat, że nie rozumiem, dlaczego muszą być olbrzymie autobusy przegubowe, czy nie można by było na niektórych liniach wprowadzić małe, dziesięcioosobowe, które po pierwsze będą mniej paliły i mniej truły środowisko, nawet jak będą na prąd to też mniej zużyją prądu, po drugie nie będą korkować naszego miasta itd. Trzeba szukać takich właśnie rozwiązań. Wsłuchując się w uwagi które padły, jedna jest sensowna i do przyjęcia, taki wniosek do Komisji Uchwał i Wniosków zaraz złożymy, w gronie prezydium większością uznaliśmy, że punkt mówiący o bezpłatnym korzystaniu z przejazdów MPK Radnych Miasta Żarowa, Gminy Wiejskiej i Marcinowic to jest zapis martwy, nie znam już radnych, którzy jeżdżą autobusami a w dzisiejszych czasach to już nie wypada, taki przywilej nam do niczego nie jest potrzebny i wniosek o wykreślenie tego punktu będzie złożony.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - ja też może raz na 5 lat jeżdżę autobusem, natomiast myślę, że w tej chwili wniosek nie jest zgodny z żądaniami i postulatami sąsiednich gmin, my nie możemy wykreślać czegoś, co dotyczy nie tylko naszej gminy, dotyczy to również Żarowa i tych gmin, które tam zostały wpisane, powinien to być wspólny wniosek o wykreślanie punktów w zapisach regulaminu, bo to nie jest zgodne, że sobie wykreślamy coś, to było w porozumieniu zawartym z ościennymi gminami.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - odpowiedział Radnej, że gmina Żarów nie daje ani złotówki do tego związku i do Żarowa żaden autobus nie jeździ, więc radni z Żarowa nie mogliby skorzystać z tego przywileju.
Radna Magdalena Rumiancew-Wróblewska – zwróciła się do Przewodniczącego Rady, że przed chwilą powiedział, że Zarząd MPK zaproponował 40% podwyżki. To chyba nie jest prawda, nie wie czy się przejęzyczył czy celowo powiedział taką informację.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - nie wiem skąd domniemanie, że to nie jest prawda.
Radna Magdalena Rumiancew-Wróblewska – zapytała, czy to zarząd MPK proponuje podwyżkę czy w urzędzie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – Pani uważa, że Pani Prezydent siedzi w swoim gabinecie i pisze projekty uchwał, od tego ma Prezesa i cały Zarząd, który przedstawia jej argumenty do takowej podwyżki, tak to zrozumiałem.
Radna Magdalena Rumiancew-Wróblewska – zapytała, czy Pan Prezes może się wypowiedzieć w tym temacie. To ważna informacja czy Zarząd MPK proponuje podwyżkę biletów czy urzędnicy z naszej gminy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - nie ma potrzeby. Mówiłem, że dostałem pismo od pracowników MPK. Odpowiadam nie tak jak Pani tego oczekuje, że pracownicy MPK zgłosili się też do mnie z takim wnioskiem i zakładam, że mógłbym powiedzieć, że oni też wnioskują o takową podwyżkę.
Radna Magdalena Rumiancew-Wróblewska - Pan powiedział, że Zarząd MPK zaproponował, żeby bilety w Świdnicy wzrosły o 40%, czy to jest prawda.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - odpowiedział Radnej, że nie jest to kwestia prawdy i nieprawdy, tak domniemywa, a Pan Prezes zaraz to potwierdzi.
Zastępca Prezydent Miasta Krystian Werecki – tak jak Pan Dzięcielski powiedział - punkt widzenia zależy od punktu siedzenia i niektórym zazdroszczę, że są na tyle uprzywilejowani, że nie muszą liczyć się z takimi realiami, które wiążą się z kosztem funkcjonowania miasta, MPK i te koszty nie dotyczą tylko Gminy Miasto Świdnica, ale także innych jednostek samorządu terytorialnego. Padały zarzuty, że nie podnosiliśmy regularnie cen biletów, ale proszę popatrzeć na ten ostatni okres, może niektórzy by się ucieszyli, jak powiem, że to okres rządów Zjednoczonej Prawicy, ale także i Platformy, dotyczy to chociażby inflacji i obciążania różnymi daninami mieszkańców Świdnicy, Polek i Polaków. Staraliśmy się przez bardzo długi okres nie podnosić cen biletów, aby nie obciążać mieszkańców tymi kosztami, dokładaliśmy z budżetu dość duże środki. W uzasadnieniu do projektu uchwały jest, że koszt na ten moment to ponad 17,5 miliona zł, a dokładamy z budżetu 13 milionów zł i proponowaliśmy na początku kwotę 4,20 zł, to propozycja z Wydziału Transportu i moja, ale radni często różne propozycje analizują, dyskutują i po wspólnej dyskusji podjęliśmy decyzję, że zmniejszymy tą kwotę, aby zabezpieczyć tylko te newralgiczne i priorytetowe inwestycje, o których mówił Dyrektor Kwiatkowski. Zeszliśmy do kwoty 3,80 zł, to będzie około 850 000 zł wpływu do budżetu i możemy dzisiaj mówić o darmowej komunikacji, bo gdzieniegdzie jest darmowa komunikacja, ale jedzie autobus z punktu A do punktu B i odwrotnie. Nie podnosiliśmy cen biletów z racji tego, że była tak zoptymalizowana siatka połączeń w mieście, że byłoby to nieuczciwe w stosunku do mieszkańców i już to kiedyś powiedziałem na sesji, kiedy radni Platformy Obywatelskiej pytali, czy będziemy podnosić cenę za bilety, powiedziałem wtedy, że byłoby to nieuczciwe. Staramy się na tyle to ubogacić, aby siatka była atrakcyjna, nie było wykluczeń transportowych, aby mieszkańcy z tej siatki byli zadowoleni i teraz, na tym przełomie wprowadzenia rewolucji związanej z rozkładem jazdy zdarzają się skargi, które są na bieżąco analizowane przez Wydział Transportu. Proszę zobaczyć, jakie są ceny w innych gminach ościennych. Pan Radny Jan Dzięcielski powiedział, że we Wrocławiu są tańsze bilety – nieprawda, bo Pan jeździ tymczasowym biletem za 15 minut, a my te 15 minut z punktu A do punktu B w Świdnicy przejedziemy, bo bilet normalny we Wrocławiu to jest 4,60 zł a my proponujemy 3,80 zł. Nikt z nas, Pani Prezydent, ja ani Państwo nie lubicie podnosić opłat podatków, ale to są dochody gminy i jeżeli mieszkańcy nie zapłacą w ten sposób, zapłacą w inny. Staramy się wyważać te wszystkie wartości, czyli kwestie tego, aby były środki na inwestycje w dziedzinie transportu zbiorowego w mieście ale też, by nie obciążać znacznie mieszkańców i wydaje mi się, że to przez lata nam się udawało i dalej nam się udaje. W Dzierżoniowie bilet normalny od 1.09.2022 r. kosztuje 4 zł, u nas to była kwota 3 zł, Wałbrzych, gdzie bilet normalny od 1.07.2023 r. to 4,40 zł, u nas na razie bieżąca stawka, Legnica od 1.01.2023 r. koszt 4,20 zł, Jelenia Góra od 1.01.2021 r. 4 zł a Wrocław bilet normalny to jest 4,60 zł. W Świdnicy niecelowe byłoby wprowadzenie biletów tymczasowych, wydaje mi się, że populistyczne byłoby też mówić o tym, że wprowadzamy darmową komunikację, ponieważ dalej tą różnicę pomiędzy wkładem a kosztami utrzymania MPK musielibyśmy pokryć czyli tak czy inaczej nie stać miasta na to, aby ciągle do tego dokładać, braliśmy pod uwagę dobro mieszkańców przez długi czas i nadal bierzemy. Jeżeli Państwo Radni uznacie, że one są zasadne i zostanie wprowadzona stawka 3,80 zł za bilet normalny to i tak będziemy mieli najtańszy bilety w okolicach Świdnicy.
Radny Jan Dzięcielski - Pan Prezydent użył sformułowania „zoptymalizowana siatka połączeń” sugerując, że przez 5 ostatnich lat była zoptymalizowana i dlatego nie było podwyżek cen biletów. Dlaczego nie zoptymalizujemy tak, żeby dalej nie było podwyżek cen biletów.
Zastępca Prezydent Miasta Krystian Werecki - optymalizacja siatki w transporcie zbiorowym wskazywała na to, że jako gmina przez lata, m.in. Pan, bo wtedy Pan był radnym koalicyjnym, obcinaliśmy poszczególne siatki połączeń w mieście i kiedy zaprosiłem firmę specjalistyczną z Wrocławia, aby zrobiła audyt i przeanalizowała nasze siatki połączeń to okazało się, że pomimo rosnących kosztów transportu zbiorowego w naszym mieście siatka jest na takim poziomie, że za bardzo nie ma możliwości oszczędności i redukowania kolejnych połączeń. Tu nie chodzi o kwestie cen, chodziło mi tylko o siatkę i jeżeli popatrzymy na te połączenia, które miasto miało 2-3 lata temu a porównamy je teraz to faktycznie dużo się zmieniło. Mam nadzieję, że dzięki uwagom mieszkańców, ale nie tylko ich, bo firmy i inne podmioty wskazują nam, w jaki sposób ta siatka powinna być dostosowana do potrzeb mieszkańców, firm, zakładów pracy, szpitala, uda nam się to w taki sposób skonstruować, żeby mieszkańcy byli z tej siatki zadowoleni, ale nie można zjeść ciastka i mieć ciastko, to dotyczy w zasadzie większości sfer funkcjonowania, także u Państwa w budżetach domowych jest ta sama sytuacja.
Dyrektor Wydziału Sławomir Kwiatkowski - padło wiele pytań wcześniej, na wiele już Pan Prezydent odpowiedział, jednak chciałbym się ustosunkować do zarzucanych nam złych połączeń odnośnie skomunikowania Osiedla Zachodniego, Radna Violetta Wiercińska o tym wspominała - jest to nieprawdą, ponieważ autobusy linii nr 11 jeżdżą tak jak, jak do nas interpelacje wpływały na prośby mieszkańców, wszystkie czynniki tej linii, które mieszkańcy postulowali zostały wprowadzone i nic innego w tym temacie nie zmienialiśmy. Ponadto region ulic Zachodniej i Wschodniej posiada bezpośrednie połączenia niemalże w każdy region naszego miasta, kursuje tam jeszcze linia 9, która zaopatruje wszystkie kursy szkolne, więc wszystkie osoby korzystające ze szkół w Świdnicy mają kursy zapewnione, niedaleko kursuje linia nr 5, która również ten teren zaspokaja. Jeżeli chcemy dojechać bezpośrednio do Osiedla Młodych, Osiedla Zawiszów, Osiedla Zarzecze, do centrum czy do jakiejkolwiek placówki ten rejon ma zapewnione takie połączenia i od samego początku problem jest taki, że nie wszyscy mieszkańcy chcą z tej siatki skorzystać, patrzą na jedną linię, nie patrzą na alternatywy. Wielokrotnie podczas konsultacji społecznych i spotkań z mieszkańcami w różnych terenach miasta wskazywaliśmy mieszkańcom alternatywę, tylko trzeba to zobaczyć. To nie jest tak, że tylko jedna linia kursuje, jedna linia kursuje od A do B, ale druga od A do C, wszystkie są bezpośrednie, więc każdy region miasta po wprowadzeniu rewolucji komunikacyjnej posiada bezpośrednie połączenia, tylko nie jest on jedną linią, która półtorej godziny dookoła Świdnicy się kręciła tylko krótkie, szybkie połączenia bezpośrednie różnych linii. W temacie pustych autobusów - rok temu podczas wprowadzania siatki komunikacyjnej do realizacji Państwo zarzucali, że po godzinie 18:00 nie ma autobusów, chcieliby Państwo jeździć autobusami po godzinie 18:00-19:00. Takie autobusy żeśmy wprowadzili i teraz też trzeba dwojako patrzeć, ponieważ teraz są miesiące zimowe, wieczorem świdniczanie przeważnie siedzą w domu, nikt nie spaceruje bo jest zimno i te same linie mogą wykazać zupełnie inne napełnienia jak będą miesiące cieplejsze od kwietnia, ponieważ nagle okaże się, że jest potrzeba wieczorem gdzieś pojechać, dlatego na obecną chwilę autobus pusty bądź 4 czy 5 osób które są w nim, po godzinie 18:00 może się okazać, że tych osób będzie 15-20 w cieplejszym czasie.
Radny Wiesław Żurek zgłosił wniosek formalny o zamknięcie listy mówców.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie wniosek Radnego Wiesława Żurka o zamknięcie listy mówców:
w głosowaniu: za -17 , przeciw -1 , wstrzymało się -1,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 26)
lista mówców została zamknięta
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poinformował, że dyskusja zakończy się na wypowiedzi Radnego Jana Dzięcielskiego.
Radny Ryszard Makowski - dzisiaj nie byłoby żadnego tematu podwyżki biletów, przez 5 lat Platforma Obywatelska i Lewica rządzili razem, trzeba było podnosić tylko po 5-7% i sprawa by była załatwiona. Nie wyobrażam sobie, jak mieszkam na Zawiszowie, żeby teraz Prezes podnosił 40% od metra kwadratowego, na drugi dzień jakby była Rada to by Prezesa nie było, ale 27% musimy podnieść, bo nie ma innego wyjścia jak przez 5 lat nie było podnoszone, czy zapłacą mieszkańcy - to my wszyscy zapłacimy za to za tą podwyżkę, nie ci co jeżdżą.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska poprosiła o możliwość wypowiedzi na końcu, na co Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski wyraził zgodę.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska - mam jeszcze pytanie, ponieważ otrzymuję teraz informacje od kierowców, którzy pokazują, ile rzeczywiście zarabiają, więc to, co Pan Prezes powiedział to chyba z premiami, których od kilku lat nie ma i nadgodzinami, natomiast padła informacja, że MPK kosztuje Gminę Miasto Świdnica 13 milionów zł rocznie, czy ktoś mógłby mi podać, jaka to jest proporcja jeżeli chodzi o wynagrodzenia w MPK, czyli ile z tej kwoty tak naprawdę idzie na wynagrodzenia i ile do tego dokładają inne gminy, czy te 13 milionów to jest koszt funkcjonowania MPK z wkładem wszystkich gmin, które są w związku gminnym czy to jest tylko koszt nasz, jak to proporcjonalnie wygląda, jeśli chodzi o wynagrodzenie w skali rocznej - ile jest na inwestycje, ile jest na wynagrodzenia.
Radny Jan Dzięcielski - przed chwilą Pan Dyrektor powiedział, że cała Świdnica jest objęta siatką połączeń MPK, ulica Polna Droga również ? Tam chyba są dwa nowe przystanki i żaden autobus tam nie jeździ.
Dyrektor Wydziału Sławomir Kwiatkowski - odpowiedział Radnemu, że obecnie nie jeździ i wcześniej również nie jeździł, również do dzisiaj nie wpłynął ani jeden wniosek czy sugestia, która by świadczyła, żeby jest taka potrzeba. Powiedziałem podczas tworzenia komunikacji, że wprowadzimy tam linię autobusową, która drugi kraniec pętlowy będzie miała na Osiedlu Na Wzgórzu, a w drugą stronę pojedzie na ulicę Polna Droga, jednakże do dzisiaj ani jeden mieszkaniec do Wydziału Transportu nie zadzwonił, nie napisał maila i pisemnie do nas nic nie wpłynęło, więc uważamy, że takiego zapotrzebowania na obecną chwilę nie ma. Jeżeli będzie to rozpatrzymy takie możliwości, aczkolwiek obiecaliśmy rok temu, że taka linia powstanie i jak tylko zakończy się remont na Osiedlu Na Wzgórzu, taką linię uruchomimy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - chciałbym, żeby Pan Prezes powiedział nam, co sądzi o tej podwyżce, czy wnioskował o 40% i o milionach na co idą. Jest koniec dyskusji radnych, ale padły pytania bardzo istotne, Pan Prezes miał powiedzieć, czy wnioskował o taką podwyżkę, czy ją szacował, czy jest za duża czy za mała.
Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o. o. Tomasz Kurzawa - we wrześniu 2024 roku, bo przed każdym następnym rokiem jesteśmy zobligowani do przedłożenia planu rzeczowo-finansowego działalności powierzonej MPK, przedkładamy go Pani Prezydent. Plan ten zawiera zestawienie kosztów związanych z realizacją tych kilometrów, które zostały zaplanowane przez Wydział Transportu na następny rok i planowane koszty po stronie MPK, jakie zostaną poniesione. W tym planie przewidujemy wszystkie składniki – inflację, podwyższenie wynagrodzeń, więc mamy kompleksową kwotę kosztową, my ją przedkładamy w całym planie rzeczowo-finansowym do zatwierdzenia przez Panią Prezydent, jak co roku tak wykonaliśmy i zostało to zatwierdzone do końca września 2024 roku. Czy my jako zarząd MPK składaliśmy wniosek o podwyżkę 40% - my nie jesteśmy emitentem, więc nie możemy składać takiego wniosku. Gdybyśmy byli emitentem, bo zdarzają się takie MPK w Polsce, które są jednocześnie emitentem biletów i one mogą składać taki wniosek. W naszym przypadku emitentem jest miasto a my tylko przedkładamy elementy kosztowe do tego, by wyliczyć całą kwotę, jaka jest przeznaczona na działalność powierzoną związaną z realizacją usługi komunikacyjnej na kolejny rok.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - proszę powiedzieć jeszcze, jaki jest fundusz płac w 2024 roku, ile to było z tych 17 milionów. To nie jest dyskusja, to są odpowiedzi na wasze pytania, proszę odpowiedzieć i skończymy tą dyskusję.
Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o. o. Tomasz Kurzawa - fundusz płac generalnie był znany, ponieważ został on przedstawiony jako dane m.in. do planu rzeczowo-finansowego działalności powierzonej, taką informację przedstawiliśmy do połowy września i zgodnie z procedurą Pani Prezydent zatwierdziła nam do końca września cały plan. W roku 2024 przewidywaliśmy zamknięcie po stronie wynagrodzeń na poziomie 7 milionów zł, na rok 2025, z podwyżką 10% w funduszu wynagrodzeń to jest 7 700 000 zł.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – chciałabym podsumować tę dyskusję bardzo ważną. Państwo składali różne postulaty, przedstawialiście różne opinie i różnie ustosunkowujecie się do proponowanej podwyżki, która moim zdaniem jest konieczna. Nikt nie lubi podwyżek, nie byłoby potrzeby podwyższania żadnych opłat, gdybyśmy mieli stabilną sytuację, nie byłoby inflacji, energia nie rosła, jeśli chodzi o koszty, jakie ponosimy w związku z jej zakupem, więc to jest jak najbardziej racjonalnie uargumentowane przy każdej uchwale, którą proponujemy i to wtedy, kiedy jest to skalkulowane, przemyślane i racjonalne. Koszty transportu publicznego ponoszą w znacznej części wszyscy mieszkańcy miasta – ci, którzy korzystają z transportu i ci, którzy nie korzystają. W takich miastach jak Świdnica zawsze będzie dysproporcja pomiędzy wpływami z biletów a pozostałą częścią, którą zazwyczaj stanowi dotacja miejska, która pozwala na realizację zadania pn. transport publiczny. Chcemy, żeby te proporcje się nie zmieniły, żeby więcej z ogólnych wpływów na transport publiczny nie przeznaczać, żeby ponosili je, w niedużej mimo wszystko części ci, którzy korzystają z transportu i płacą za bilety. Najczęściej korzystającymi z MPK pasażerami są osoby, które są zwolnione z opłat na mocy przepisów. Pojawiły się wątki dotyczące optymalizacji rozkładu jazdy, uwagi dotyczące pewnych obszarów, które są lub nie są objęte transportem zbiorowym. Cały proces zmiany rozkładu jazdy był poprzedzony konsultacjami społecznymi, Pan Dyrektor i pracownicy urzędu spotykali się w różnych miejscach miasta z przedstawicielami danych dzielnic, można było uwagi zgłosić na tych spotkaniach, mailowo, każdy sposób był dopuszczalny, były też wnioski, które spływały do mnie na piśmie, przekazywałam je Panu Dyrektorowi, również informacje przekazywane przez messengera. Jaki był nasz cel - upowszechniać transport publiczny, wejść w obszary, które do tej pory były miejscami wykluczonymi. Duże zmiany dotyczyły Osiedla Zawiszów który kiedyś funkcjonował w oparciu o jeden przystanek. Osiedle się rozbudowało, chcieliśmy, żeby mieszkańcy drugiej części nie musieli dochodzić daleko do przystanku i mieli możliwość bliższej dostępności przystanków. To poskutkowało tym, że nasze autobusy pokonują dzisiaj generalnie dłuższe trasy, bo chcemy, żeby ludzie chętniej korzystali z transportu. Kiedy mieszkaniec korzysta z transportu publicznego - takie badania są robione od wielu lat, myśmy też je robili i to nie cena biletu jest sprawą najważniejszą, ona pojawia się na 5-6 miejscu, jeśli chodzi o preferencje potencjalnych pasażerów. Pierwszą rzeczą jest częstotliwość, drugą dostępność, kolejną rzeczą są warunki, w jakich podróżujemy. Jeśli popatrzymy na te główne czynniki, które skłaniają mieszkańców do korzystania z autobusu to rozbudowywanie sieci połączeń, rozbudowywanie dostępności, wymiana taboru to są główne czynniki, które mają skłonić do tego żeby korzystać z transportu publicznego. Zależy nam na tym dlatego, żeby centrum miasta nie było zatłoczone ruchem pojazdów indywidualnych, że nasza flota jest ekologiczna, nie emituje trujących substancji. Za chwilę będziemy w polskiej czołówce jeśli chodzi o elektryfikację transportu publicznego a inwestycje, które spółka ma już zaplanowane i zamierza za chwilę realizować doprowadzą do tego, że Świdnica stanie się absolutnym liderem Polski jeśli chodzi o elektryfikację połączoną z zapewnieniem tym autobusom prądu wytwarzanego przez spółkę. Dokonujemy milionowych inwestycji po to, żeby na naszych drogach jeździły pojazdy ekologiczne, nieemitujące spalin, żeby pasażerowie mogli jeździć w dobrych warunkach - w zimie ogrzewanymi a w lecie klimatyzowanymi autobusami, żeby to były autobusy niskopodłogowe, dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, dla matek z dziećmi, które są wożone w wózkach. Robimy mnóstwo od lat, żeby transport publiczny w Świdnicy był nowoczesny, dostępny, ekologiczny i tego mi zabrakło w dyskusji. Robimy to, żeby mieszkańcy chcieli chętniej jeździć. Pojawiały się wątki o pustych autobusach - one nie są do końca puste, Państwo to widzą, ja też bo potem czasem wymieniamy z Prezesem czy z Panem Dyrektorem poglądy, ja się dopytuję o pewne linie i godziny. Są takie przejazdy, w których jedzie 2-3 pasażerów, czy mamy je eliminować - nie chcemy tego, chcemy nauczyć mieszkańców odległych dzielnic, że autobus jest dostępny i może warto nim dojechać do centrum miasta zamiast wyprowadzać samochód z garażu. To wszystko też kosztuje, bo ten kilometr to jest energia, praca kierowcy, amortyzacja autobusu. Im więcej będzie pasażerów, tym większy wpływ będzie po stronie dochodów z biletów. Chcemy utrzymać to, co zostało w ubiegłym roku zrewolucjonizowane, żeby kierowcy mogli otrzymać absolutnie należne im podwyżki, dalej realizować inwestycje i dbać o infrastrukturę towarzyszącą – przystanki, biletomaty, inne urządzenia, które pomagają w bezpiecznym podróżowaniu. Nie było wcześniej podwyżki dlatego, że kwota dopłaty, którą MPK otrzymywało była na stabilnym poziomie, ale inflacja dotyka wszystkich, także MPK, miasto i przyszedł taki moment, kiedy trzeba trudną decyzję podjąć i bardzo proszę, żeby Państwo ją podjęli. Komunikacja kosztuje nas 17 milionów zł, z czego 13 milionów dopłacamy z budżetu. Płace pracowników w roku ubiegłym to 7 milionów zł, planowany na ten rok 7 700 000 zł. Dlatego proponujemy podwyżkę cen biletów i chcemy nadal dbać o to, żeby transport publiczny w Świdnicy rozwijał się, był prowadzony dobrze, walczył z wykluczeniem komunikacyjnym. Padły jeszcze słowa o dojazdach do Żarowa - Pan Prezes jest po rozmowach z Gminą Żarów, będą przejazdy do Żarowa, które będzie finansować Gmina Żarów. Każdy za swoje linie i dojazdy dopłaca do MPK, jednak większość tych usług, które są przez MPK świadczone dotyczy miasta Świdnicy. Bardzo proszę o wsparcie i podjęcie takiej decyzji, która będzie decyzją optymalną w tych warunkach, jakie w tej chwili funkcjonują.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że do projektu uchwały wpłynął wniosek Przewodniczącego Rady Miejskiej Krzysztofa Lewandowskiego, podpisany również przez Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Andrzeja Orę o wykreślenie § 6. pkt. 9.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – poprosiła Radcę Prawnego o opinię, czy taki wniosek może być złożony, ponieważ jest zawarte porozumienie międzygminne i nie możemy głosować czegoś, co jest niezgodne z prawem.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - skąd Pani takie wnioski wyciąga, że to jest niezgodne, to jest projekt uchwały i wszystko, co jest w projekcie uchwały Rada Miejska może zmienić, dobrze to Pani wie. Następnie poprosił Radcę Prawnego o opinię.
Radca Prawny Mariusz Starke – odpowiedział, że Wojewoda może uchylić taki zapis, ponieważ wszystkie rady muszą się zgodzić.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - myślałem, że Pani zależy na tym, żeby tego zapisu nie było a Pani się martwi o Wojewodę. Nie wycofuję tego wniosku, kolega też nie, nie mogę zrozumieć, o co Państwu chodzi, jak podejmowaliśmy uchwałę o sprzedaży alkoholu na dworcu to jakoś nie było obawy.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Rafał Fasuga – w temacie wniosku zapytał Dyrektora Wydziału czy ten punkt był ustalany ze wszystkimi gminami, które współpracują z nami w sprawie MPK.
Dyrektor Wydziału Sławomir Kwiatkowski - odpowiedział, że nie był konsultowany, ten punkt już jest od wielu lat.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - od 30 lat, może tak być, oddam pod głosowanie ten wniosek i zobaczymy, co z tego co jest prawdą a co tylko pustym słowem. Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał wniosek pod głosowanie:
w głosowaniu: za -5 , przeciw -3 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 27)
wniosek został przyjęty
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/7 wraz z autopoprawką:
w głosowaniu: za -10 , przeciw -8 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 28)
projekt uchwały nr XI/7 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu.
Przerwa 5 min
Ad 5.8.
Projekt uchwały nr XI/8. w sprawie nadania tytułu "Zasłużonego dla Miasta Świdnicy"
przedstawił Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski (zał. nr 30).
Laudację odczytała Radna Violetta Wiercińska (zał. nr 31). Dodała, że dwukrotnie był składany wniosek o przyznanie Pani Agnieszce Dobkiewicz nagrody kulturalnej i dwukrotnie Pani Prezydent odrzuciła te wnioski. Wszędzie dorobek Pani Agnieszki jest doceniany, tylko nie w Świdnicy. Poprosiła radnych o przyzwoite podejście do tematu, wzięcie pod uwagę merytoryczne argumenty a nie dyscyplinę partyjną.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/8:
w głosowaniu: za – 9, przeciw -7 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 32)
projekt uchwały nr XI/8 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 33 do niniejszego protokołu.
Ad 5.9.
Projekt uchwały nr XI/9. w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Miasta Świdnicy na
rok 2025 przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 34).
Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/9:
w głosowaniu: za -11 , przeciw -0 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 35)
projekt uchwały nr XI/9 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 36 do niniejszego protokołu.
Ad 5.10.
Projekt uchwały nr XI/10. zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 37).
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr XI/10:
w głosowaniu: za -11 , przeciw -0 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 38)
projekt uchwały nr XI/10 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 39 do niniejszego protokołu.
Ad 6. Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska poinformowała, że sprawozdanie zostało przekazane na piśmie (zał. nr 40).
W załączeniu:
- sprawozdanie ze stanu i struktury bezrobocia w mieście Świdnica (zał. nr 40a)
- informacja wydanych zarządzeń Prezydenta Miasta (zał. nr 40b)
- wykaz postępowań podprogowych o wartości od 85 000 do 130 000 zł, zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień podprogowych o wartości do 130 000 zł netto (zał. nr 40c)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami (zał. nr 40d)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (zał. nr 40e).
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Ad 7. Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i komisji
Interpelacje odczytali i złożyli Radni:
- Andrzej Ora (zał. nr 41)
- Magdalena Rumiancew-Wróblewska (zał. nr 42-44)
- Edmund Frączak - poprosił o przedstawienie zestawienia interpelacji Radnych Rady Miejskiej obecnej kadencji w zakresie tematu interpelacji, autora i efektu interpelacji - pozytywny lub negatywny. Uzasadnieniem jest transparentność oceny składanych interpelacji.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – odpowiedział, że pierwszy raz słyszy, żeby radny pytał o interpelacje, wszystko jest na BIP-ie, może Pan sobie sam to pogrupować a nie nadawać roboty urzędnikom.
- Violetta Wiercińska… (zał. nr 45)
- Zofia Skowrońska-Wiśniewska (zał. nr 46,47)
Poprosiła również, aby zrobić wszystko, żeby punkt TAURON został otwarty w Świdnicy. Następnie poruszyła temat centrum przesiadkowego, żeby mieszkańcy mogli dowiadywać się, jak odjeżdżają autobusy, szczególnie dotyczy to trasy Świdnica – Wałbrzych. Prosiła Pana Prezydenta, żeby spróbować reaktywować naszą linię bo busy jeżdżą jak się im podoba. Dla mieszkańców ważną sprawą jest to, żeby nie została ta trasa zamknięta przez obsługującą komunikację.
- Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 48-50)
Ponadto, interpelacje złożyli radni: Rafał Fasuga (zał. nr 51), Andrzej Ora (zał. nr 52-54), Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 55-60).
Ad 8. Oświadczenia i sprawy organizacyjne
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną koło w Świdnicy zaprasza na koncert charytatywny polskich Beatlesów, który odbędzie się w sobotę 15 marca o godzinie 18:00 w Sali widowiskowej I Liceum. Każdy biorący udział w tym wydarzeniu wspiera budowę mieszkań dla dorosłych osób z niepełnosprawnością i jest to swego rodzaju cegiełka ten budynek, właśnie się pnie w górę, warto zainteresować się tą inicjatywą.
Ad 9. Zakończenie XI sesji Rady Miejskiej w Świdnicy
W związku z wyczerpaniem punktów porządku obrad, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady słowami - „zamykam XI sesję Rady Miejskiej w Świdnicy”.
Przebieg obrad zarejestrowano na płycie CD przechowywanej w Biurze Rady Miejskiej, która stanowi integralną część protokołu.
Na tym protokół zakończono. Protokołowała:
STODÓŁKIEWICZ ANNA
.....................................................
/ Anna Stodółkiewicz /
Świdnica, dnia 21.02.2025 r.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Krzysztof Lewandowski