Protokół nr IX/24 z sesji Rady Miejskiej w Świdnicy odbytej w dniu 19 grudnia 2024 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy przy ul. Armii Krajowej 47
Tematy sesji:
- Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy na lata 2025-2038
- Uchwalenie budżetu Gminy Miasta Świdnicy na 2025 rok
Godzina rozpoczęcia obrad – 10.00 Godzina zakończenia obrad – 14.15
W sesji uczestniczyli:
- Radni Rady Miejskiej w Świdnicy - (zgodnie z listą obecności, zał. nr 1):
Józef Cygan, Jan Dzięcielski, Wiceprzewodniczący Rady - Rafał Fasuga, Edmund Frączak, Joanna Gadzińska, Krzysztof Grudziński, Jacek Iwancz, Przewodniczący Rady - Krzysztof Lewandowski, Ryszard Makowski, Danuta Morańska, Tadeusz Niedzielski, Luiza Nowaczyńska, Wiceprzewodniczący Rady - Andrzej Ora, Sylwia Osojca-Kozłowska, Zofia Skowrońska-Wiśniewska, Beata Szczepankowska, Anna Światowa, Violetta Wiercińska, Michał Zastawny, Wiesław Żurek.
(nieobecni: Magdalena Rumiancew-Wróblewska)
- Prezydent Miasta – Beata Moskal-Słaniewska
- Sekretarz Miasta – Maciej Rataj
- Skarbnik Miasta- Marta Żłobicka-Wnuk
- Radca Prawny- Mariusz Starke
- Rzecznik Prasowy- Magdalena Dzwonkowska
Dyrektorzy Wydziałów Urzędu Miejskiego:
- Joanna Salus – Dyrektor Wydziału Przetargów i Inwestycji Miejskich
- Maciej Gleba – Dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej
- Małgorzata Synowiec - Dyrektor Wydziału Mienia Komunalnego
- Małgorzata Osiecka – Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury
- Anna Skrzypacz – Dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego
- Magdalena Urbańska-Malucha – Dyrektor Wydziału Edukacji
- Adam Mazur – Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Apolonia Kawka-Szczygieł – Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich
- Sławomir Kwiatkowski – Dyrektor Wydziału Transportu
- Anna Dolata – Dyrektor Wydziału Wymiaru Podatków
- Agnieszka Papierz – Dyrektor Wydziału Księgowości i Windykacji Podatków i Opłat
- Izabela Siekierzyńska – Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych
Kierownicy Referatów/ Biur/Pracownicy Urzędu Miejskiego:
- Radosław Werner – Kierownik Biura Sportu i Rekreacji
- Dorota Kruźlak – Dyrektor Urzędu Stanu Cywilnego
- Magdalena Okniańska – Kierownik Referatu Organizacji Pozarządowych
- Daniela Dębek – Kierownik Biura Ochrony Środowiska
- Joanna Trojan-Skała – Wydział Promocji i Kultury
- Ewa Suchowińska – Biuro Prezydenta Miasta
- Anna Tręda – Wydział Gospodarki Odpadami
Dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek z udziałem gminy:
- Wojciech Burdek – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Dobiesław Karst – Dyrektor Muzeum Dawnego Kupiectwa
- Marta Wojciechowska – Zastępca Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Bożena Kuźma – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Kultury
- Zbigniew Curyl – Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury
- Jerzy Żądło – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
- Marek Suwalski - Dyrektor Miejskiego Zarządu Nieruchomości
- Marek Fiłonowicz – Komendant Straży Miejskiej
- Marek Zawisza - Prezes Zarządu Świdnickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp z o.o.
- Tomasz Kurzawa - Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o. o.
- Magdalena Ryglicka - Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej w Świdnicy sp. z o.o.
PORZĄDEK OBRAD:
- Otwarcie IX sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie
- Przedstawienie porządku obrad IX sesji Rady
- Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
- Przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady
- Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy na lata 2025-2038
- (zał. nr 1, projekt uchwały).
- Uchwalenie budżetu Gminy Miasta Świdnicy na 2025 rok (zgodnie z uchwałą nr XLVI/548/10 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 06.2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej):
- odczytanie projektu uchwały budżetowej
- odczytanie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej
- odczytanie opinii Komisji Budżetu przez jej przewodniczącego
- odczytanie stanowiska Prezydenta Miasta do opinii i wniosków Komisji Budżetu
- odczytanie oświadczeń Klubów Radnych dotyczących projektu budżetu
- podjęcie uchwały budżetowej- (zał. nr 1, projekt uchwały).
- Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie- (zał. nr 1, IX/: 1-8).
- Przedstawienie i przyjęcie sprawozdania z kontroli dokonanej przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Świdnicy pn. „Kontrola Świdnickiego Ośrodka Kultury".
- Realizacja projektu pn.”Wymiana wysokoemisyjnych źródeł ciepła w budynkach i lokalach mieszkaniowych na terenie wybranych gmin Aglomeracji Wałbrzyskiej” w ramach RPO WD 2014-2020 oraz działania w zakresie ograniczenia niskiej emisji kominowej wraz z Raportem z realizacji Programu Ochrony Środowiska za lata 2022-
- Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności.
- Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i
- Oświadczenia i sprawy
- Zakończenie IX sesji Rady Miejskiej w Świdnicy.
Ad 1. Otwarcie IX sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie quorum
Przed rozpoczęciem sesji wystąpił Zespół La Chanson z Młodzieżowego Domu Kultury.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski powitał wszystkich obecnych na sesji, dokonał otwarcia IX sesji Rady Miejskiej w Świdnicy w dniu 19 grudnia 2024 r., a następnie stwierdził quorum (20 radnych) i poinformował o prawomocności obrad.
Ad 2. Przedstawienie porządku obrad IX sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przedstawił porządek obrad IX sesji Rady Miejskiej (zał. nr 2). Poinformował, że do porządku obrad wpłynęły:
- autopoprawki do projektów uchwał:
- w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy na lata 2025-2038
- w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Świdnicy na 2025 rok
- IX/5. w sprawie zmiany budżetu
- wniosek Prezydent Miasta (zał. nr 3) o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały nr IX/9. w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych na pomnikach przyrody
Autopoprawki oraz wniosek omówiła Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska. Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie porządek obrad IX sesji Rady Miejskiej ze zmianami:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -0 , wstrzymało się -2 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 4)
porządek obrad ze zmianami został przyjęty
Ad 3. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków
W skład Komisji Uchwał i Wniosków powołano Radnych:
- Jan Dzięcielski
- Joanna Gadzińska
- Krzysztof Grudziński
Radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie skład Komisji:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 5)
skład Komisji Uchwał i Wniosków został przyjęty
Ad 4. Przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przypomniał, że protokół z VIII sesji Radni otrzymali w formie elektronicznej i był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Miejskiej:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 6)
protokół z VIII sesji Rady Miejskiej został przyjęty
Ad 5. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy na lata 2025-2038
Projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy na lata 2025-2038 wraz z autopoprawką przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 7, 7a).
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski odczytał uchwałę nr XIII/139/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 13 grudnia 2024r. w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Świdnicy przedstawionej wraz z projektem uchwały budżetowej na 2025 rok (zał. nr 8).
Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały:
w głosowaniu: za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 8,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 9)
uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy na lata 2025-2038 wraz z autopoprawką została przyjęta
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad 6. Uchwalenie budżetu Gminy Miasta Świdnicy na 2025 rok
(zgodnie z uchwałą nr XLVI/548/10 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 16.06.2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej):
a) odczytanie projektu uchwały budżetowej
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Świdnicy na 2025 rok wraz z autopoprawką przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 11,11a).
b) odczytanie opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski odczytał uchwałę nr XIII/138/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Prezydenta Miasta Świdnicy projekcie uchwały budżetowej Gminy Miasta Świdnicy na rok 2025 (zał. nr 12).
Następnie odczytał uchwałę nr XIII/137/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Miasta Świdnicy na 2025 rok (zał. nr 13)
c) odczytanie opinii Komisji Budżetu przez jej przewodniczącego
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rafał Fasuga przedstawił opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Świdnicy na 2025 rok (zał. nr 14).
d) odczytanie stanowiska Prezydenta Miasta do opinii i wniosków Komisji Budżetu
Brak wniosków Komisji Budżetu i Finansów.
e) odczytanie oświadczeń Klubów Radnych dotyczących projektu budżetu
- Radny Jan Dzięcielski przedstawił stanowisko Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej (zał. nr 15).
- Radna Anna Światowa przedstawiła stanowisko Klubu Radnych „Razem Dla Świdnicy” (zał. nr 16).
- Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Ora przedstawił stanowisko Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości (zał. nr 17).
f) podjęcie uchwały budżetowej
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – budżet, który przedstawiliśmy Państwu ponad miesiąc temu, który procedowaliście i omawialiście na komisjach, jest wyjątkowy z kilku względów. Po pierwsze jest przygotowany w oparciu o nowe zasady rozliczania dochodów własnych, przede wszystkim zmieniła się zasada naliczania od podatku pobranego - w tej chwili uzyskujemy procent, który wynika z dochodów uzyskiwanych przez mieszkańców. Ustawa, która od tego roku nas obowiązuje nie jest łatwa, musieliśmy zmienić zupełnie konstrukcję budżetu. Mimo, że jako samorządy chcieliśmy zmiany w odniesieniu do pozyskiwania dochodów bieżących, nie wszystkie postulaty zostały uwzględnione. Dawaliśmy temu wyraz wielokrotnie poprzez m.in. stanowiska związków samorządowych, Związek Miast Polskich, Unia Metropolii Polskich czy Związek Powiatów Polskich. Wskazywały one słabe strony ustawy i niebezpieczeństwa, jakie mogą grozić naszym finansom, przede wszystkim zniesienie subwencji oświatowej, która dla nas była gwarantem dochodu uzyskiwanego ze strony państwa, pozwalającym na pokrycie największego wydatku, czyli edukacji. Nie ma subwencji więc jesteśmy całkowicie odpowiedzialni za utrzymanie edukacji, w naszym przypadku przedszkoli i szkół podstawowych. Jakie to może rodzić konsekwencje - w przypadku decyzji rządu np. o podniesieniu płac dla nauczycieli, nie możemy ubiegać się o dodatkową subwencję, musimy te wydatki pokryć z tych dochodów, które zapewnia nam nowy system. Jak to będzie - nie wiemy, traktujemy rok 2025 jako eksperyment, mam nadzieję, że zakończy się on pozytywnie. Uwag ze strony samorządowców było więcej, liczymy na to, że w trakcie roku przynajmniej część z nich zostanie uwzględniona, do ustawy zostaną wprowadzone stosowne korekty i będzie ona rzeczywistym dokumentem kompromisu pomiędzy stroną rządową a samorządową a nie ustawą, którą w ostatniej chwili narzucono samorządom w kształcie, w jakim obecnie obowiązuje. Drugi aspekt ważny dla Świdnicy to wysokość tegorocznego budżetu. Po raz pierwszy przekroczyliśmy pułap pół miliarda zł, to efekt bardzo wysokiego poziomu inwestycji zaplanowanych na rok przyszły - 160 milionów zł, takiej kwoty jeszcze nie mieliśmy i nawet biorąc pod uwagę zmieniające się ceny, inflację jest to przyrost niewspółmierny w stosunku do lat poprzednich. To wynik naszych śmiałych i dobrych planów wynikających m.in. ze strategii rozwoju miasta, którą przyjęliśmy wspólnie po wnikliwej pracy, analizie i współudziale radnych, mieszkańców i różnego rodzaju środowisk opiniotwórczych, organizacji pozarządowych czy przedsiębiorców. Realizujemy bardzo konsekwentnie to, co w strategii zapisaliśmy, bo wiemy, że zaplanowane zadania są spełnieniem potrzeb i postulatów mieszkańców. Myślę, że możemy mówić o Świdnicy jako o liderze w polityce klimatycznej prowadzonej przez Unię Europejską. Większość zadań poświęcona jest temu, aby chronić klimat, oszczędzać energię i przechodzić na nowe odnawialne źródła tejże energii. Jeżeli popatrzymy na wartości zadań to najwyższą kwotą w budżecie jest zakup elektrycznych autobusów i budowa stacji do ładowania. Dzięki ogromnej dotacji, którą pozyskaliśmy, Świdnica w roku 2025 zakończy kompleksową elektryfikację transportu publicznego. Z tego transportu korzystają także sąsiednie gminy i można śmiało powiedzieć, że działania Świdnicy, Zarządu MPK, Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Wydziału Transportu procentują także dla gminy Marcinowice, gminy Świdnica czy gminy Żarów, bowiem będziemy im oferować ekologiczny, dobry transport. To ogromny plus i krok do przodu, jesteśmy absolutnym liderem w naszym województwie w odniesieniu do ilości mieszkańców. Drugi katalog zadań, które chcieliśmy zrealizować, a na które przez lata brakowało nam pieniędzy to szeroko rozumiana termomodernizacja, która polega na tym, że przede wszystkim zaczynamy oszczędzać energię. Aby ubiegać się o fundusze unijne na zadania z zakresu termomodernizacji musimy zagwarantować, iż w wyniku przeprowadzonej inwestycji w budynkach nowych, oszczędność energii wyniesie co najmniej 30%. Co to oznacza - plusy dla klimatu są jednoznaczne, ale także dla portfeli mieszkańców i użytkowników. W przypadku instytucji publicznych oznacza to spadek kosztów bieżących bo przedszkola, Młodzieżowy Dom Kultury, Szkoła Podstawowa nr 4 czy OSiR będą płacić niższe rachunki za prąd i ciepło. Podobnie jest w przypadku wspólnot mieszkaniowych, które także będą o te środki się ubiegać, wiemy, że wiele wspólnot jest gotowych do złożenia wniosków, ale to także obniżenie kosztów utrzymania mieszkańców w budynkach, które są w pełni własnością gminy. W katalogu zadań, który przyjmujecie jako załącznik do uchwały są pierwsze budynki komunalne, jest ich 9 wytypowanych do pierwszej fazy pozyskiwania środków ale to nie koniec, będziemy chcieli wkrótce składać kolejny wniosek i pozyskać pieniądze na następne 10 budynków miejskich. To nie tylko energooszczędność, to też poprawa komfortu życia ludzi tam mieszkających, bowiem remonty tam zaplanowane dotyczą nie tylko takich zadań jak docieplenie elewacji czy wymiana okien, to także docieplenie strychów i piwnic, remonty klatek schodowych czy w jakimś zakresie budowa nowych węzłów sanitarnych. Jest to zadanie ważne dla kilkuset świdnickich rodzin, które zamieszkują w obiektach komunalnych, płacą regularnie czynsz i koszty ich utrzymania mogą być obniżone poprzez niższe rachunki za prąd i energię cieplną. Budżet jest znacznie zdominowany przez cele, jakie przyświecają tworzącym programy unijne. Świdnica korzysta z dwóch podstawowych źródeł, czyli Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska za pośrednictwem Aglomeracji Wałbrzyskiej, kontrakt został podpisany dwa lata temu pomiędzy ówczesnym Zarządem Województwa a Komisją Europejską i drugi bardzo ważny, nigdy z takiej możliwości nie mieliśmy szansy skorzystać - Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, specjalne pieniądze unijne dedykowane obszarom, które nie dokończyły pełnej transformacji, obszary pogórnicze. Świdnica z racji bliskości z Wałbrzychem, funkcjonowania na jednym terytorium i udziału w Aglomeracji Wałbrzyskiej miała szansę znaleźć się w tym programie. To dla nas bardzo duże wsparcie i duża część środków pochodzi właśnie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Wszystkie kwoty w budżecie, zgodnie z obowiązującym prawem i regułami fiskalnymi, są to kwoty już gwarantowane i dotyczą zadań, które już są realizowane, ale będziemy je kończyć i rozliczać w roku przyszłym lub zadania, które będziemy rozpoczynać w roku 2025 w oparciu o umowy które mamy podpisane z dysponentami tych środków, czyli m.in. z Aglomeracją Wałbrzyską czy Dolnośląską Instytucją Pośredniczącą, ale to nie koniec, wnioskujemy o następne pieniądze a presja czasu jest wyjątkowa, ponieważ Fundusz Sprawiedliwej Transformacji to projekt, który musi zakończyć się w formie rozliczeń do roku 2027, czas na realizację to jedynie dwa lata. Możemy skorzystać z tej szansy a nie musimy, my chcemy, stąd taka ilość zgłoszonych wniosków i ilość planowanych zadań, wiemy, że drugiej szansy nikt ma nam nie da. O ile możemy mówić o pewnej elastyczności w zakresie Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska, o tyle nie mamy żadnych przesłanek na to, że FST będzie wydłużone, podobnie jak KPO, czyli środki, które jeszcze bardziej restrykcyjnie obligują nas do realizacji do końca roku 2026. Deficyt wynosi około 42 milionów zł i aby go zrównoważyć Świdnica nie ma potrzeby sięgnięcia po żaden komercyjny kredyt, to bardzo ważna informacja. Pani Skarbnik mówiła, że źródła pokrycia deficytu są dwa, jedno mniejsze czyli środki wolne, które będziemy rozliczać w roku przyszłym, to m.in. kwestia kroplówki, którą otrzymaliśmy trochę za późno i o wiele za mało, bo to zaledwie 43% tego, co otrzymaliśmy w analogicznym okresie roku 2023 ale otrzymaliśmy, pozwoli nam to na zrównoważenie budżetu przyszłorocznego, natomiast ta główna kwota 37 milionów zł to pożyczka z KPO. Niewiele gmin i miast w Polsce ma potencjał, aby po te środki sięgnąć, zostały one uruchomione zbyt późno, zasady na jakich można się o nie ubiegać są trudne ale Świdnica się trudnych wyzwań nie boi, w związku z tym wystąpiliśmy o refundację pożyczką z KPO inwestycji zrealizowanych w latach poprzednich, spełniające wymogi ujęte w KPO, to m.in. refundacja za zrealizowany kompleks basenów odkrytych, ponad 30 milionów zł, fragmenty inwestycji drogowych, przy których dbaliśmy o nowoczesne oświetlenie czy wprowadzenie terenów zielonych. Wszystkie nasze wnioski zostały uwzględnione, w związku z czym z BGK otrzymaliśmy pożyczkę w wysokości 37 milionów zł, która jest całkowicie bezkosztowa - zero prowizji, kosztów manipulacyjnych. Jedyny koszt to bardzo ciężka praca urzędników z obu wydziałów merytorycznych i Wydziału Funduszy Zewnętrznych, którzy musieli bardzo skrupulatnie wnioski przygotować, procedura jest wyjątkowo trudna ale daliśmy radę. Jeszcze jeden plus, odsetki od kredytów stanowią nasze wydatki bieżące, czyli utrudniają nam gospodarowanie pieniędzmi w sferze, która dotyczy naszej codzienności - nie będzie żadnych kosztów, pożyczkę rozkładamy na wiele lat i nie będzie dla nas wielkim obciążeniem. Daje nam to oddech i możliwości jeśli chodzi o planowanie inwestycji w przyszłych latach. To, co przedstawiliśmy to nie koniec. Przygotowujemy w tej chwili programy funkcjonalno-użytkowe na wielkie inwestycje, które obiecaliśmy mieszkańcom zrealizować, mając oddech w postaci pożyczki z KPO możemy myśleć o tym jak ukształtować miejskie finanse, również po stronie kredytowej, bo nie ma inwestycji realizowanych bez kredytów. Jeżeli chcemy poprawiać swój byt, warunki do życia zaciągamy kredyty i możliwość uzyskania pożyczki otwiera nam drogę na przyszłość, na rok 2026,2027 będziemy wspólnie podejmować decyzje, które z tych dużych zadań realizować w pierwszej kolejności. Chcę też zadeklarować, bo takie pytania do mnie docierały z różnych stron, to co robiliśmy w ostatnich latach daje państwu taką gwarancję. W przypadku większego zadania nie możemy założyć uzyskania wolnych środków i będziemy chcieli część z tych środków kierować na bieżące, mniejsze inwestycje, remonty drogowe, które są utrapieniem dla nas wszystkich. Zrobiliśmy tak w tym roku - wszystkie możliwe wygospodarowane pieniądze zostały przeznaczone na rzeczy, o które Państwo i mieszkańcy postulowali, tak było też dwa lata temu, więc myślę, że w roku przyszłym będzie szansa, żeby zrobić podobnie i wiele z tych postulatów, które dzisiaj musieliśmy odłożyć na półkę, zdejmiemy i będziemy je realizować. Przygotowujemy kolejne dokumentacje, bez tego inwestycji drogowych większych niż załatanie dziury zrealizować się nie da. To taka moja deklaracja w Państwa stronę. Jest to bardzo dobry budżet, trudny ale służący Świdnicy, realizujący zgłaszane potrzeby, będący gwarancją realizacji wieloletnich postulatów, dający możliwość zrealizowania tego, na co przez wiele lat brakowało pieniędzy, budżet który sprawi, że Świdnica będzie rozwijała się tak jak do tej pory równomiernie w różnych sferach, stając się lepszym miejscem do życia dla mieszkańców. Serdecznie dziękuję Wydziałowi Finansowemu i wszystkim wydziałom, które składały swoje wnioski. Budżet to praca całego Urzędu Miejskiego, ale to Wydział Finansowy później zbiera wnioski, weryfikuje, układa te trudne tabele. Bardzo serdecznie dziękuję Pani Skarbnik, która była pierwszy raz osobą koordynującą pracę nad budżetem, wszyscy wywiązali się z tego zadania bardzo dobrze, dziękuję za ciężką pracę do ostatniej minuty, udało się projekt budżetu skonstruować, przedstawić do Regionalnej Izby Obrachunkowej w ustawowym terminie i Państwu do procedowania. Mam nadzieję, że ten budżet zostanie przyjęty i od 2 stycznia zaczynamy jego realizację.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Świdnicy na 2025 rok wraz z autopoprawką:
w głosowaniu: za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 8,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 18)
uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Świdnicy na 2025 rok wraz z autopoprawką została przyjęta
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
Przerwa 15 min
Ad 7. Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie
Ad 7.1.
Projekt uchwały nr IX/1. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Świdnica przedstawiła Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda (zał. nr 20).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski – rozumiem, że tekstylia już nie mogą trafiać do naszych śmieci tylko do selektywnej zbiórki.
Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda – odpowiedziała, że tak, to ma być osobna frakcja, nie możemy wyrzucać tych odpadów ani do tworzyw sztucznych ani do odpadów zmieszanych.
Radny Jan Dzięcielski - będą oddzielne pojemniki czy tak jak teraz mamy problem w mieście z różnymi kontenerami na odzież.
Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda – na dzień dzisiejszy należy te odpady zawozić do PSZOK-u bądź do pojemników Czerwonego Krzyża, które znajdują się na terenie Świdnicy. Rozważymy możliwość organizowania zbiórek takich jak na elektrośmieci pod Urzędem raz na kwartał, ale zobaczymy jakiej skali to będzie problem.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - to sensowne pytanie, zdaje Pani sobie sprawę, że to będzie dosyć uciążliwe, żeby odpady wielkości reklamówki ktoś woził do PSZOK-u, wiemy jak tam jest, że trzeba się umawiać, cała procedura itd. To jest na tyle uciążliwe, że mało kto będzie chciał z tego korzystać, trzeba znaleźć jakieś inne rozwiązania, może w dzielnicach jakieś punkty z pojemnikami oprócz tych punktów PCK, żeby była możliwość wyrzucenia tych śmieci.
Radna Violetta Wiercińska - na Komisji Rozwoju zgłaszałam postulat, żeby mieszkańcy mieli możliwość oddawania do PSZOK-u bez umawiania się telefonicznego, ponieważ tak jak Pan Przewodniczący zaznaczył, będzie to bardzo uciążliwe, z jedną reklamówką trudno się umawiać jak ktoś robi np. porządek w szafie i chciałby już tego się pozbyć a nie czekać na kolejny dzień, kiedy się umówi z pracownikami.
Radna Luiza Nowaczyńska - mamy dzisiaj rozmawiać też o podwyżkach za śmieci a powiem na swoim przykładzie, że robię drobny remont, w ostatni piątek miesiąca są odbiory wielkogabarytowe, mąż przygotował worki i nie zostały one odebrane. Może to trzeba zgłosić, bo nie każdy wystawia odpady wielkogabarytowe. W części miasta, w której zamieszkuje odpady odbiera firma Eneris, zadzwoniłam tam i Pani powiedziała, że kierowca zaglądnął do środka i były tam kawałki styropianu, dlatego nie odebrali. Styropian np. w który był pakowany telewizor jest odbierany, natomiast styropian w niedużych ilościach, resztki nie jest odbierany. Nie rozróżniam rodzajów styropianu, natomiast przyjęłam to do wiadomości, więc pytam, gdzie mogę oddać odpłatnie ten styropian. Pani powiedziała, że muszę znaleźć jakąś firmę. Kolejną firmą, którą pamiętam jest Zakład Oczyszczania Miasta, zadzwoniłam i tam Pan Andrzej odpowiedział na wszystkie moje pytania, powiedział nawet, że jak to będzie jeden worek ułożony odpowiednio to oni to odbiorą bez żadnych problemów, o wszystkim mnie poinformował. Z powrotem zadzwoniłam do Enerisa zapytać, dlaczego nie poinformowano mnie, jako mieszkańca Świdnicy, co mogę zrobić z tymi odpadami, ponieważ jest Pani niezorientowana, natomiast w Zakładzie Oczyszczania Miasta uzyskałam odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania. Tak nie może być, skoro zajmujecie się w jakiejś części miasta odbiorem odpadów to musicie ludziom udzielać informacji. Na tym się skończyło, dwa dni później przychodzi do mnie Straż Miejska w nocy, że nie mogę dojść do porozumienia z firmą. Zapytałam, z jaką firmą i odpowiedzieli, że nie są zorientowani, bo osoba zajmująca się tą częścią dzielnicy jest na chorobowym i nie wiedzą o co chodzi. Ponieważ powiedziałam chyba, że poruszę to na sesji, Pani z Enerisa wysłała informacje do Urzędu lub Straży Miejskiej, że nie może dojść ze mną i moją rodziną do porozumienia, nie wiem jakiego, jeżeli Pani powiedziała że nie odbierają tych odpadów to nie odbierają, zamiast odpowiedzieć to Straż Miejską przysyła do domu. Podaje to jako przykład, ale myślę, że nie tylko mnie dotyczą takie sytuacje, to trochę niepoważne. Czy takie informacje nie powinny być gdzieś wywieszone, bo nie wiem czy to dotyczy tylko styropianu czy też innych rzeczy, czy to dotyczy tylko firmy Eneris, chciałabym to jakoś wyjaśnić, proszę powiedzieć, co mogę z tym zrobić.
Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda - spod nieruchomości odbierane są odpady wielkogabarytowe, natomiast odpady budowlane należy zawozić do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Jeżeli są jakieś nieprawidłowości w związku z odbiorem odpadów to prosimy zgłaszać je do nas i my wówczas interweniujemy, także nie bezpośrednio kontaktować się z firmą, żeby nie było takich nieporozumień tylko bezpośrednio do Wydziału i zajmiemy się sprawą.
Radna Luiza Nowaczyńska - w tej sprawie nie wiedziałam co z tym dalej zrobić, druga firma załatwiła to w inny sposób. Nie o to chodziło, nie mam do nikogo pretensji, rozumiem, że pewnych odpadów się nie odbiera, akceptuję to tylko każdy mieszkaniec musi być poinstruowany co dalej zrobić, Pani udzieliła mi odpowiedzi i teraz już wiem.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – chciałam zaproponować, żeby wtedy, kiedy Państwo macie jakieś wątpliwości czy dochodzi do sytuacji niejednoznacznych, najlepszy jest bieżący kontakt z Wydziałem, Panie na pewno udzielą kompetentnej odpowiedzi czy zainterweniują Na pewno sesji słucha w tej chwili Pan Prezydent Werecki, jeżeli Państwo skierujecie pytania to odpowie. Proszę, żeby skupić się teraz na tym, co przedstawiła Pani Ania, to uchwały dotyczące nowych wymogów stawianych przez Unię Europejską. Nieraz mieszkańcom pewne zmiany, które wprowadzamy wydają się dziwne, trudne, dla nas też są bardzo trudne i później, jeżeli przejdziemy do kosztów utrzymania całego systemu to wynikają one z tego, że bardzo restrykcyjnie musimy się stosować do wymogów unijnych, takie są międzynarodowe wymogi, one obowiązują we wszystkich samorządach w Polsce. Nie zawsze uznajemy, że te zmiany są zdroworozsądkowe, ale takie umowy podpisaliśmy i musimy się do nich stosować, a za tymi wymogami stoją koszty. Co do samego sposobu zbierania tekstyliów, wiem, że Prezydent Werecki ma pewien pomysł, jest w trakcie rozmów. Na pewno będziemy chcieli to tak zorganizować, żeby to nie był system zbyt trudny. Racja, że z jedną reklamówką jazda do PSZOK-u to absurd, nieraz zdarza się nam pojedyncze sztuki odzieży wyrzucać i będziemy się starać, żeby było jak najprościej, najwygodniej, jednak nie chcielibyśmy wyposażać całego miasta w dodatkowe pojemniki na odzież. Pociągnie to za sobą znów ogromne koszty, a z drugiej strony będzie działo się to, co już widzimy. Pojemniki z odzieżą są kuszące dla tych, którzy chcą tam znaleźć coś cennego, często spotykamy się z taką sytuacją, że wokół pojemnika jest bałagan straszny, ale to nie dlatego, że rzuciły tę odzież osoby, które się pozbywały tylko te, które w pojemnikach szukały jakichś skarbów, tak by się zapewne działo. Proszę o chwilę cierpliwości, będzie Pan Prezydent na sesji to wyjaśni, będzie na komisji również. Wprowadzając tę frakcję będziemy informować mieszkańców wszystkimi możliwymi kanałami o tym, w jaki sposób mają się zachowywać, gdzie mogą niepotrzebne rzeczy wrzucać, nikt nie chce utrudniać życia, ale to wymóg i musimy się do niego zastosować. W imieniu swoim i Pani Anny bardzo proszę o przyjęcie tego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - skoro mamy takie regulacje przyjąć od nowego roku to jest mało czasu, żeby rozwiązania skuteczne i praktyczne znaleźć, prosimy, żeby tak się stało.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/1:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 21)
projekt uchwały nr IX/1 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.
Ad 7.2.
Projekt uchwały nr IX/2. zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi przedstawiła Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda (zał. nr 23).
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/2:
w głosowaniu: za -18 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 24)
projekt uchwały nr IX/2 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.
Ad 7.3.
Projekt uchwały nr IX/3. w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przedstawiła Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda (zał. nr 26).
Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - dlaczego wpływy są niższe, bo to jest najważniejsze.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - wpływy są niższe od kosztów dlatego, że nie podnosiliśmy opłaty za składowanie odpadów od półtora roku.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - a wszyscy mieszkańcy płacą jakiś procent niepobranych opłat.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - nie powiem jaki procent, do tego trzeba się przygotować. Wiemy tylko, że mamy więcej osób zameldowanych w Świdnicy niż deklaracji śmieciowych. Jednym z zadań Wydziału Gospodarki Odpadami jest kontrola mieszkańców i nieruchomości, odbywa się to w sposób fizyczny, w momencie kiedy mamy sygnał, że daną nieruchomość zamieszkuje większa ilość osób, są mieszkania wynajęte również kilku osobom, jesteśmy w stanie sprawdzić to, że zadeklarowana jest jedna czy dwie osoby do opłaty śmieciowej i wtedy następuje fizyczna kontrola lokalu czy nieruchomości i wówczas jest z naszej strony decyzja o zwiększeniu tej opłaty, za to są też kary. Wiele osób nie składa takiej deklaracji, to jest około 5000 osób, będziemy ich szukać konsekwentnie. Na terenie naszej gminy wiele jest osób o meldunku tymczasowym, z zagranicy i bardzo często tego obowiązku nie wypełniają. Lepiej jest z naszymi mieszkańcami, szczególnie w zasobach komunalnych czy spółdzielczych, gdzie mamy trochę lepszą możliwość kontrolowania ilości osób. Nasze działania bardzo mocno idą w tę stronę, natomiast cena 35 zł jest nieadekwatna. Robimy analizy kosztów, większość gmin od 1 stycznia 2025 roku nie zostanie przy dotychczas opłatach, już są podjęte w wielu samorządach uchwały o podwyższeniu tej opłaty, myśmy na razie tę dyskusję zostawili, ale na pewno do niej wrócimy. Te uchwały dzisiaj proponujemy, żeby działać zgodnie z zaleceniami RIO, żeby ze środków gminy dopłacić do całego systemu, wiemy że szacunkowy deficyt w roku bieżącym to około 3 800 000 zł, przyszły rok to szacunek około 10 milionów zł.
Tu nie ma nad czym dyskutować, system drożeje z roku na rok, koszty pracy idą w górę, koszty energii, opłaty środowiskowe idą w górę. Pani Ania przygotowała mi bardzo precyzyjne tabele i z nich jasno wynikają ceny za zagospodarowanie odpadów, są ceny za tonę poszczególnych frakcji i ta, która jest dominująca, jest to nasza społeczna wina, odpady niesegregowane 685 zł za tonę, w tym znaczny procent stanowi opłata w środowiskowa, która nie zostaje w PUO tylko jest odprowadzana do Urzędu Marszałkowskiego, a stamtąd trafia do NFOŚ. Gdybyśmy w selekcji odpadów byli bardziej zdyscyplinowani, te opłaty byłyby niższe, niestety społeczeństwo trudno się edukuje. Najmniej płacimy za szkło, później za papier, za odpady BIO ale czyste. Jeżeli ktoś wrzuca majonez w słoiku do odpadów BIO to nie tylko nie jest to odpad BIO ale powoduje, że jest zaliczana do odpadów niesegregowanych, czyli wpadamy w wyższą opłatę. Błędy, które popełniamy również nas drogo kosztują jako miasto. Tworzywa sztuczne to jest 667 zł, kiedyś była to frakcja bardzo opłacalna dla samorządów, ponieważ sprzedawaliśmy je na inne rynki, które je przetwarzały, dzisiaj nikt tych odpadów nie chce a ich utylizacja jest bardzo trudna, w związku z tym koszty składowania są duże. W tej cenie są opłaty środowiskowe, niezależne od gminy i przedsiębiorców, to decyzje rządu i im jest większa, tym koszty funkcjonowania całego systemu wyższe. Dziś proponowałabym zostawić dyskusję, chciałabym, żeby odbywała się w obecności Prezydenta Wereckiego, który jest ekspertem w tym zakresie, dzisiaj żebyśmy tylko procedowali zgodę na to, żebyśmy mogli deficyt zrównoważyć środkami z budżetu. Koszty wynikają z przeprowadzonych postępowań przetargowych ale patrząc na to, co oferują nam przedsiębiorcy uważamy, że ceny są wobec samorządów przyzwoite, nie ma jakichś znacznych przekroczeń. Obserwując np. kształtowanie się cen w innych miastach można zauważyć, że w wielu ta cena jest dużo wyższa, ustawowa dopuszczalna w tej chwili to 54 zł i takie ceny są często stosowane w miastach dużych, wielkich, u nas to wciąż 35 zł, ale będziemy chcieli z Państwem porozmawiać, żeby tę kwotę podnieść, podobnie jak wszystkie miasta w okolicy. Po powrocie Pana Prezydenta, na następnej sesji lub na Komisji Rozwoju na pewno warto o tym porozmawiać i wtedy wyjaśni wszystkie szczegółowe kwestie, jakie chcieliby Państwo poruszyć.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - na pewno taka dyskusja musi się odbyć, najgorszym rozwiązaniem jest takie, w którym dopłacamy co roku i nie wyciągamy z tego wniosków daleko idących. Z jakich przyczyn 5000 osób nieobjętych jest opłatą i ile było kontroli przeprowadzonych.
Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda - to nie jest liczba osób, która nie jest objęta systemem, to różnica między osobami zameldowanymi a osobami zgłoszonymi w deklaracji, to jest dokładnie 4286 osób i to osoby, które np. wyjechały na studia a są jeszcze zameldowane u rodziców, które są zameldowane a mieszkają i nie zgłosiły się, my to weryfikujemy na bieżąco, wzywamy mieszkańców, występujemy do urzędów skarbowych z informacjami o podanie adresu zamieszkania, współpracujemy z innymi gminami i urzędami.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – zapytał, ile było takich kontroli.
Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda - odpowiedziała, że ilościowo kontroli nie poda bo kontrola kontroli nierówna, jedno postępowanie może trwać tydzień a inne miesiąc. W 2024 roku do dnia dzisiejszego z postępowań łącznie do budżetu wydziału wpłynęło 221 tysięcy złotych. To jest około 20 000 zł -30 000 zł , w niektórych miesiącach 15 000 zł, które wpłynęły i są wynikiem prowadzonych postępowań czy wydanych decyzji, bo nie każdy postępowanie kończy się wydaną decyzją.
Radny Jan Dzięcielski - faktycznie to kolejny rok kiedy do śmieci dopłacamy z budżetu miasta. Są dwie drogi – najłatwiejsza to podnieść stawki, ale druga, trochę trudniejsza to uszczelnić system. Może faktycznie to, co Pan Przewodniczący miał nawet w swoim programie wyborczym startując na prezydenta miasta, aby zweryfikować terminy odbioru i ilości odpadów, bo to, że mamy w Świdnicy problem ze śmieciami to chyba wszyscy widzimy. Nie będę zrzucał winy na odbiór śmieci, nie w tym jest problem tylko w zaśmiecaniu miasta przez mieszkańców. Społecznicy i każdy z nas, chociażby w ramach akcji sprzątania świata, posprzątamy dany teren to po miesiącu, dwóch ten teren znowu jest zaśmiecony i naprawdę jest to problemem w naszym mieście. Nie do końca sobie radzimy ale żeby nie było tak, że narzekam, że to tylko Świdnica, w całym kraju nie do końca sobie z tym problemem radzimy, to samo mam w lasach. W związku z powyższym nad tym, co proponowała Radna Violetta Wiercińska czy Pan Przewodniczący Lewandowski, trzeba faktycznie się zastanowić. To, co miałem w swoim wystąpieniu dotyczącym budżetu na 2025 czyli dopłata 10 milionów złotych do śmieci to my przejemy te zaskórniaki, które chcielibyśmy być może przeznaczyć na basen.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - odniosę się do tego, co mówił wcześniej Panowie Przewodniczący. Trochę też patrzę inaczej jako mieszkanka i osoba, która spotyka się z różnymi ludźmi i dodatkowe opłaty, które pewnie powinny spłynąć na mieszkańców Świdnicy są dla nich coraz bardziej uciążliwe. Wszystko drożeje i dla przeciętnej osoby, która tylko żyje z emerytury czy renty są to już bardzo duże opłaty. Do końca nie byłabym przeciwniczką dopłat ze strony miasta, jest wiele gmin w Polsce, które zawsze dopłacały i dopłacają do śmieci. Oczywiście nie możemy pójść w tym kierunku, że będzie to kwota 10 milionów ale myślę, że wszelkie opłaty, które przekazywaliśmy na rzecz wywozu śmieci nie były do tej pory aż tak duże a dawały szansę, że mieszkańcy Świdnicy niekoniecznie byli obciążani dodatkowymi opłatami, jednak tak, jak mówiła pani Ania na wczorajszej komisji uważam, że system odbioru śmieci, który teraz jest w Świdnicy jest korzystny. Nie ma zaśmiecania miasta, stojących pojemników na śmieci, które są nieodbierane, natomiast zweryfikowałabym odbiór śmieci jeśli chodzi o domki jednorodzinne. Wiele osób się do mnie zwraca i bardzo często niewielka ilość śmieci, która jest w pojemnikach jest odbierana, a to jednak zwiększa koszty odbioru śmieci, więc może tutaj należałoby bardziej zwrócić uwagę. Pamiętacie Państwo jak były różne rewolucje jeśli chodzi o śmieci, jak fruwały one po Świdnicy, więc to zaśmiecanie dodatkowo też do niczego nie prowadzi. Jesteśmy tutaj, żeby służyć mieszkańcom i jeśli nawet są opłaty, a jest to na pewno wzorem innych miast bo wczoraj pani Ania mówiła, że Świebodzice dopłacają, okoliczne gminy w jakiś sposób też finansują wywóz śmieci. Jest to kosztowna inwestycja, tak, jak Pani Prezydent mówiła, bardzo duże koszty pożerają te wszystkie opłaty środowiskowe. Czy mieszkańcy są za to odpowiedzialni - pewno nie, oni powinni płacić za realne ceny, które dotyczą wywozu śmieci, natomiast te dodatkowe opłaty nie powinny ich w jakikolwiek sposób obciążać. Zgadzam się z tym również, że u nas segregacja śmieci ciągle leży, nikt na to nie zwraca uwagi i to też generuje koszty związane z wywozem śmieci, natomiast osobiście nie mam żadnych wyrzutów sumienia, że dopłacamy kolejny raz, a jest to nie pierwszy rok, że pokrywamy z budżetu miasta część kosztów gospodarowania odpadami.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - śmieciowa rewolucja, czyli dostosowanie naszego systemu zbierania odpadów zaczęła się w roku 2012/2013. Kiedy wprowadzono pierwsze stawki za zagospodarowanie ta podstawowa wynosiła wówczas 13,50. Patrząc na inflację, wzrosty cen przez te lata cena 35 zł, subiektywnie wysoka dla odbiorcy o niskich dochodach, obiektywnie wzrosła jednak nie tak drastycznie, patrząc na wzrost kosztów energii cieplnej, wody itd. W ostatnich latach nadwyżka wystąpiła w roku 2018, nie była ona duża, około 65 000 zł i drugi raz w roku 2022, wtedy wyniosła ona około 3 000 000 zł i to spowodowało, że w roku 2023 dołożyliśmy do systemu tylko pół miliona zł. Na pewno do rozmowy o cenie musimy wrócić, w tym roku jest to już 3 800 000 zł, w przyszłym roku szacujemy ponad 10 milionów, to pieniądze z naszych dochodów bieżących i to nasz wydatek bieżący. Macie Państwo rację - jeżeli dołożymy je do systemu zagospodarowania odpadami to będzie mniej pieniędzy na remonty cząstkowe, małe inwestycje, na rzeczy, które byśmy wszyscy chcieli, żeby były realizowane, ale trzeba znaleźć kompromis, który wszystkich pogodzi. Jeszcze raz zapewniam, że co do szczelności systemu robimy wszystko, żeby sposób składania deklaracji i egzekucja później była jak najsprawniejsza, ale przy takim przepływie ludności w ostatnich latach nie jest to łatwe, mówię tutaj o naszych przyjaciołach z zagranicy, którzy przebywają i przebywali na terenie Świdnicy, z pewnością jeszcze wielu takich się pojawi i oni reguł płacenia indywidualnego i segregacji nie znają. Jest to problem, bardzo szeroko prowadzimy działania edukacyjne, zaczynając od przedszkoli i szkół, pracownicy wydziału bardzo często uczestniczą w wielu otwartych spotkaniach, festynach, imprezach, na których można rozstawić namioty i edukować. Spotykają się także z różnymi grupami wiekowymi, uczestniczą w pogadankach dla seniorów, mamy więc grupę przygotowaną segregującą odpady, ale bardzo duża grupa tego nie robi, nie wynieśli tego z przedszkola czy szkoły, nie mają takich odruchów. Jest to niedobre, szkodzi to nam wszystkim i podraża sam system. Zerknęłam na proporcje pomiędzy cenami zagospodarowania a różnicami, które dopłacamy do samego kosztu funkcjonowania zbiórki odpadów i dowożenia do wysypiska, są one różne. Zmiana płacy minimalnej natychmiast wpływa na koszt systemu, pracują tam często ludzie na takich płacach, więc jeżeli jest znów decyzja z góry, że podnosimy płacę minimalną to podnosi się koszt całego systemu, na to nie mamy wpływu. Jeżeli rośnie cena energii czy paliwa to rośnie koszt systemu. Jeżeli drożeją specjalistyczne auta do wywozu odpadów, od razu drożeje system. To rzeczy, na które ani przedsiębiorcy ani my nie mamy wpływu. Powiem rzecz trochę jeszcze u nas kontrowersyjną, choć mam nadzieję, że Ministerstwo Klimatu rozpocznie obiecywane od kilka lat samorządom wsparcie w zakresie budowy RDF-ów, czyli instalacji do termicznego przetwarzania odpadów. Temat trudny w zakresie mentalności informowania mieszkańców, jest tu dużo niedomówień, złych i nieprawdziwych wiadomości. Współcześnie funkcjonujące stacje przetwarzania odpadów są nieporównywalnie bardziej ekologiczne niż to, co fundujemy sobie składując odpady w takich górach jak ta na Zawiszowie, to jest nieekologiczne. Te instalacje, które są niezwykle sprawne jeśli chodzi o przetworzenie tego, co wrzucamy na tę taśmę powoduje, że na końcu mamy parę wodną. Trzeba to uświadamiać i gdybyśmy przeliczyli koszty funkcjonowania takiego systemu na koszt inwestycji, którą byśmy mogli wspólnie dla kilku powiatów zrealizować to okazałoby się, że nie dość, że oszczędzimy to jeszcze uzyskamy dobrą energię, bo współczesne technologie pozwalają nam na odzyskanie energii cieplnej i elektrycznej, czyli koszt utrzymania całego miasta maleje, ale do tego są potrzebne duże pieniądze zewnętrzne, zmiana świadomości i edukacja w tym zakresie. Wtedy nie byłoby żadnego problemu ile mamy kubłów ustawić, gdzie mamy wrzucać podarte rajstopy a gdzie otłuszczony papier po maśle, po prostu wszystko byłoby w jednym pojemnik, on trafiłby na instalację RDF i to byłoby rozwiązanie problemów i obniżenie kosztów. Trzeba jednak najpierw zainwestować kilkaset milionów złotych, w Polsce funkcjonuje osiem dużych RDF-ów, są ulokowane pod wielkimi miastami, mówią, że to świetna decyzja i wiele problemów rozwiązała, ale do tego trzeba pewnej odwagi i wsparcia ze strony rządu i Ministerstwa Klimatu w prowadzeniu edukacji, która uświadomi mieszkańcom, że to najlepsze rozwiązania. Nie będzie mniej śmieci, styl życia, do jakiego się przyzwyczailiśmy powoduje, że w sferze opakowań robimy rzeczy bardzo nieekologiczne. Jeżeli kupujecie torebkę, buty, słodycze dla dzieci zwróćcie uwagę, jak zmieniły się przez lata te opakowania, o ile więcej materiałów do tego zużywamy, ile tam jest folii, warstw kartonu, jaki jest ten karton, jest on często barwiony. Może zaproponujemy, że od przyszłej sesji będziemy pić sok z butelek szklanych, tylko taki sok kosztuje około 15 zł a ten karton, który trafi na wysypisko będzie trudnym odpadem do przetworzenia i bardzo długo będzie się utylizował. To kwestie, o których musimy rozmawiać bo mi też jest ciężko patrzeć na tę kwotę, wolałabym ją przeznaczyć na inne rzeczy, które są nam wszystkim potrzebne. Dzisiaj bardzo prosimy o przyjęcie tych dwóch uchwał, żeby umożliwić zgodnie z procedurami domknięcie finansowe systemu, taki jest wymóg RIO i jeszcze jedna rzecz - z odpadami nie radzi sobie nie tylko Świdnica, macie rację mówiąc, że w dużej mierze jest to kwestia kultury, bo wyciąganie butelek z krzaków czy skwerów to przykra rzecz i znaczy, że ten, kto był przed nami nie szanuje wspólnej własności i to jest smutne. Proszę nie mówić, że brakuje koszy na śmieci, jeśli ktoś chce butelkę po napoju czy worek po chipsach wyrzucić to może wynieść to w tej samej reklamówce, w której przyniósł i zrobić to 20, 50 czy 100 metrów dalej, butelka pusta mniej waży niż pełna i puszka tak samo, więc jest to tylko i wyłącznie brak kultury a nie możliwości. Z ilością i rodzajem śmieci nie radzą sobie także duże miasta w Polsce i Europie. Byłam zdumiona, kiedy pierwszy raz byłam w Rzymie jak to jest brudne i zaśmiecone miasto, pod Koloseum tony śmieci leżące w workach i obok pojemników. Bruksela - pełna kipiących pojemników, coś w tych systemach nie działa jak trzeba i tutaj wyzwanie stoi nie tylko przed Polską i Świdnicą ale wieloma europejskimi miastami - jak wobec rosnącej ilości odpadów, co wynika z rosnącego poziomu konsumpcji poradzić sobie z tym, co produkujemy. Dzisiaj bardzo proszę, żeby przyjąć te dwa projekty uchwał.
Radny Jan Dzięcielski - wrócę do wątku, który poruszyła Pani Prezydent czyli wielkich opakowań do małych rzeczy - tu pełna zgoda, to powinno być jakoś regulowane przynajmniej ze szczebla centralnego, bo kupujemy małą zabawkę, a ona jest opakowana w wielkie plastikowe pudło, z którym nie wiadomo co zrobić i tylko generujemy śmieci. Chciałbym wrócić również do edukacji, na sesjach wielokrotnie o niej mówiliśmy, nasza grupa edukacyjna związana z gospodarką śmieciową jest widoczna w mieście, namioty są stawiane, uczestniczy w różnych spotkaniach w przedszkolach, tylko, że to nic nie daje. Wydaje mi się, że podstawową grupą, do której należy dotrzeć to 30-40-latkowie, bo tutaj powinna nastąpić edukacja. O tym też na sesjach mówiliśmy, że będziemy próbowali dotrzeć do obcokrajowców, którzy mieszkają na terenie Świdnicy. Nie spotkałem się z ulotkami w języku ukraińskim czy innym języku, być może takie są ale to też jest jakaś próba dotarcia do tej grupy osób.
Radny Ryszard Makowski - Pani Prezydent mówi, że jest 8 miast, które mają spalarnie, to może Świdnica by się przymierzyła z Ministerstwem Klimatu zrobić taką symulację. Po drugiej chciałem bardzo Pani Inspektor oraz Panu Prezydentowi Wereckiemu podziękować, 231 tysięcy w ciągu roku to jest dużo i chciałbym nawiązać do słów Pana Przewodniczącego, interesuje mnie ile tych kontroli było, że to jest 231 tysięcy – 10, 20, 50.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – średnio tysiąc na jeden wniosek to 230 kontroli mogło być.
Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda- jedno postępowanie może trwać miesiąc i z niego do budżetu wydziału wpłynie 1000 zł a jedno będzie trwało tydzień i wpłynie 7000 zł. To jest taka rozbieżność i nie możemy tego policzyć, jedna osoba zostanie wezwana, na drugi dzień przyjdzie i złoży deklarację, inna się odwoła i takie postępowanie będzie trwało 3 miesiące, potem te pieniądze wpłyną, nie jest to miarodajne, ale na bieżąco weryfikujemy i uszczelniamy system, cały czas wpływają dodatkowe osoby i firmy, które nie ponosiły opłat.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/3:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -2 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 27)
projekt uchwały nr IX/3 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.
Ad 7.4.
Projekt uchwały nr IX/4. w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przedstawiła Główny Specjalista Wydziału Gospodarki Odpadami Anna Tręda (zał. nr 29).
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/4:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -2 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 30)
projekt uchwały nr IX/4 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 31 do niniejszego protokołu.
Ad 7.5.
Projekt uchwały nr IX/5. w sprawie zmiany budżetu wraz z autopoprawką przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 32, 32a).
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski - mam pytanie dotyczące toru rowerowego przy Witoszówce. Byliśmy informowani, że tą dotację już otrzymaliśmy, nawet w mediach taka informacja się pojawiała, a teraz słyszę, że jednak nie otrzymaliśmy dotacji. Dlaczego, czy znowu byliśmy wprowadzani w błąd celowo czy faktycznie coś się zadziało.
Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk - otrzymałam informację, że w roku 2024 wniosek ten nie zostanie rozpatrzony, natomiast jest szansa, że w przyszłym roku wniosek zostanie rozpatrzony i środki gmina otrzyma.
Radny Jan Dzięcielski - mamy znowuż zapewnienie, tak jak z informacji medialnej i informacji, które słyszeliśmy na sesji, ale wcale pewności nie mamy, dla mnie pewność jest wtedy, kiedy jest podpisana umowa.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - ale inwestycja jest realizowana, właściwie ma się ku końcowi.
Dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego Anna Skrzypacz – jeżeli chodzi o projekt na Park Umiejętności Rowerowych to otrzymaliśmy dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na ten projekt i takowe dofinansowanie wpłynie czy też już wpłynęło w tym roku. Oprócz tego, w ramach programów krajowych startowaliśmy w tym roku, w styczniu będzie ogłoszony nabór na kolejny rok i też z tym projektem, celem dofinansowania, będziemy startować i mamy nadzieję, że je otrzymamy.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - wnioski, jakie złożyliśmy do Ministerstwa Sportu i Turystyki pozostajemy my i kilkaset gmin w Polsce od marca-kwietnia bez rozstrzygnięcia. Nie jest to wina samorządów, że nie mogą zrealizować planowanych dotacji tylko wina kogoś, kto w Ministerstwie zamroził rozstrzygnięcia konkursowe. Podobnie rzecz się miała z lodowiskiem, co do którego mieliśmy od początku zapewnienia, że będziemy mieli wsparcie ministerialne, wniosek złożyliśmy w wymaganym terminie, był to kwiecień tego roku, wniosek leży dalej bez rozstrzygnięcia, może nie ma woli, chęci, zapału czy wolnych mocy przerobowych, żeby ktoś się nad tym pochylił. Został ogłoszony w przypadku lodowiska inny konkurs, gdzie mogliśmy aplikować o środki więc złożyliśmy drugi wniosek do innego konkursu, czasu było mało, rozstrzygnięcie błyskawiczne i tam się udało pozyskać 2 200 000 zł, tak to działa w tym państwie, zarządzanym podobno tak wzorowo, więc może Pan Radny będzie interweniował u swoich parlamentarzystów, żeby wpłynąć na urzędników ministerialnych, aby realizowali to, co do nich należy czyli zajmowali się wnioskami na realizację inwestycji sportowych w samorządach.
Radny Jan Dzięcielski - może miasto będzie realizowało inwestycje wtedy, kiedy ma podpisaną umowę, wtedy jest zobowiązanie.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - nie rozumiem, miasto realizuje inwestycje wtedy, kiedy ma zagwarantowane pieniądze w budżecie, więc mogą to być środki własne. Pan wtedy też głosował i było to szeroko omawiane, kiedy chcieliśmy robić modernizację lodowiska, kolejny miesiąc nie było decyzji z Ministerstwa Sportu i podjęliście Państwo decyzję, by wykorzystać dotacje marszałkowską a pozostały wkład uzupełnić środkami z budżetu, otwierając sobie drogę, że kiedy dotacja z Ministerstwa przyjdzie to będzie stanowić dodatkowy dochód miasta, więc zwolni założone z budżetu pieniądze. Nigdy nie wolno realizować inwestycji, jeżeli w budżecie nie ma na to przewidzianych środków i to jest podstawowa zasada odpowiedzialności mojej i Pani Skarbnik.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/5 z autopoprawką:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -1 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 33)
projekt uchwały nr IX/5 z autopoprawką został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 34 do niniejszego protokołu.
Ad 7.6.
Projekt uchwały nr IX/6. zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 35).
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/6:
w głosowaniu: za - 13, przeciw -1 , wstrzymało się -3,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 36)
projekt uchwały nr IX/6 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 37 do niniejszego protokołu.
Ad 7.7.
Projekt uchwały nr IX/7. w sprawie ustalenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2024 przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 38). Zgłosiła ustną autopoprawkę w załączniku nr 1, poz. 12 – zmiana terminu z 29.06.2025 na 30.06.2025.
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały. Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/7:
w głosowaniu: za -15 , przeciw -0 , wstrzymało się -1,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 39)
projekt uchwały nr IX/7 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 40 do niniejszego protokołu.
Przerwa 10 min
Ad 7.8.
Projekt uchwały nr IX/8 w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej umożliwienia sprzedaży napojów o zawartości do 18 proc. alkoholu na terenie dworca PKP w Świdnicy przedstawiła Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Joanna Gadzińska (zał. nr 41).
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/8 – za uwzględnieniem petycji:
w głosowaniu: za -16 , przeciw -2 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 42)
projekt uchwały nr IX/8 został przyjęty petycja została uwzględniona
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 43 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - dalsza droga tej petycji to skierowanie do wojewody, który musi ocenić czy ta petycja jest zgodna z prawem.
Radny Jan Dzięcielski - konsekwencją tej petycji jest przygotowanie projektu uchwały i będziemy procedować projekt uchwały pozwalający na to, co jest zawarte w petycji, dopiero później ten projekt, jeżeli radni przyjmą, pójdzie do Wojewody i to on zdecyduje czy jest zgodny z przepisami prawa czy nie, tak to wygląda proceduralnie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - upewnimy się, jak tak będzie to tak zrobimy.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - jeśli ktoś jest obecny na sali - jak wynika z ustawy ? Są miejsca, odległości od jakichś punktów, to jest dworzec kolejowy, jak to w ogóle prawnie wygląda.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - w uzasadnieniu te przepisy były przywoływane, ale nie chciałbym się wypowiadać. Dyskutujemy z Panem Radnym, ale nie było wtedy takich głosów. Jako, że petycja jest rzadkim aktem prawnym w samorządzie więc pozwolimy sobie dopowiedzieć.
Radca Prawny Mariusz Starke – w uzasadnieniu mamy przytoczony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 6 czerwca 2018 r., który pozwala na takie czynności, które podjęliśmy ale ostatecznie tak, jak Radny Dzięcielski mówił, zdecyduje uchwała o przyjęciu petycji, potem już nadzór wojewody będzie pochylał się nad tym.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - zgadzamy się, że takie rozwiązanie jej nie jest zgodne z prawem.
Radca Prawny Mariusz Starke - to jest na razie takie intencyjne stanowisko, potem będzie uchwała i nadzór.
Radny Michał Zastawny – zapytał czy nadzór wojewody jest obligatoryjny, czy jest przy każdej uchwale czy to wyjątkowo z racji tego, że to jest odstępstwo.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - przy uchwałach tak. Były takie przypadki, że uchwały Rady Miejskiej w Świdnicy przed laty zostały odrzucone przez wojewodę i kazał je poprawić. Nie rozstrzygamy, czy tak będzie w tym przypadku, ale wielce prawdopodobne.
Ad 7.9.
Projekt uchwały nr IX/9. w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych na pomnikach przyrody przedstawiła Kierownik Biura Ochrony Środowiska Daniela Dębek (zał. nr 44).
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IX/9:
w głosowaniu: za -17 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 45)
projekt uchwały nr IX/9 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 46 do niniejszego protokołu.
Ad 8. Przedstawienie i przyjęcie sprawozdania z kontroli dokonanej przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Świdnicy pn. „Kontrola Świdnickiego Ośrodka Kultury".
Sprawozdanie z kontroli Komisji Rewizyjnej przedstawiła Przewodnicząca Komisji Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 47).
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie sprawozdanie z kontroli dokonanej przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Świdnicy pn. „Kontrola Świdnickiego Ośrodka Kultury":
w głosowaniu: za -17 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 48)
sprawozdanie zostało przyjęte
Ad 9. Realizacja projektu pn. ”Wymiana wysokoemisyjnych źródeł ciepła w budynkach i lokalach mieszkaniowych na terenie wybranych gmin Aglomeracji Wałbrzyskiej” w ramach RPO WD 2014-2020 oraz działania w zakresie ograniczenia niskiej emisji kominowej wraz z Raportem z realizacji Programu Ochrony Środowiska za lata 2022-2023
Raport oraz sprawozdanie z realizacji projektu przedstawiła Kierownik Biura Ochrony Środowiska Daniela Dębek (zał. nr 49).
W temacie raportu i sprawozdania zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski – chciałbym podziękować za Waszą pracę, wykonaliście kawał dobrej roboty, jako miasto byliśmy liderem, czyli obsługiwaliśmy również inne jednostki. Jeszcze raz dziękuję bardzo.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – podziękowania w imieniu nas wszystkich. Dużo zostało zrobione, mieszkańcy to widzą i doceniają.
Ad 10. Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska przedstawiła sprawozdanie z działalności (zał. nr 50).
W załączeniu:
- sprawozdanie ze stanu i struktury bezrobocia w mieście Świdnica (zał. nr 50a)
- informacja wydanych zarządzeń Prezydenta Miasta (zał. nr 50b)
- wykaz postępowań podprogowych o wartości od 85 000 do 130 000 zł, zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień podprogowych o wartości do 130 000 zł netto (zał. nr 50c)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami (zał. nr 50d)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (zał. nr 50e).
W temacie sprawozdania zabrali głos:
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska - chciałam zapytać, ponieważ był taki okres przerwy pół roku jeśli chodzi o bezdomne kobiety, czy wiemy jaki był los tych osób w tym czasie. One właściwie w pewnym momencie były pozbawione możliwości pobytu tam.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – może ujmę to dziwnie ale nasze świdnickie kobiety miały przez cały czas zagwarantowaną opiekę w schronisku, które miasto stworzyło, żeby zapewnić należyty poziom opieki, zgodny z naszymi oczekiwaniami, żeby tymi ludźmi się zajmować w sposób humanitarny, dać im nie tylko dach nad głową, ciepłą wodę co nie było oczywistością w tamtym schronisku, dobre jedzenie, co też nie było oczywistością, wsparcie psychologiczne i prawnika. Kobiet generalnie jest mniej dotkniętych bezdomnością, ale wszystkie z terenu Świdnicy, które miały swój ostatni meldunek w naszym mieście, które zostały zidentyfikowane jako mieszkanki Świdnicy miały zapewnione miejsce i były zaopiekowane.
Radny Jan Dzięcielski - mam pytanie, trochę nawiązując do Radnej Skowrońskiej-Wiśniewskiej dotyczące naszego schroniska, bo jego pojemność o ile dobrze pamiętam to było około 30 osób, wiem, że było zagrożenie, że ono może nam nie starczyć. Jak jest w tej chwili, czy tych naszych bezdomnych jest więcej niż pojemność schroniska czy nie.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - to nie jest dyskusja na temat schroniska miejskiego ani polityki społecznej, nie ma ani pani Kalin ani Pani Izabeli Siekierzyńskiej, więc nie będę próbować udzielić informacji, co do której nie mam danych. Natomiast nie słyszę, żeby były braki miejsc albo żebyśmy mieli problem z umieszczeniem jakiegokolwiek bezdomnego na terenie Świdnicy, świdniczanina w schronisku.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – dobra informacja, że mimo zmiany władz w tym ośrodku - ośrodek działa, przyjmuje, spełnia swoją rolę i tak powinno być.
Ad 11. Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i komisji
Interpelacje odczytali i złożyli Radni:
- Jan Dzięcielski i Violetta Wiercińska…................................................................................................................................ (zał. nr 51,52)
Ponadto, interpelacje złożyli radni: Luiza Nowaczyńska (zał. nr 53), Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 54-58), Zofia Skowrońska-Wiśniewska (zał. nr 59), Violetta Wiercińska (zał. nr 60).
Ad 12. Oświadczenia i sprawy organizacyjne
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, jutro jest organizowana Wigilia dla Organizacji Pozarządowych i wszystkich innych chętnych o godzinie 17:00 na ulicy Długiej w Centrum Wspierania Organizacji. W związku z tym, że chcemy prawdopodobnie na styczniowej sesji podjąć uchwałę o ustanowieniu roku 2025 rokiem Mieczysława Kozara-Słobódzkiego, Młodzieżowy Dom Kultury przekazał informację, że 5 stycznia o godzinie 11:30 w Katedrze Świdnickiej będzie zorganizowana msza za duszę Mieczysława Kozara-Słobódzkiego w 60. rocznicę jego śmierci.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Ora - zapraszam Państwa na orszak Trzech Króli w dniu 6 stycznia. Nie jestem organizatorem tego orszaku, jestem wieloletnim uczestnikiem i chciałbym zaprosić Państwa, wszystkich Radnych i mieszkańców Świdnicy, żeby wraz z rodzinami wzięli udział w tej bardzo radosnej, malowniczej imprezie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - już nie będziemy się widzieć przed świętami, może się jeszcze zdarzyć przed świętami ale już w same święta i Nowym Roku nie, bo to jest ostatnia sesja Rady Miejskiej w tym roku, kolejna będzie w drugiej połowie stycznia. Chciałbym wszystkim Państwu i nam w przededniu Świąt Bożego Narodzenia życzyć, aby ten czas był czasem spokoju, miłości, zrozumienia, spędźmy te święta w gronie rodziny i osób nam bliskich, cieszmy się sobą, cieszmy się zdrowiem, odłóżmy troski i problemy. Życzmy sobie, aby rok 2025 był rokiem pomyślnym dla nas, mieszkańców i naszego miasta.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - chciałam do tych zaproszeń kilka rzeczy dołożyć. Chciałam w imieniu naszym i organizatorów zaprosić na Jarmark Bożonarodzeniowy, który będzie trwał do niedzieli 22 grudnia, wokół mnóstwo wydarzeń związanych z Bożym Narodzeniem, chociażby jutro w Muzeum Dawnego Kupiectwa otwarcie wystawy szopek bożonarodzeniowych o godzinie 18:00, bardzo Państwa zachęcam, to przepiękna wystawa i znakomite podtrzymywanie tradycji staropolskich, piękny przykład na współdziałanie, bo to prace wykonane przez grupy, przez rodziny, warto przyjść i podziwiać te niezwykle misterne i piękne prace, nawiązujące do Świdnicy i jej historii, warto zobaczyć. Zapraszam gorąco na symboliczne zakończenie jarmarku w niedzielę, o godzinie 16:30 rozpoczyna się występ artystyczny, ale o godzinie 17:00 kolęda wszystkich świdniczan, będziemy składać sobie życzenia. Zaprosiliśmy na tę uroczystość przedstawicieli wszystkich wyznań, parlamentarzystów, przyjdą ci, którzy będą chcieli być, zapraszamy gorąco, aby przez chwilę w tej atmosferze świąt pobyć razem. Mogę już oficjalnie powiedzieć, że nasze lodowisko po modernizacji przeszło wszystkie próby, wszystko działa należycie. Zapraszam w sobotę na godzinę 10:00, to jest otwarcie dla gości i wśród nich mam nadzieję widzieć Państwa. Dość późno informowaliśmy o tym, ponieważ próby techniczne trwały do ostatniej chwili, nie mogliśmy i nie chcieliśmy zapraszać, nie mając gwarancji, że ten termin jest do końca pewny. Inwestycja to łącznie koszt ponad 8 milionów zł, dla nas rzeczą ważną jest wymiana sposobu chłodzenia tafli i wymiana agregatu, to oznacza kolejne oszczędności energii, zobaczą Państwo, jaką niespodziankę przygotowaliśmy dla miłośników curlingu, udało się trochę przemodelować naszą taflę i nawet ci, którzy na łyżwach nie jeżdżą warto, żeby zobaczyli jak kolejny obiekt OSiR-u przechodzi metamorfozę, unowocześnia się i oferuje, corocznie kilkadziesiąt tysięcy łyżwiarzy korzysta z tego, że mamy tak dobre kryte lodowisko, serdecznie zapraszam. Na koniec serdecznie dziękuję za przyjęcie budżetu, już czujemy się zmobilizowani do pracy i od nowego roku zaczniemy dla dobra Świdnicy i świdniczan realizować te zadania, których się podjęliśmy.
Radna Anna Światowa - Szanowni Państwo, darczyńcy, wolontariusze i przyjaciele Szlachetnej Paczki - chciałam przekazać największe wyrazy uznania wszystkim mieszkańcom miasta i osobom, które w miniony weekend zaangażowały się w magię weekendu cudów. 60 rodzin z Gminy Świdnica zostało obdarowanych i dzięki Państwa pomocy spędzą naprawdę bardzo miło te święta, obdarowani nie tylko żywnością i artykułami pierwszej potrzeby, ale także meblami, sprzętem gospodarstwa domowego. Nie odbyłoby się to bez bardzo dużego zaangażowania Świdnickiego Ośrodka Kultury, za które Pani Bożence już bardzo dziękowałam, Straży Miejskiej w Świdnicy, do wszystkich dyrektorów i kierowników kieruje serdecznie podziękowania, do wszystkich świdniczan zaangażowanych, radnych, urzędników. Bardzo się cieszę, że ta inicjatywa nas połączyła bez względu na poglądy polityczne i zapraszam za rok.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski - dla tych z Państwa, którzy chcieliby jeszcze indywidualnie porozmawiać, złożyć sobie życzenia albo podzielić się opłatkiem, który tu jest na stoliku, po sesji zapraszam na salę obok.
Ad 13. Zakończenie IX sesji Rady Miejskiej w Świdnicy
W związku z wyczerpaniem punktów porządku obrad, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady słowami -
„zamykam IX sesję Rady Miejskiej w Świdnicy”.
Przebieg obrad zarejestrowano na płycie CD przechowywanej w Biurze Rady Miejskiej, która stanowi integralną część protokołu.
Na tym protokół zakończono. Protokołowała:
Anna Stodółkiewicz
.....................................................
PRZEWODNICZĄCY RADY
Krzysztof Lewandowski
Świdnica, dnia 19.12.2024 r.