Protokół nr V/24 z sesji Rady Miejskiej w Świdnicy odbytej w dniu 27 września 2024 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy przy ul. Armii Krajowej 47
W sesji uczestniczyli:
- Radni Rady Miejskiej w Świdnicy - (zgodnie z listą obecności, zał. nr 1):
Józef Cygan, Jan Dzięcielski, Rafał Fasuga, Edmund Frączak, Joanna Gadzińska, Krzysztof Grudziński, Jacek Iwancz, Przewodniczący Rady - Krzysztof Lewandowski, Ryszard Makowski, Danuta Morańska, Tadeusz Niedzielski, Luiza Nowaczyńska, Andrzej Ora, Sylwia Osojca- Kozłowska, Magdalena Rumiancew-Wróblewska, Zofia Skowrońska-Wiśniewska, Beata Szczepankowska, Anna Światowa, Violetta Wiercińska, Michał Zastawny, Wiesław Żurek.
- Prezydent Miasta – Beata Moskal-Słaniewska
- Zastępca Prezydent Miasta – Krystian Werecki
- Skarbnik Miasta- Marta Żłobicka-Wnuk
- Radca Prawny- Mariusz Starke
- Rzecznik Prasowy- Magdalena Dzwonkowska
Dyrektorzy Wydziałów Urzędu Miejskiego:
- Joanna Salus – Dyrektor Wydziału Przetargów i Inwestycji Miejskich
- Maciej Gleba – Dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej
- Jarosław Markowski – Zastępca Dyrektora Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej
- Małgorzata Synowiec - Dyrektor Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
- Małgorzata Osiecka – Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury
- Magdalena Urbańska-Malucha – Dyrektor Wydziału Edukacji
- Apolonia Kawka-Szczygieł – Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich
- Agnieszka Fiłonowicz – Dyrektor Wydziału Gospodarczo-Administracyjnego
- Sławomir Kwiatkowski – Dyrektor Wydziału Transportu
- Izabela Siekierzyńska – Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych
- Anna Skrzypacz – Dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego
- Anna Dolata – Dyrektor Wydziału Wymiaru Podatków
o Kierownicy Referatów/ Biur/Pracownicy Urzędu Miejskiego:
- Dorota Kruźlak – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
- Radosław Werner – Kierownik Biura Sportu i Rekreacji
- Magdalena Okniańska – Kierownik Referatu Organizacji Pozarządowych
- Kazimierz Chajduga – Audytor Wewnętrzny
- Przemysław Kondzior - Referat Obsługi Informatycznej
- Joanna Trojan-Skała – Referat Kultury
- Ewa Suchowińska – Biuro Prezydenta Miasta
- Klaudia Kałmuczak– Biuro Konserwacji i Ochrony Zabytków
Dyrektorzy miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek z udziałem gminy:
- Violetta Kalin – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Marta Wojciechowska – Zastępca Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Bożena Kuźma – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Kultury
- Jerzy Żądło – Dyrektor Świdnickiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
- Marek Suwalski - Dyrektor Miejskiego Zarządu Nieruchomości
- Marek Fiłonowicz – Komendant Straży Miejskiej
- Rafał Bronowicki – Wiceprezes Zarządu Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej w Świdnicy Sp. z o. o.
- Marek Zawisza – Prezes Zarządu Świdnickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp z o.o.
- Tomasz Kurzawa – Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o. o.
PORZĄDEK OBRAD:
- Otwarcie V sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie
- Przedstawienie porządku obrad V sesji Rady
- Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
- Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady
- Raport ze sprzedaży nieruchomości Gminy Miasta Świdnicy, tj. lokali mieszkalnych oraz nieruchomości gruntowych za rok 2023.
- Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie - (zał. nr 1, V/: 1-7).
- Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności.
- Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i
- Oświadczenia i sprawy
- Zakończenie V sesji Rady Miejskiej w Świdnicy.
Ad 1. Otwarcie V sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie quorum
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski powitał Radnych, zaproszonych gości, mieszkańców, dokonał otwarcia V sesji Rady Miejskiej w Świdnicy w dniu 27 września 2024 r., a następnie stwierdził quorum (21 radnych) i poinformował o prawomocności obrad.
Ad 2. Przedstawienie porządku obrad V sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przedstawił porządek obrad V sesji Rady Miejskiej (zał. nr 2).
W sprawie porządku obrad zabrali głos:
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska – w imieniu Radnych Klubu Koalicji Obywatelskiej i radnych niezależnych zgłosiła wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt dotyczący dyskusji na temat sytuacji powodziowej na terenie miasta i umieszczenie go w porządku obrad po punkcie 4., tj. przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Miejskiej. Wniosek uzasadniono koniecznością dyskusji na forum Rady Miejskiej, aby zaspokoić oczekiwania społeczne i podjąć ewentualne działania zmierzające do poprawy sytuacji. Mieszkańcy oczekują od władz wykonawczych i radnych szczegółowych informacji na temat tego, co działo się podczas sytuacji powodziowej w Świdnicy, podjętych działań i środków zapobiegawczych, które Miasto zamierza wdrożyć w celu ochrony przed powodzią i minimalizacji skutków podobnych zdarzeń w przyszłości.
Radna Anna Światowa – w imieniu członków Komisji Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa złożyła wniosek o udzielenie informacji przez Pana Adama Mazura, Dyrektora Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, jakie działania zostały podjęte na terenie miasta w dniach 13-16 września 2024 r, aby zabezpieczyć miasto przed zalaniem.
Radny Wiesław Żurek – wnioski są jak najbardziej zasadne, niemniej nie widzę dzisiaj Pani Prezydent. Zapytał Przewodniczącego Rady, dlaczego nie zadbał o to, żeby to już się znalazło, minęło już dwa tygodnie, miał Pan jako Przewodniczący Rady wszelkie możliwości, aby taki punkt znalazł się dzisiaj, powinien się on znaleźć w porządku obrad, dlaczego Pan tego nie dopilnował.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – zbyt pochopne wnioski Pan wysuwa, podejmowałem liczne działania, o czym zaraz powiem. Dziękuję za złożenie tych wniosków, popieram oba wnioski jako tożsame w tym temacie. Duża grupa mieszkańców oczekuje od nas takiej debaty i chciałaby usłyszeć jakieś wnioski, które spowodują, że podobna sytuacja się nie powtórzy. Debata jest niezbędna, ale warunkiem rzetelnej i szczerej debaty jest obecność i sprawozdanie wielu osób. Musimy się posiłkować osobami, które zostały do tego powołane, żeby w czasie takiego kryzysu podejmować w naszym imieniu stosowne działania. Mam tu na myśli Dyrektora Zarządzania Kryzysowego Pana Mazura, to on z dwójką swoich pracowników przez lata przygotowuje się do takiej sytuacji. To pierwsza osoba, która powinna nam złożyć takie sprawozdanie. Taki wniosek złożyłem do niego już tydzień temu, natomiast Pan Mazur z przyczyn rodzinnych i osobistych dostał zgodę od Pani Prezydent na wyjazd poza zagranicę, o czym nie wiedziałem i to komplikuje naszą sytuację. Jego pracownicy nie są w stanie udzielić nam pełnej odpowiedzi, ponieważ jeden również był nieobecny podczas powodzi, drugi nie ma takich uprawnień. Drugą osobą zaproszoną będzie Komendant Państwowej Straży Pożarnej, bo to ona w dużej mierze brała na swoje barki organizację wszystkich działań zapobiegawczych i Komendant Ochotniczej Straży Pożarnej, która również uczestniczyła we wszystkich działaniach. Wskazana jest obecność Komendanta Straży Miejskiej bo mają swój znaczący udział, oni rozwozili worki, nie wiem czy taka była ich rola, powołanie czy robili to, bo uważali, że tak trzeba. Policja była zaangażowana podczas powodzi i też chcemy usłyszeć, co ma do powiedzenia, jakie są ich kompetencje. Ta powódź obnażyła pewną słabość organizacyjną, nie było wiadomo kto do końca jakie ma kompetencje. Przedstawiciel Powiatowego Sztabu Zarządzania Kryzysowego to osoba, która dla miasta i całego powiatu wydawała dyspozycje, zarządzała w jakiejś mierze zbiornikiem retencyjnym w Zagórzu Śląskim, więc też musi być Pani Prezydent, bo to ona odpowiada w wielu aspektach, ale za moją namową w tej chwili udała się do Wałbrzycha, gdzie zostało zwołane nadzwyczajne posiedzenie Związku Miast Polskich, gdzie głównym tematem jest powódź i pomoc popowodziowa, pozyskiwanie środków na naprawę szkód i uważaliśmy, że to bardzo ważny moment i nie może zabraknąć Pani Prezydent na tym posiedzeniu, bo oczekujemy, że wkrótce miasto otrzyma duże pieniądze na naprawę szkód i to są miliony, możliwe, że pojawi się za 2-3 godziny. Wszystkie wymienione osoby są odpowiedzialne za zarządzanie kryzysem, jakim jest powódź, jednak z uwagi na ich nieobecność i zbyt krótki odstęp czasowy po powodzi – musimy policzyć, jakie były przyczyny zalania, straty, określić nasze potrzeby. Do tej rzetelnej oceny potrzebne są te osoby. Rozumiem Państwa oburzenie, otrzymuje głosy od mieszkańców, bo brali udział w akcji ratowniczej, układali wały i wiele rzeczy im się nie podobało, ale teraz już nic nie zmienimy, powinniśmy się przygotować, żeby nie być mądrzy tylko po szkodzie. Musimy mieć świadomość, że to nie my jako władze miasta od początku do końca są odpowiedzialne za tą sytuację, te błędy i niedociągnięcia obnażyły strukturę rządu polskiego. Zawiodły nas przygotowanie, ostrzeżenie, przepływ informacji - to takie główne tematy, które zawiodły. Dziś składam podziękowania w imieniu własnym, mam nadzieję całej Rady i kłaniam się nisko wszystkim mieszkańcom, którzy bezinteresownie, bez wezwania stawili się w sobotę, niedzielę wzdłuż rzeki i na wałach i nie pytając o nic sypali piasek do worków, układali barykady i byli cały czas. To oni w głównej mierze, z udziałem mniejszej ilości służb, uratowali miasto przed zalaniem. Dziękuję wszystkim, należy Wam się rzetelna informacja i wytłumaczenie i mimo, że popieram te dwa wnioski jestem zmuszony, by dyskusję zaproponować na kolejnej sesji, kiedy wszyscy odpowiedzialni goście do nas przyjdą i mimo poparcia wniosku, proszę o odrzucenie go i przeniesienie dyskusji za trzy tygodnie, wtedy będziemy mieli pełną wiedzę ze wszystkimi danymi, statystykami i będziemy mogli dyskutować bez końca. Wniosek oddam pod głosowanie, ale proszę o jego odrzucenie.
Radny Wiesław Żurek – po wysłuchaniu tego wywodu, którego Pan nam i świdniczanom udzielił, powtarzam jeszcze raz – to jest Rada, Pan jako Przewodniczący Rady był zobligowany do tego, miał Pan dwa tygodnie, to bardzo dużo. My chcemy dyskusji merytorycznej nad tym, co się zadziało, czy źle czy dobrze, jeżeli źle to dlaczego i poprawić to, ale przede wszystkim omówić sytuację trzech dni: piątku, soboty i niedzieli, jak to wyglądało w Świdnicy większość wie i miał Pan dwa tygodnie, żeby dzisiaj tak obrady zaplanować, żeby ta dyskusja się odbyła. Pański dzisiejszy wywód i porównania, których Pan nie powinien używać kto jest winny temu, co się działo w Świdnicy są po prostu nie na miejscu.
Radny Tadeusz Niedzielski – chciałbym Panu uprzejmie zwrócić uwagę, że są dwa wnioski formalne zgłoszone przez Klub i komisję i żaden z nich nie zawierał prośby o Pańską ocenę stanu powodziowego w Świdnicy. Jestem bardzo zdziwiony, że jako Przewodniczący nie skorzystał Pan z instrumentów, w które Pana wyposaża ustawa o samorządzie terytorialnym oraz statut i nie zwołał Pan sesji nadzwyczajnej, bo i sytuacja była nadzwyczajna. Mówienie dziś, dwa tygodnie po tych tragicznych wydarzeniach, że za trzy tygodnie wszyscy, których Pan wymienia będą gotowi do powiedzenia Radzie co się wtedy wydarzyło, to Kafka pewnie by tego nie wymyślił, zatem podpowiem Panu, jakie wyjście z sytuacji jest honorowe dla Przewodniczącego – proszę o zwołanie w trybie nadzwyczajnym sesji Rady Miejskiej i nie za trzy tygodnie tylko tak, jak statut traktuje tę kwestię. Oby była to najpoważniejsza sytuacja dla Rady w tej kadencji i przyszłych, mam nadzieję, że już takie się nie wydarzą. Na koniec chciałbym Pana uprzejmie prosić, aby nie stawiać się w roli arbitra politycznej elegancji, wskazywania winnych, wysuwania hipotez, bo to nie jest Pana rolą. Pana rolą jest prowadzić sprawnie sesje Rady, zwoływać je, kiedy trzeba, dostarczać zawiadomienia o sesjach w terminie i tyle. Jeżeli chce Pan skorzystać z tego instrumentu i zwołać nadzwyczajną sesję, myślę, że mieszkańcy będą zadowoleni, zdecydowana większość radnych będzie Panu za to wdzięczna.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie zgodzę się z Panem, bo chce Pan sprowadzić rolę Przewodniczącego, bez względu na to, kto nim jest, do roli sekretarki. Nie jestem od tego, żeby wysłać tylko zawiadomienia i powiadamiać. Poza tym jestem radnym, również dotknęła mnie ta powódź osobiście więc uważam, że wiem na temat powodzi tyle samo, co może Pan, może nawet i więcej. Moja wypowiedź wynikała z tego, że Radny Żurek pytał co zrobiłem, więc to opowiedziałem, jeszcze tydzień temu wysłałem pismo do Dyrektora Zarządzania Kryzysowego z oczekiwaniem, że przyjdzie na sesję, przygotuje raport i nam go przedstawi nie wiedząc, że go nie ma w kraju. Nie jest moim pracownikiem, nie mogę mu tego zabronić, wyjechał i go nie ma. Wysłałem również pismo do Dyrektora MOPS, żeby dziś na sesji, to się odbędzie w punkcie 7., żeby przedstawiła sytuację pomocową dla powodzian, bo MOPS zbiera wnioski i je realizuje. To jest bardzo ważne i to dzisiaj może być powiedziane. Przejąłem się tą powodzią jak wy i wielu z Państwa może powiedzieć, że nazbyt emocjonalnie podchodziłem do tematu mówiąc, że musimy o tym porozmawiać. Zwołam nadzwyczajną sesję w miesiącu październiku, nie mogę powiedzieć, czy to będzie pierwszy czy drugi piątek, ale będzie nadzwyczajna sesja z tymi osobami, o których mówiłem.
Radny Jan Dzięcielski – przed chwilą usłyszeliśmy z ust Pana Przewodniczącego wiele nieprawd, a wynikają one z nieznajomości ustawy o zarządzaniu kryzysowym, mam nadzieję, że Pan Prezydent zna tą ustawę i art. 19 brzmi: zadania, wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawach zarządzania kryzysowego. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. To prezydent osobiście odpowiada za koordynację sztabu zarządzania kryzysowego, nie starosta, Komendant Państwowej Straży Pożarnej czy rząd. To władza wykonawcza i od prezydenta oczekujemy tej informacji. Jeżeli Pan mówi nieprawdę, to przynajmniej niech Pan przeczyta ustawę.
Radny Edmund Frączak – jako radny, mieszkaniec, pracownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, członek Zespołu Zarządzania Kryzysowego proszę o umożliwienie przedstawienia pewnego stanowiska, które przygotowałem na okoliczność tego, co się wydarzyło, związanego z powodzią, opiniami, które krążą na temat pewnych niewłaściwości, ale również w świetle i pryzmacie wypowiedzi niewłaściwych i nieodpowiedzialnych Pani Prezydent.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie tylko w polityce czy samorządzie, ale w życiu prywatnym nie jest dobrze, jeśli się mówi o kimś pod jego nieobecność. Pan Radny Dzięcielski wolałby, żeby Pani Prezydent tu dzisiaj siedziała zamiast tam załatwiać dla nas może 10-20 milionów na straty popowodziowe, ja się nie zgadzam. Jak załatwi to, co jest w jej obowiązku to przyjdzie tu i będzie się tłumaczyć jak każdy. Radny Frączak chciałby złożyć swoje stanowisko ale to będzie tylko Pana stanowisko, może inaczej wyglądać w kontekście wszystkich fachowych służb. Z całym szacunkiem ale nie zgadzam się z Panem, każdy z nas mógłby wygłosić swoją opinię na temat jak widzi tą powódź i kto zawinił, ale co nam to da, nie posuniemy się ani krok do przodu. Wypowiedzieliście swoje zdanie, ja swoje, ale wypowie się Rada bo tak działa demokracja. Za chwilę oddam pod głosowanie ten wniosek jako jeden spójny, jeżeli będzie decyzja to będziemy dyskutować bez tych osób. Jeśli nie, zwołam sesję nadzwyczajną, gdzie omówimy to rzetelnie.
Radny Edmund Frączak – chciałem się odnieść do tego, co jest ważne, być może Pani Prezydent jest na ważnym spotkaniu, ale o godzinie 9:00 była telekonferencja z Wojewodą dotycząca skutków powodzi. Nie chcę zajmować czasu okrągłymi zdaniami i wypowiedziami, tylko w sposób merytoryczny chciałbym się odnieść do tego, co się wydarzyło i wydaje mi się, że jest to ważne i istotne, żeby mieszkańcy wiedzieli jak faktycznie pewne działania były wykonywane.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – musi Pan wiedzieć, że nie może występować w podwójnej, potrójnej roli, bo albo złoży Pan tą wypowiedź jako radny, albo jako przedstawiciel Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, wtedy będziemy to odbierać inaczej, więc warto się nad tym zastanowić.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – myślę, że godzącym wnioskiem, który spróbuję złożyć jest prośba o zwołanie sesji nadzwyczajnej w październiku 2024, niezależnie od normalnej sesji – ocena sytuacji powodziowej w Świdnicy.
Zastępca Prezydenta Krystian Werecki – jako organ wykonawczy, Prezydent Miasta nie uchyla się, aby udzielić jakiejkolwiek odpowiedzi na temat stanu, jaki zadział się 15 września br. i trwał parę dni wcześniej, bo takie informacje do nas wcześniej docierały. Możemy mówić o analizie post factum, żadnych faktów nie zmienimy, więc nie ma możliwości manipulowania i interpretowania danymi faktami. Pan Radny Żurek mówi, że minęło aż dwa tygodnie, powiedziałbym, że dopiero, ponieważ w pierwszej kolejności nie zajmowaliśmy się już papierologią tylko udrożnieniem ulic, powołanie komisji do szacowania strat, kontakt z Wojewodą, bo organ wykonawczy kontaktuje się celem przekazania niezbędnych informacji, jakich szkód doznała Świdnica w ramach powodzi, więc wszelkie informacje zostały zebrane i przekazane do odpowiednich organów. Nie będę bawił się w jakąkolwiek politykę i obwiniał rząd, prezydenta, natury, marszałka czy wojewody. Powodów, z których doszło do zalania miasta jest wiele i dotyczą różnych obszarów. Sama ustawa o zarządzaniu kryzysowym nic nie mówi, bo będziemy ponawiać wiele kwestii funkcjonowania miasta i zarządzania kryzysowego, ale także działalności Wód Polskich, w jaki sposób, kiedy składaliśmy wnioski o oczyszczenie koryta rzeki, jak funkcjonuje tama, dlaczego doszło do takiego zrzutu, bo my na tym się nie znamy. Przez cały czas jako Zastępca Prezydenta będący obecnym w trakcie tych dni, słuchałem przede wszystkim służb i osób, które znają się na zarządzaniu kryzysowym. Dzisiaj Pan Przewodniczący wyraźnie powiedział, że nie ma wśród nas Pana Adama Mazura, który ustawę i całą procedurę zarządzania kryzysowego zna najlepiej. Punkt widzenia zawsze zależy od punktu siedzenia, jednym zależy na tym, aby wysłuchać opinii i racji Państwa oraz mieszkańców bo wiem, że takie spotkanie już miało miejsce na Kraszowicach, radny Zastawny i radny Pyka z Rady Powiatu w nim uczestniczyli i pewne wnioski mieszkańcy też mają, ale żeby do tego się przygotować musimy poruszyć działalność interdyscyplinarną wszystkich wydziałów. Jeśli chcemy kompleksowo to omówić, to nie będzie dotyczyło tylko Biura Zarządzania Kryzysowego, chciałbym, żebyśmy mieli wnioski całej komisji, która szacuje straty, wypowiedział się Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Moglibyśmy zrobić to wszystko na łapu- capu, ale nie będzie to kompletna wiedza, która zaspokoiłaby Państwa pytania, uspokoiła mieszkańców, czy miasto wyciągnęło wnioski i mieszkańcy na przyszłość będą mogli czuć się bezpiecznie. Wydaje mi się, że wszyscy mamy jeden cel, aby na podstawie tego, co się wydarzyło przeprowadzić dokładną analizę wszystkich poszczególnych czynności Prezydenta Miasta, Starosty, Wojewody i skupić się na naszym mieście, wyciągnąć wnioski i zabezpieczyć się na przyszłość, bo taka powódź była w 1997 roku i mamy szczęście, że Świdnica została w tym roku potraktowana przez wodę bardzo łagodnie. Byłem tydzień temu w Kłodzku więc mogłem się przekonać, jak wyglądają skutki powodzi. Zostaliśmy jako miasto oszczędzeni przez powódź więc przestańmy się kłócić tylko wypracujmy jakieś stanowiska, które zabezpieczą mieszkańców. Nie będziemy uchylać się przed żadnymi pytaniami ale dzisiaj nie ma ani Pana Mazura ani Komendanta Ochotniczej Straży Pożarnej, który już od czwartku był na stanowisku wraz ze swoimi służbami do poniedziałku-wtorku, od soboty rano do poniedziałku te same kadry działały na rzecz miasta, więc tą kwestię trzeba omówić bardzo szeroko, abyśmy mogli się do tego przygotować bardzo dokładnie, bo nic nie zmienimy już, ale byśmy mogli pełną informację przekazać, bez kłótni i w ramach porozumienia.
Radny Wiesław Żurek – odpowiedział, że niczego innego nie oczekujemy jak konkretnej i merytorycznej dyskusji. Cieszę się, że ciężko pracowaliście dwa tygodnie nad liczeniem kosztów, jakie poniesiemy, to była bardzo ciężka praca, ale w miastach, które dotknęła powódź wcześniej i w skutkach tragicznych zwołane zostały posiedzenia Rady wcześniej, tak było w Jeleniej Górze, tam dopiero dostali popalić i zdążyli się w tydzień zebrać. My dwa tygodnie, rozumiem wszystko, co Pan powiedział, cieszymy się ale jak nie ma tych ludzi, którzy są kompetentni to chociaż krótka informacja jak to zadziałało przez trzy dni – piątek, sobota, niedziela i ewentualnie później powinien nas Pan albo Pan Przewodniczący poinformować, że zwołujemy nadzwyczajną sesję i omówimy bardzo szczegółowo.
Zastępca Prezydenta Krystian Werecki – odpowiem krótko, to nie tylko piątek, sobota, niedziela, tylko środa. W środę otrzymaliśmy informację, że będzie prawdopodobieństwo 90% intensywnych opadów deszczu. W czwartek spotkałem się z Panem Dyrektorem Markowskim, Zastępcą Komendanta Straży Miejskiej Panem Świątkowskim i Panem Adamem Mazurem, aby omówić sytuację i w razie czego zabezpieczyć się na przyszłość. Zamówiliśmy także piasek 50 ton, który był rozsypany na ulicy Nadbrzeżnej i uruchomiliśmy rezerwę budżetową w kwocie 100 000 zł na wypadek, gdy będzie to konieczne, zbliżał się weekend i nie wiedzieliśmy, jak sytuacja się rozwinie. W piątek były kolejne dostawy piasku na ulicy Kraszowickiej 34, Wodnej 34 i Nadbrzeżnej 57 wraz z workami i łopatami. Następnie odbyły się rozmowy telefoniczne z pracownikiem Tauron nadzorującym zrzut ze zbiornika Lubachów, sugerując prewencyjny kontrolowany zrzut wody w związku z zapowiedzianym nawalnym deszczem. Było też spotkanie u Starosty Powiatu Świdnickiego, gdzie ogłoszono później w komunikacie o stabilnej ,póki co, sytuacji w gminach i rzekach oraz zabezpieczeniu wystarczającej ilości worków i piasku. Pan Edmund pewnie potwierdzi, bo taka informacja i notatka została skierowana na mój adres mailowy. Od rana rzeki były na bieżąco monitorowane przez patrol Straży Miejskiej i pracowników Biura Zarządzania Kryzysowego. 13 września był dniem spokojnym. 14 września z samego rana z Panem Przewodniczącym zrobiliśmy objazd po terenie Świdnicy, aby zobaczyć newralgiczne miejsca, w których najczęściej dochodziło do podtopień. Z raportów hydrologicznych okazało się, że podczas gdy dnia poprzedniego o godzinie 6:00 średni dopływ dobowy zbiornika w Lubachowie wynosił 1,27 m3/s, a średni odpływ 0,8m3/s to dobę później te wartości były 14,4m3/s i 14,61m3/s. Ile wpływało, tyle wypływało, nie było wtedy żadnego zagrożenia, że może coś się wydarzyć. To nie deszcze doprowadziły do podtopień tylko rzeka, więc ze swojej strony sprawdzaliśmy, czy w tym momencie mogłoby dojść do jakichkolwiek zagrożeń. O godzinie 9:00 Pani Prezydent wprowadziła pogotowie przeciwpowodziowe i przez cały czas Ochotnicza Straż Pożarna tego dnia pakowała worki i zabezpieczała te nieruchomości, w których mieszkańcy, najczęściej z niepełnosprawnością bądź starsze, poprosiły nas, by je zabezpieczyć. Cały czas był dowożony piach i były dostępne worki dla tych mieszkańców, którzy czuli się zagrożeni, aby mogli zabezpieczyć swoje nieruchomości. Jeszcze wieczorem harcerze zostali poproszeni, aby wał przy ulicy Wodnej i Nadbrzeżnej został ułożony. Moje podziękowania dla harcerzy i mieszkańców, którzy włączyli się w tą akcję. Całość tego wszystkiego, co się wydarzyło zaczęła się 15 września, bo dzień wcześniej ostatni telefon wykonałem do Pana Adama Mazura około 23:00 z zapytaniem, czy woda jest w korycie, czy zrzuty są większe i czy możemy wieczorem spodziewać się jakiegokolwiek zagrożenia dla mieszkańców. Uzyskałem odpowiedź, że na ten moment mieliśmy informację o takim zrzucie, jaki przedstawiłem i nie ma zagrożenia. 15 września Prezydent o godzinie 9:00 ogłasza wprowadzenie alarmu przeciwpowodziowego ze szczególnym uwzględnieniem ulic Kraszowickiej, Bokserskiej, Śląskiej, Miłego Dnia, Nadbrzeżnej, Kopernika i Wrocławskiej. Przez cały dzień do urzędu napływały kolejne informacje o zwiększeniu zrzutu ze zbiornika w Lubachowie. O godzinie 10:33 do urzędu wpłynęła wiadomość o dopływie do zbiornika w wysokości 102m3/s i zapowiadanym na godzinę 11:00 zwiększeniu zrzutu z 65 do 75m3/s. Chwilę później pojawiła się informacja o kolejnym zwiększeniu zrzutu do 85m3/s na godzinę 11:30 przy dopływie 122m3/s. O godzinie 12:00 dopływ do zbiornika wynosił 132m3/s wobec czego zaplanowano na 12:30 zwiększenie zrzutu do 96m3/s. Wiadomość z godziny 16:00 ostrzegała o zrzucie do 120m3/s. Przez chwilę było dość duże ryzyko jeżeli dojdzie do niekontrolowanego zrzutu i tą informację otrzymał Pan Adam Mazur od Pana Edmunda, ale będąc obok słyszałem całość informacji. Podjęliśmy decyzję, że zabezpieczamy autobusy dla mieszkańców na wypadek ewakuacji i wyznaczono punkt ewakuacji, którym była Szkoła Podstawowa nr 6. Późniejsze informacje, które otrzymywaliśmy były stabilizujące całą sytuację i mieliśmy prawo zakładać, że już nic innego się nie wydarzy i na całe szczęście nic innego, co było z samego rana nie wydarzyło się, więc w tym momencie prognozy, które otrzymywaliśmy ze strony Starostwa wskazywały na to, że po godzinie 22:00 wieczór powinien być spokojny i tak było. W sobotę zaczęliśmy stabilizować sytuację i sprzątać po sytuacji powodziowej. To tak pokrótce, ale trwa to już chyba z 15 minut, więc aby omówić to w wielu aspektach i płaszczyznach trzeba się do tego przygotować i proszę, abyśmy nie musieli robić tego na łapu- capu, nie wyciągali pochopnych wniosków, posłuchali osób, które się na tym znają i są wykształceni, a nie, żeby nam się wydawało, bo od tego będzie zależało w przyszłości życie miasta, mieszkańców i nas samych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – za chwilę oddam pod głosowanie dwa wnioski, jako pierwszy Radnej Zofii Skowrońskiej-Wiśniewskiej, który wydaje dalej idący.
Radny Jan Dzięcielski – poprosił o pięć minut przerwy, żeby spróbować wypracować wspólny wniosek.
Przerwa 5 min
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – w przerwie doszło do pewnych ustaleń, wpłynęły nowe wnioski i zostały wycofane dwa wcześniejsze wnioski radnej Osojcy- Kozłowskiej i radnej Światowej, panie uznały, że wnioski o zwołanie sesji nadzwyczajnej spełnią oczekiwania wcześniejszych wnioskodawców. Wpłynęły dwa wnioski, pierwszy radnej Zofii Skowrońskiej-Wiśniewskiej, podpisany przez 9 radnych: „Proszę o zwołanie sesji nadzwyczajnej w październiku 2024 r. Tematem sesji powinno być ocena sytuacji powodziowej w Świdnicy”. Drugi wniosek złożony przez Klub Radnych Koalicji Obywatelskiej: „Zgłaszamy wniosek o zwołanie w trybie ustawowym sesji nadzwyczajnej poświęconej sytuacji powodziowej i popowodziowej w mieście Świdnicy” podpisany przez 8 radnych. W tym momencie radny Ora podpisał wniosek radnej Zofii Skowrońskiej-Wiśniewskiej i jest 10 podpisów. Zdecydowana większość Rady jest za tym, żeby zwołać nadzwyczajną sesję Rady Miejskiej. Jako, że oba wnioski są identyczne poddam pod głosowanie jeden ogólny wniosek o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady i przypomnę, że zgodnie ze statutem i ustawą taka sesja musi się odbyć nie później niż 7 dni od momentu złożenia wniosku, czyli przyjmuję, że piątek byłby dniem, kiedy ten wymóg zostanie spełniony.
Radna Sylwia Osojca-Kozłowska – upewniła się, z uwagi na to, że jest czas na zwołanie sesji siedem dni, czy dyrektor Mazur będzie tutaj. Słyszałam, że jest zagranicą więc zanim zaczniemy tworzyć jakieś rzeczy proszę się upewnić.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – spytam się pracodawcy Pana Mazura czy wraca, zaraz się dowiemy. Po naszej dzisiejszej debacie znowu się spotkamy i nie będzie tego, który ma najwięcej do powiedzenia, trochę by było niezręcznie, czekamy na potwierdzenie. Jeśli Pan Mazur wróci we wtorek następnego tygodnia to rozumiem, że jest zgoda, żeby poczekać do jego powrotu.
Radna Beata Szczepanowska – zapytała czy odwołanie z porządku obrad wniosku przez Przewodniczącą Komisji Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa bez uzgodnienia z członkami komisji jest właściwym postępowaniem.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie było czasu na konsultacje i Pani Przewodnicząca, tak jak Pani Osojca-Kozłowska bardzo słusznie podjęły taką decyzję, żeby nie dyskutować nad rzeczami oczywistymi i przejść dalej.
Radna Beata Szczepanowska – zapytała w kwestii formalnej, czy jest taka możliwość. Funkcjonujmy zgodnie z prawem.
Radna Anna Światowa – Pan Przewodniczący powiedział, że rezygnujemy, nie znam formalno- prawnych zasad zmiany wniosków, byłam podczas przerwy cały czas obecna na sali więc jeśli formalnie trzeba zapytać komisji, czy ten wniosek możemy odrzucić to czy mogę ten czas wykorzystać na pytanie, czy członkowie Komisji Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa zgadzają się, aby ten wniosek był przełożony na kolejną sesję, która się odbędzie z Państwa kolejnych wniosków, żeby był obecny Pan Mazur, bo od niego oczekiwaliśmy odpowiedzi.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – prosiłem Przewodniczącą, żeby wniosek wycofała, zgodziła się i nie ma takiego wymogu, żeby pytała się na sesji członków komisji, co ma zrobić z tym wnioskiem. Trwa dyskusja, wiemy, co chcemy zrobić i do czego dążymy więc oczywiste, że te wnioski i tak byłyby głosowane w drugiej kolejności.
Radny Jan Dzięcielski – zmarł Prezes Towarzystwa Przyjaciół Lwowa i Kresów Południowo- Wschodnich Karol Liwirski, zasłużona postać dla miasta. Poprosił o powstanie i uczczenie jego pamięci minutą ciszy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – proszę o informowanie na przyszłość o takich sytuacjach. Jakbym o tym wiedział, zrobiłbym to. Mamy dwa wnioski o tej samej treści, jedną myśl przewodnią, chcemy podyskutować i zwołać sesję. Pan Dyrektor Mazur w dniu 7 października będzie pierwszy dzień w pracy. Czy chcemy sesję w poniedziałek czy poczekamy do piątku następnego. Powinniśmy zrobić w piątek, bo skoro chcemy w poniedziałek to i tak jest już dziewiąty dzień. Ustawa jest po to, żeby wyznaczać jakieś kierunki ale to my decydujemy co ostatecznie chcemy robić.
Radny Tadeusz Niedzielski – niech Pan sobie oszczędzi tych wywodów, czy Pan się słyszy, Pan stawia się ponad ustawą.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie dałem Panu prawa do głosu. Zdrowy rozsądek jest tym, czym powinniśmy się kierować. Pan chce jednak zwołać tą sesję nadzwyczajną nie po to, żeby usłyszeć Dyrektora Wydziału Zarządzania Kryzysowego tylko powiedzieć, to co chce bez jego obecności.
Radny Jacek Iwancz – chciałbym przypomnieć, że jest siedem dni na zwołanie sesji nadzwyczajnej, więc prosiłbym jeszcze raz o przemyślenie daty, w której odbędzie się sesja.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – zasugerowałem się tym, co powiedziała radna Osojca-Kozłowska, że chcielibyśmy usłyszeć wypowiedź Dyrektora, ale Państwo są innego zdania. W takim razie sesja odbędzie się w piątek, jeśli Rada to przegłosuje.
Radny Jan Dzięcielski – tego się nie głosuje, to już jest wniosek i Pan musi zwołać sesję.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – ale może będą inne oczekiwania. Ustawa nie zabrania tego głosować, ale poprzez aklamację wnioski większości Rady są przyjęte. Najbliższa sesja będzie nadzwyczajna.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – żebyśmy uniknęli tej dyskusji, jest termin, zostało ustalone na 4 października, to jest to siedem dni i nie róbmy zamieszania.
Radny Tadeusz Niedzielski – proszę nie nadinterpretowywać tego, co powiedziałem, tylko zwracam Panu uwagę, przyszedł przed chwilą radca prawny i mówi sensownie, jeżeli zależy nam na przełożeniu tej sesji to złóżmy ten wniosek z datą poniedziałkową, to jest możliwe, ale niech Pan nie mówi, bo ludzie nas słyszą, że ustawa ustawą a my możemy wszystko zrobić. Mam jeszcze jedną prośbę, wielokrotnie na tej sesji w przeciągu ostatniej godziny pojawia się nazwisko bardzo szanowanego przeze mnie człowieka Pana Mazura, jeszcze chwila i zrobimy go twarzą tej powodzi, zostawmy tego Pana z boku, jest tylko i aż urzędnikiem miejskim. Chcemy mówić kompleksowo o tej sytuacji, a nie rozliczać czy przesłuchiwać Pana Mazura.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – Pan Mazur jest dyrektorem od zarządzania kryzysowego i to na jego barkach spoczywała odpowiedzialność w dużej mierze. Mamy już ustalone, sesja nadzwyczajna będzie zwołana zgodnie z ustawą w ciągu 7 dni.
Ad 3. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków
W skład Komisji Uchwał i Wniosków powołano Radnych:
- Luiza Nowaczyńska
- Sylwia Osojca-Kozłowska
- Zofia Skowrońska-Wiśniewska Radni wyrazili zgodę na pracę w
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie skład Komisji:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -1 ,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 3)
skład Komisji Uchwał i Wniosków został przyjęty
Ad 4. Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski przypomniał radnym, że protokół z IV sesji Rady Miejskiej radni otrzymali w formie elektronicznej i był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Miejskiej:
w głosowaniu: za -21 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 4)
protokół z IV sesji Rady Miejskiej został przyjęty
Ad 5. Raport ze sprzedaży nieruchomości Gminy Miasta Świdnicy, tj. lokali mieszkalnych oraz nieruchomości gruntowych za rok 2023
Raport przedstawiła Dyrektor Wydziału Przetargów i Inwestycji Miejskich Joanna Salus (zał. nr 5).
Radni nie wnieśli uwag do raportu.
Ad 6. Przedstawienie projektów uchwał i ich podjęcie
Ad 6.1.
Projekt uchwały nr V/1. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia liczby Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Świdnicy przedstawił Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski (zał. nr 6).
W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski – chciałbym usprawnić, nie powinien Pan od komputerów dawać i zabierać głos radnym, od tego jest Przewodniczący, proszę na przyszłość w końcu się nauczyć. Wrócę do projektu uchwały i chciałbym się spytać Pana, co za głosy Pan słyszał bo na pierwszej sesji usłyszałem od Pana Zastawnego, że zasadnym jest, żeby zmniejszyć ilość wiceprzewodniczących do dwóch i Rada wyraziła na to zgodę. Na kolejnej sesji znów Pan próbował wprowadzić trzech, znowu Rada nie wyraziła na to zgody i teraz Pan wraca do propozycji trzech. Co to za głosy Pan słyszał i druga sprawa – jako klub Koalicji Obywatelskiej nie będziemy brać udziału w tym głosowaniu, bo to już dwa razy było procedowane.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie chciałbym Panu mówić o wszystkich głosach, które słyszę, ale te w temacie projektu uchwały były i razem z radnym Zastawnym, który już mówił o innym rozwiązaniu doszliśmy do wspólnych wniosków, że trzech to będzie dobrze. Pan Radny potwierdza, nie będę wymieniał wszystkich osób, z którymi rozmawiamy. Czas płynie, sytuacja się zmienia i staramy się do niej dostosować.
Radny Jan Dzięcielski – mamy mniej radnych w tej kadencji, a chcemy znowu trzech wice. Decyzję o tym zostawiam Państwu pod rozwagę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – to, że dajemy sobie taką możliwość wyboru trzech to nie znaczy, że ich wybierzemy, może to będzie jeden, może dwóch ale po co blokować taką możliwość. Ta kadencja jest nader trudna, przynajmniej na początkowym etapie, wsparcie się przyda.
Radny Michał Zastawny – rzeczywiście zmieniłem zdanie, są trzy kluby, stąd przekonał mnie Pan tą argumentacją, że fajnie, jakby każdy z klubów miał możliwość reprezentacji, czy z tego skorzysta czy nie to inna sprawa. Rozumiem, że Pan Dzięcielski przyjechał dzisiaj do Świdnicy i próbuje zaistnieć przy powodzi zwołując sesję, czepiając się jak zawsze kwestii drugorzędnych związanych z tym, kiedy tą sesję trzeba zwołać, czy ma być nadzwyczajna czy nie. Zapominamy o najważniejszej rzeczy, że mamy rozwiązać temat powodzi a nie się spierać, czy to ma być za trzy dni czy w ramach kolejnej sesji. Teraz jest temat wiceprzewodniczących, wydaje się zasadny, ale kolega znowu musi pokazać swoje stanowisko, niech mieszkańcy sami to ocenią, w mojej ocenie powinniśmy się skupić na merytoryce a nie na przepychankach.
Radny Wiesław Żurek – też powinniśmy się skupić na merytoryce i Pana uwagi kto, gdzie, skąd przyjechał i promował się w czasie powodzi, akurat Pana Dzięcielskiego ani razu nie widziałem w mediach z łopatą itp., Pana widziałem.
Radny Jan Dzięcielski – rozumiem, że nie ma Pan argumentów to Pan tyka się osób i chce Pan zaatakować prywatnie, Pana zachowanie jest żenujące, niech Pan się ogarnie i w końcu zacznie faktycznie pracować, nie tylko siedzieć na facebooku.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – przestańmy się ganić, dajmy temu już spokój. My to robimy dla Państwa, dla radnych Koalicji Obywatelskiej, to jest ukłon w waszą stronę, zobaczymy czy to wykorzystacie.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr V/1:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -1 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 7)
projekt uchwały nr V/1 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad 6.2.
Projekt uchwały nr V/2. w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Świdnicy przedstawił Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski (zał. nr 9).
Następnie przystąpił do powołania Komisji Skrutacyjnej w celu przeprowadzenia głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej.
Do Komisji Skrutacyjnej zgłoszono radnych: Ryszard Makowski, Anna Światowa, Violetta Wiercińska.
Kandydaci wyrazili zgodę na pracę w komisji. Innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie skład Komisji Skrutacyjnej:
w głosowaniu: za – 21, przeciw – 0, wstrzymało się – 0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 10)
skład Komisji Skrutacyjnej został przyjęty
Rada Miejska powołała Komisję Skrutacyjną do przeprowadzenia wyboru
Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w składzie: Ryszard Makowski, Anna Światowa, Violetta Wiercińska
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poprosił o zgłaszanie kandydatów na funkcję Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej i zgłosił kandydaturę radnego Andrzeja Ory, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Rafał Fasuga zgłosił swoją kandydaturę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski zgłosił kandydaturę radnego Krzysztofa Grudzińskiego, który nie wyraził zgody na kandydowanie.
Innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poprosił Komisję Skrutacyjną o przystąpienie do pracy- przygotowanie kart do głosowania w celu przeprowadzenia wyborów Wiceprzewodniczących Rady, po czym ogłosił dziesięciominutową przerwę w obradach.
Po przerwie, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski zamknął listę kandydatów na Wiceprzewodniczących Rady, poddając ją pod głosowanie:
w głosowaniu: za – 12 , przeciw – 0, wstrzymało się –0,
(imienny wykaz głosowania radnych - zał. nr 11)
lista została zamknięta
Komisja Skrutacyjna rozdała radnym, uprzednio przeliczone, karty do głosowania. Każdy radny otrzymał dwie karty do głosowania.
Następnie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej- radny Ryszard Makowski poinformował o sposobie głosowania: żeby głos był ważny stawiamy znak „X” przy za, wstrzymał się lub przeciw. Każde inne skreślenie będzie głosem nieważnym. Dwa skreślenia albo bez skreślenia – głos jest nieważny.
Po odczytaniu nazwisk radnych biorących udział w głosowaniu przez członka Komisji Skrutacyjnej, 21 radnych wg kolejności alfabetycznej oddało swoje głosy do wcześniej przygotowanej urny.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poprosił Komisję Skrutacyjną o przystąpienie do pracy i przeliczenie głosów, po czym ogłosił kilkuminutową przerwę w obradach.
Po przeliczeniu głosów (zał. nr 12,13), Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej- radny Ryszard Makowski przedstawił protokół Komisji Skrutacyjnej (zał. nr 14), która ustaliła następujące wyniki z głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Świdnicy:
- Pan Rafał Fasuga:
za głosów: 13
przeciw głosów: 6
wstrzymało się głosów: 1 głosy nieważne: 1
- Pan Andrzej Ora:
za głosów: 11
przeciw głosów: 8
wstrzymało się głosów: 1 głosy nieważne: 1
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski stwierdził, że został przyjęty projekt uchwały nr V/2, zgodnie z którym radni: Rafał Fasuga i Andrzej Ora zostali wybrani Wiceprzewodniczącymi Rady Miejskiej w Świdnicy
Ad 6.3.
Projekt uchwały nr V/3 w sprawie zmiany w części tekstowej miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Świdnicy – ul. Pafalu przedstawiła Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury Małgorzata Osiecka (zał. nr 15). Następnie poprosiła Pana Sławomira Tront – przedstawiciela firmy P.A.NOVA S.A. o omówienie zmian w planie.
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Wiesław Żurek – dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie. Mam jedną kwestię, która wydaje się bardzo istotna. Obszar ten znamy, wiemy jaki jest trudny, jeżeli chodzi o komunikację. Czy zmiany, które wprowadzamy w jakikolwiek sposób wpłynęły na to, czy z inwestora, który buduje tam dużo mieszkań, zszedł obowiązek zabezpieczenia dwóch miejsc parkingowych dla nabywców mieszkań, bo poprzedni plan bez zmian tak przewidywał. Teraz przewiduje, że inwestor będzie mógł tylko 1,5 miejsca parkingowego zapewnić klientowi. Czy inwestor, który dokonuje tam inwestycji zgłaszał jakikolwiek wniosek w tej sprawie do urzędu, że dla niego byłoby lepiej, żeby było 1,5 miejsca niż dwa.
Dyrektor Wydziału Małgorzata Osiecka – tak, w procedurze planistycznej wpłynął wniosek, który obejmował zmianę wskaźnika parkingowego z dwóch na 1,5 na jedno mieszkanie i został on rozpatrzony po głębokiej analizie, która została dokonana na podstawie obowiązujących planów i doświadczeń przy realizacji nowej zabudowy deweloperskiej na terenach wolnych, czyli nie są to działki zabudowane i po analizie w całym obszarze miasta, we wszystkich planach te wskaźniki kształtują się na poziomie 1,5 miejsca na mieszkanie. Ten jedyny plan po ostatniej noweli wprowadził wskaźnik dwa na jedno mieszkanie, na co zwrócił uwagę inwestor, który chce realizować zabudowę mieszkaniową, że w poprzednim planie było 1,5, wszyscy dookoła mają też tyle, jest to ekonomicznie uzasadnione i wystarczające na potrzeby realizacji zabudowy mieszkaniowej na wolnym terenie, więc uznaliśmy, w porozumieniu z Wydziałem Komunikacji, że możemy dokonać tej korekty i wrócić do poprzednich ustaleń, to wyrównane szanse dla wszystkich deweloperów, którzy realizują mieszkania w całym obszarze miasta. Mieszkania realizowane są przez miasto w niewielkiej ilości, bo to jest zasób komunalny, Towarzystwo Budownictwa Społecznego na wynajem i sprzedaż w systemie deweloperskim. Jak wskazuje analiza i postęp zabudowy w systemie deweloperskim, nadal jest zapotrzebowanie na tego typu mieszkania i to zaspokaja potrzeby mieszkańców. Uznaliśmy ten wniosek za właściwy.
Radny Wiesław Żurek – nie usłyszałem wyjaśnienia na to, co pytałem, działamy na korzyść dewelopera, a na niekorzyść przyszłych nabywców mieszkań, taka moja uwaga do tego.
Radny Krzysztof Grudziński – zapytał o zobowiązania dewelopera do wykonania odcinka drogi na terenie objętym tym planem. Patrząc np. na ulicę Kanonierską, czy jakoś dodatkowo zabezpieczyliśmy się przed taką historią, jaka tam miała miejsce, żeby ten deweloper nie mógł postąpić podobnie.
Zastępca Prezydenta Miasta Krystian Werecki – jeżeli chodzi o tzw. demontaże, że to deweloper wykonuje drogę to mamy wieloletnie doświadczenie. Kanonierska jest wypadkiem przy pracy, ale to nie jest tak, że my to wybudowaliśmy i deweloper nie ma zobowiązania do gminy, bo postępowanie sądowe, co do tego dewelopera, będzie się toczyło. Możemy zabezpieczyć wszystkie umowy w sposób należyty, postarać się, aby wszelkie roszczenia ze strony gminy mogły być dochodzone szybciej. Przy obowiązujących przepisach nic mi się nie nasuwa. Kanonierska nie może być wyznacznikiem tego, w jaki sposób postępujemy w takich sytuacjach.
Radna Violetta Wiercińska – w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ul. Pafalu w ustaleniach dla poszczególnych terenów w 13 pozycjach na 18 dokonano zmiany w wartościach „maksymalna naziemna intensywność zabudowy”. Czy wiąże się to z gęstością zabudowy czy te budynki będą bliżej siebie położone.
Przedstawiciel firmy P.A.NOVA S.A. Sławomir Tront – to jest jeden z elementów, o którym wspomniałem. Zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmieniła definicję intensywności zabudowy. Była dorozumiana przed 2023 jako intensywność wszystkich kondygnacji, wcześniej jako kondygnacje nadziemne i ustawodawca zmianą ustawy wrócił do definicji intensywności zabudowy nadziemnej. W związku z tym w planie nie zmieniliśmy intensywności i rozumienia wskaźnika intensywności zabudowy tylko powołaliśmy się na to, co wynika wprost z ustawy, która dzisiaj mówi o tym, że określa się minimalny i maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy nadziemnej, nieobejmujący kondygnacji podziemnych. Z punktu widzenia rozumienia przestrzennego nie będzie to miało wpływu na zwiększenie gęstości, ponieważ wszystkie pozostałe parametry – powierzchnia zabudowy, powierzchnia biologicznie czynna czy inne parametry dotyczące wysokości zabudowy pozostały na niezmienionym poziomie a wskaźnik intensywności zabudowy również był utrzymywany jako parametr, i tak był rozumiany w pierwotnej uchwale, kondygnacji nadziemnych.
Radny Wiesław Żurek – przed chwilą radny Grudziński zapytał o ewentualne inwestycje drogowe dotyczące zobowiązań deweloperskich, Pan Prezydent odpowiedział, że Kanonierska to jedyny przykład. To nie jest jedyny przykład jeżeli chodzi o wykonanie, również według umowy, którą miasto zawarło z deweloperem, który zobowiązał się wykonać - realizując swoją inwestycję poza granicami administracyjnymi miasta - dalszą część, do granicy. Myśmy wykonali łącznik do pewnego momentu, deweloper miał wybudować drogę do granic, resztę miał uzgodnić z gminą wiejską. W tej chwili droga wykonana przez dewelopera nie spełnia żadnych kryteriów określonych w umowie. Zapytał Zastępcę Prezydenta o wiedzę, czy w stosunku również do tego dewelopera prowadzimy jakieś postępowanie sądowe.
Zastępca Prezydenta Miasta Krystian Werecki – odpowiedział, że inwestycja zostanie zakończona wiosną następnego roku. Jeżeli chce Pan szczegóły dotyczące tej umowy, zapraszam do Wydziału Dróg.
Radny Wiesław Żurek – znam te zapisy i wiem, co mówię, że jest wykonana niezgodnie, na co zwracają uwagę również mieszkańcy tego osiedla.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr V/3:
w głosowaniu: za -14 , przeciw -0 , wstrzymało się -6,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 16)
projekt uchwały nr V/3 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
Ad. 6.4.
Projekt uchwały nr V/4. w sprawie przyjęcia „Programu wspierania rodziny w Gminie Miasto Świdnica na lata 2024-2026” przedstawiła Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych Izabela Siekierzyńska (zał. nr 18).
Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – kiedyś była taka moja propozycja, aby rozpatrzyć możliwość hostelu dla kobiet, gdzie w rodzinie stosowana jest przemoc fizyczna lub psychiczna. Czy w ramach tego programu Państwo rozmawiali na ten temat i czy są takie propozycje dla Świdnicy w stosunku do osób, które mogą zaznawać takiej przemocy.
Dyrektor Wydziału Izabela Siekierzyńska – taki hostel jest na terenie miasta, który prowadzi organizacja pozarządowa. Corocznie konkursem zlecamy realizację tego zadania, czyli wspieramy to, że ten hostel funkcjonuje, natomiast ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, która się zmieniła, eliminuje sprawców od ofiar poprzez szybsze eksmisje, dlatego na ten moment nie przewidujemy budowania czy dodatkowego finansowania hosteli.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – jakby mogła Pani powiedzieć jednym zdaniem, czy ilość wsparcia rodzin potrzebujących wzrasta czy maleje w stosunku do ostatnich 10 lat.
Dyrektor Wydziału Izabela Siekierzyńska – na pewno maleje ilość rodzin objęta wsparciem asystenta rodziny, maleje również liczba rodzin, która korzysta z umieszczenia w ośrodkach wsparcia, natomiast systematycznie przybywa liczba dzieci, które są kierowane do pieczy zastępczej.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr V/4:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 19)
projekt uchwały nr V/4 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
Ad 6.5.
Projekt uchwały nr V/5. zmieniająca uchwałę nr LIII/538/23 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 28.04.2023r. w sprawie przyjęcia „Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Miasto Świdnica na lata 2023-2025 przedstawiła Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych Izabela Siekierzyńska (zał. nr 21).
Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projekt uchwały.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr V/5:
w głosowaniu: za -20 , przeciw -0 , wstrzymało się -0,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 22)
projekt uchwały nr V/5 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.
Ad 6.6.
Projekt uchwały nr V/6. w sprawie zmiany budżetu przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 24).
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W temacie projektu uchwały zabrali głos:
Radna Magdalena Rumiancew-Wróblewska – zapytała o zmianę dotycząca miliona złotych na MPK. W tym roku w budżecie mieliśmy zaplanowane 16 milionów, w tej chwili mamy wrzesień, przeznaczamy kolejny milion, rozumiem, że jest to odpowiedź na większe zapotrzebowanie po konsultacjach, mieszkańcy oczekiwali, żeby było więcej linii autobusowych, ale moje pytanie dotyczy roku kolejnego, skoro w tym roku mieliśmy 16 milionów i teraz zwiększamy o milion to czy w przyszłym roku planowany budżet będzie wynosił około 20 milionów.
Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk – został złożony wniosek na kwotę 20 832 000 zł. Prace nad projektem budżetu jeszcze się nie rozpoczęły, rozpatrzymy ten wniosek, myślę, że cięcia będą jak najbardziej, ostateczną kwotę przedstawimy Państwu w projekcie budżetu na przyszły rok.
Radny Jan Dzięcielski – wzrost o 5 milionów na przyszły rok zatrważa nas trochę. Mam kolejne pytanie, czy planowana jest podwyżka cen biletów MPK w związku z tym.
Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski – w tym roku na pewno nie przewidujemy podwyżki cen biletów, jednakże w przyszłym roku prawdopodobnie nastąpi.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – w związku z tym, że tyle przeznaczamy na MPK, pojawiają się nowe przewozy, czy gminy sąsiednie, gdzie te autobusy jeżdżą, w sposób wiarygodny przeznaczają jakieś środki na poczet MPK, jak wygląda rozliczanie z innymi gminami.
Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski – jeżeli chodzi o gminy ościenne, które partycypują w kosztach to gminy na takich samych zasadach jak do tej pory rozliczają się z nami za wozokilometry wykonywane na ich terenie. Miesięcznie od MPK otrzymujemy ilość kilometrów, które zostały faktycznie przejechane, dzielimy je według zaangażowania procentowo i według stawki za wozokilometr rozliczamy gminy ościenne w usłudze przewozowej. Nic się nie zmieniło i nie ma planów, żeby się zmieniło.
Radny Jan Dzięcielski – niepokojące jest to, co usłyszeliśmy, że w przyszłym roku planowana jest podwyżka cen biletów w kontekście tego, że ceny benzyny są niższe niż pół roku temu.
Radny Tadeusz Niedzielski – ponieważ w treści projektu uchwały mamy zapis dość enigmatyczny, że przeznaczamy ten milion na transport publiczny, próbowałem dopytać na Komisji Budżetu szczegółowo na co. Nie wskazujemy tam żadnego paragrafu klasyfikacji budżetowej, czy Pan Dyrektor Wydziału Transportu byłby uprzejmy i powiedział, na co konkretnie ten milion zostanie przeznaczony.
Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski – odpowiedział, że na potrzebę usługi komunikacji miejskiej. Rewolucja komunikacyjna, która odbyła się w lipcu zakładała inne połączenia i częstotliwość. Osoby uczestniczące w konsultacjach społecznych nie wyrażały chęci zwiększenia kursów, które później okazały się wymagalne dla mieszkańców. Podczas konsultacji społecznych wysyłaliśmy do zakładów pracy, jednostek szpitalnych i medycznych zapytania, gdzie pracownicy w jakich godzinach pracują. Otrzymaliśmy bardzo szczątkowe informacje, na podstawie których stworzyliśmy nowy rozkład jazdy. Okazało się później, że docelowe miejsca pracy pracują więcej, niż pierwotnie powiedziano, trzeba było dodać nowe kursy i dlatego potrzebujemy środków na nowe kursy zapewniające dogodny dojazd mieszkańcom do placówek zdrowotnych i pracy. Pierwszy mail otrzymany ze szpitala świadczył, że pracownicy szpitala pracują tylko na godzinę 7 i 19 i tak zrobiliśmy autobusy. Na konsultacjach wyszło, że pracują też na godzinę 6, 7 i 8, a później nawet na 6:30, 7:30 i 8:30 i trzeba było zabezpieczyć na takie dojazdy autobusy, których pierwotnie nie było planowanych.
Radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska – ponieważ Pan Dyrektor wywołał temat przejazdów autobusów po Świdnicy, osobiście byłam u Pana Dyrektora i rozmawiałam, ponieważ u wielu mieszkańców budziło zdziwienie niektóre połączenia, które się pojawiły. Minęło kilka miesięcy, nie jeżdżę autobusem, ale znajomi mi zgłaszają, że są kursy, które wypełniają w jakimś stopniu autobusy, ale są takie, które wożą powietrze. Czy Państwo zrobili weryfikację, bo zaskoczenie budzą niektóre kursy linii 1, która jeździ pusta. Sygnalizowałam, żeby jeździła one przez Zarzecze, dopełniałaby te autobusy, Pan twierdził, że nie ma takiej możliwości. Teraz głosy od mieszkańców płyną takie, że wiele kursów linii 1 jest bez osób przejeżdżających autobusem. W tej chwili się nie czepiam, ale jeśli dofinansowujemy to też powinniśmy być świadomi, czy jest zapotrzebowanie na dane kursy. Mówienie o tym, że ileś osób chce dojeżdżać do pracy jest ważne, ale trzeba wiedzieć, czy jest to 5 czy 6 osób. Na pewno nie wszystkie kursy zapewniają potrzebę, żeby dane autobusy jeździły, bo wożenie pustych autobusów po mieście, gdzie w większości kursy są dalekie, nie ma sensu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie będziemy otwierać dyskusji o kursach, trzeba by było wymienić które. Słuszna uwaga Pani Radnej, są takie kursy, widać, że jedzie pusty autobus i pytanie, gdzie i po co jedzie.
Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski – odpowiedział Radnej, że linia nr 1 jeździ przez Zarzecze, każdy kurs, więc chyba nie o ten numer linii chodzi. Rozmawialiśmy o linii nr 2, która ma inne priorytety i nie może dublować linii nr 1, bo to by było dublowanie wozokilometrów, ona ma inne potrzeby innych dzielnic mieszkalnych i dlatego linia nr 2 nie jest skierowana na Zarzecze, natomiast po rewolucji skierowaliśmy wszystkie kursy linii nr 1 przez Zarzecze, bo ta linia kursowała częściowo przez Zarzecze. Na konsultacjach społecznych ustaliliśmy, że wszystkie kursy linii nr 1 będą przejeżdżały przez Zarzecze.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – to jest dyskusja o zmianie w budżecie i ten milion wiemy, że jest na dodatkowe kursy. Trzeba się temu przyjrzeć, żeby nie było tak, że pięciu pasażerów mówi, że chce nowy kurs i my go otwieramy.
Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski – reasumując, jest to nowy schemat, którego mieszkańcy uczą się i już widać efekty, mamy zwiększoną liczbę pasażerów, mieszkańcy już nie dzwonią, nie mamy my i operator żadnych skarg. Widać pomału efekt tej rewolucji. Na początku każdy, kto się interesował i uczestniczył w konsultacjach społecznych wiedział, jakie zmiany nastąpią. Były przedstawiane w pięciu miejscach miasta, w każdych mediach, na stronach internetowych mapy, każdy mógł się zapoznać. Większość mieszkańców tego nie zrobiła, obudziła się w lipcu w innej rzeczywistości i wymaga czasu zanim się przyzwyczają i wtedy zaczną pozytywne aspekty z tej rewolucji wyciągać. Zauważalna jest zwiększona ilość pasażerów na przystankach, są nowo utworzone przystanki. Skomunikowaliśmy pięć nowych dzielnic, które były wykluczone komunikacyjnie, z miesiąca na miesiąc generują coraz więcej pasażerów oczekujących na przystanku, także trzeba poczekać i zobaczyć, bo ma Pani rację, nie ma sensu puszczać autobusów pustych, ale dzisiaj one mogą być puste a za 2-3 miesiące mogą być pełne.
Radna Beata Szczepankowska – przysłuchując się tej dyskusji narzuca się pytanie, czy przeprowadzając tą rewolucję zakładaliście wzrost tych kosztów, czy ktoś o tym pomyślał, że wszystko idzie w dobrym kierunku, mamy więcej kursów zgodnie z życzeniem mieszkańców, ale to będzie więcej kosztować.
Zastępca Prezydenta Miasta Krystian Werecki – ustalaliśmy to w trakcie planowania budżetu na rok 2024 z byłym Skarbnikiem Kacprem Siwkiem. Jego polityka była taka, że wszelkie koszty związane z działalnością MPK i transportem publicznym w mieście urealnić, w związku z tym konsultacje społeczne zakończyły się w pierwszym kwartale tego roku, na koniec roku 2023 nie chcieliśmy wróżyć z fusów jaką kwotę będzie trzeba dodać do tej usługi. Za namową Pana Skarbnika urealniliśmy budżet do dotychczasowego rozkładu z zapewnieniem, że jeśli będą braki związane z transportem publicznym, Skarbnik uzupełni to z wolnych środków. Wszelkie zmiany jeśli chodzi o rozkład letni były modyfikowane przez cały czas i nie wiem czy do końca roku nie będzie innych modyfikacji. Jeżeli chodzi o transport publiczny w mieście, całość usługi to ponad 16 milionów. Miasto daje rekompensatę na kwotę 10 685 202 zł. Wpływy z biletów to 4 035 000 zł. Zapytał radnych, którzy są dłużej niż jedną kadencję kiedy podnosili ceny biletów. Z naszej strony jako włodarzy miasta byłoby to nieuczciwe w stosunku do mieszkańców mając kiepski rozkład jazdy i przeprowadzonych kilka optymalizacji związanych z działalnością MPK. Nie było już na czym oszczędzać, jakie linie autobusowe obcinać żeby szukać oszczędności. W związku z tym, że chcemy, aby komunikacja była atrakcyjna, uwzględniliśmy większość postulatów z konsultacji społecznych, chcemy trochę odkorkować miasto, które się rozwija, powstają nowe osiedla i jeżeli każdy za chwilę będzie chciał poruszać się swoim transportem, powstanie kolejny problem komunikacyjny. Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, będziemy pewnie wnosić o podniesienie cen biletów i nie wiem, czy jest to niepokojące, bo to nie dotyczy tylko ceny benzyny. Poprosiłbym Pana Prezesa Kurzawę o to, jakie wchodzą składniki na rekompensatę, którą musimy płacić do MPK. Mamy problem z kierowcami, ich wynagrodzenie tez musi wzrosnąć, bo za chwilę nie będzie miał kto jeździć autobusami. Proszę, aby nie uprawiać populizmu. Jeżeli będzie wymagana podwyżka biletów, aby zwiększyć wpływy to będzie taka konieczność. Na ten rok nie będziemy nic procedować z tego względu, żeby zobaczyć o ile mieszkańcy będą chcieli zmienić swój środek transportu bo liczba osób chętnych wzrasta. Może się okazać, że nie będzie to podwyżka wygórowana. Na ten moment tonowałbym emocje i nie mówił, że coś jest niepokojące. Pan były przewodniczący wie, że w ciągu poprzednich dwóch kadencji nie podnosiliśmy opłat z tytułu biletów. Poprosił Dyrektora Wydziału Transportu o przedstawienie cen biletów w Świdnicy i gminach ościennych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – nie, zrobimy oddzielną dyskusję, nie będziemy teraz rozmawiać bo każdy z nas ma jakieś przemyślenia o komunikacji miejskiej i nie jest to teraz potrzebne.
Radny Jan Dzięcielski – zadawanie pytań nie jest populizmem.
Radny Jacek Iwancz – po wypowiedzi Pana Prezydenta nasunął mi się wniosek, bo z tego, co przedstawialiśmy jako radni, naszą troską jest to, żeby kursy były wykonywane w sposób efektywny. W międzyczasie na początku września została wykonana korekta kursów, inaczej był on planowany przez wakacje niż faktycznie jest on teraz realizowany, były rzeczy dobre i muszę pochwalić bo została przywrócona możliwość dojazdu dla mieszkańców północnej części Osiedla Młodych np. na ulicę Słowiańską, składałem w tej sprawie interpelację więc cieszę się, że została ona uwzględniona ale taka korekta kursów jest potrzebna i trzeba zwrócić uwagę na np. linię nr 7. Planowane jej przejazdy z Osiedla Zawiszów były w godzinach 6:30, 7:30, które umożliwiały przejazd dzieci do szkół a po korekcie te kursy zniknęły i pojawiły się kursy o 9:30 i 10:30, gdzie obłożenie jest raczej dużo mniejsze. Jeszcze raz apeluję, jeżeli mamy dofinansować MPK ze względu na zwiększające się kursy dodatkową kwotą pieniędzy to żeby zrobić to tak, żeby nie było pustych przewozów i przyjrzeć się rozkładowi jazdy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr V/6:
w głosowaniu: za -12 , przeciw -0 , wstrzymało się -9,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 25)
projekt uchwały nr V/6 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu.
Ad 6.7.
Projekt uchwały nr V/7. zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Świdnicy przedstawiła Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk (zał. nr 27).
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. W sprawie projektu uchwały zabrali głos:
Radny Jan Dzięcielski – w wieloletniej prognozie jest informacja, że jest zmiana z 10 na 12 zakup elektryków, z czego to wynika, czy to był błąd wcześniej.
Skarbnik Miasta Marta Żłobicka-Wnuk – poproszę Pana Dyrektora o odpowiedź, dopowiem, że zmiana została dokonana zarządzeniem a w wieloletniej prognozie jest aktualizacja nazwy zadania.
Dyrektor Wydziału Transportu Sławomir Kwiatkowski – pierwotnie wniosek był złożony na 12 autobusów elektrycznych i został złożony pierwszy przetarg, w którym 12 autobusów chcieliśmy pozyskać. Koniunktura autobusów w kraju była bardzo wysoka i pierwszy przetarg był przestrzelony o kwotę 9 milionów zł. Należało się zastanowić, jak zmieścić się w kwocie przeznaczonej na finansowanie tego zadania. Stwierdziliśmy, że napiszemy wniosek do NFOŚ o zmniejszenie efektu rzeczowego przedsięwzięcia z 12 na 10 autobusów, ponieważ kalkulowało się to, żeby się zmieścić w cenie. Okazało się, że ogłaszając ponowny przetarg na 10 autobusów wyniknęło ponad 6 milionów oszczędności, więc aby tych pieniędzy nie zwracać do NFOŚ rozstrzygnęliśmy przetarg na 11 autobusów, czego efektem była podpisana wczoraj umowa na zakup autobusu przegubowego, jednakże po podpisaniu umowy okazało się, że mamy kolejne środki, które nam zostały, dlatego z 11 składamy znowu na 12 autobusów, aby w pełni wykorzystać kwotę, która jest przeznaczona na dofinansowanie.
Komisja Uchwał i Wniosków poinformowała, że w sprawie projektu uchwały nie wpłynął żaden wniosek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poddał pod głosowanie projekt uchwały nr V/7:
w głosowaniu: za -11 , przeciw -0 , wstrzymało się -10,
(imienny wykaz głosowania radnych- zał. nr 28)
projekt uchwały nr V/7 został przyjęty
Protokół Komisji Uchwał i Wniosków stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu.
Przerwa 10 min
Ad 7. Sprawozdanie Prezydenta Miasta z działalności
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska - posiedzenie Związku Miast Polskich jeszcze trwa, ale wątek dotyczący szkód popowodziowych, odszkodowań i środków na odbudowę zakończył się i konkretne wiadomości są takie, że będą uruchomione duże środki rządowe, wstępne decyzje z Komisji Europejskiej też dotyczą przeznaczenia z Funduszu Spójności specjalnie dedykowanych środków na obszary objęte powodzią, powiat świdnicki na tej liście się znajduje. Jako Zarząd składamy dzisiaj tylko postulaty i zostały przedstawione na piśmie. Przyjęliśmy
apel, który dotyczy nie tylko tego, co zdarzyło się w ostatnich dniach i tygodniach, ale przede wszystkim tego, aby sytuacja w tak dużym zakresie nie powtórzyła się. Następnie go odczytała:
„Zarząd Związku Miast Polskich, po przedyskutowaniu sytuacji powodziowej w południowej i zachodniej Polsce, zwraca się do właściwych podmiotów o niezwłoczne podjęcie działań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa powodziowego w obszarach, które są narażone na zwiększone ryzyko powodziowe na skutek rosnącej dynamiki zmian klimatycznych. W tym celu niezbędne jest pilne przyjęcie i rozpoczęcie realizacji Projektu Budowanie odporności na zmiany klimatu w gospodarce wodnej, którego celem jest redukcja ryzyka powodziowego i przeciwdziałanie skutkom suszy wraz ze wzmocnieniem zdolności instytucjonalnych w dorzeczach Wisły, Sanu, Odry, Nidy i Bugu. W jego ramach należy także dokończyć niezrealizowane zamierzenia, objęte poprzednim Programem Ochrony Powodziowej Dorzeczy Odry i Wisły, zwłaszcza w Kotlinie Kłodzkiej, a także w środkowym i dolnym biegu Odry oraz w środkowym biegu Wisły. Jesteśmy pewni, że samorządy miast i gmin włączą się w procesy konsultacji społecznych i uzyskiwania przychylności społeczności lokalnych dla działań, które mają na celu zwiększenie ich bezpieczeństwa. Suche zbiorniki retencyjne są przyjazne ekologicznie, co dobitnie potwierdza sytuacja w zbiornikach istniejących (Buków, Racibórz). Ich przydatność dla bezpieczeństwa powodziowego jest bezsporna. Zdecydowanej poprawy wymagają wskazane w celu głównym projektu zdolności instytucjonalne w zarządzaniu gospodarką wodną, zwłaszcza w zakresie utrzymania istniejącej infrastruktury przeciwpowodziowej, której odporność jest niewystarczająca, jak to miało miejsce na zbiornikach retencyjnych Stronie Śląskie i Topola oraz w wielu miejscach na wałach przeciwpowodziowych.” Jednogłośnie przyjęliśmy stanowisko i nieco je uszczegóławiając – wśród tych postulatów jest m.in. decentralizacja decyzyjności Wód Polskich, aby samorządy lokalne mogły z nimi współpracować już na swoim poziomie, nie czekając na decyzje zatwierdzane przez poszczególne centrale. Dziś każda sprawa wymaga akceptu najpierw Legnicy, potem Wrocławia, na końcu Warszawy. Dotyczy to budowy infrastruktury krytycznej, która będzie bardzo ważnym tematem przez najbliższe lata i bieżącego utrzymania zbiorników wodnych i rzek znajdujących się na terenie gmin. Ten postulat pojawia się nie tylko w Związku Miast Polskich, również w innych organizacjach samorządowych, mam nadzieję, że zostanie wysłuchany. Druga istotna sprawa – infrastruktura krytyczna, zabezpieczająca przed skutkami powodzi, zaczynając od wałów a kończąc na zbiornikach retencyjnych wymaga szczegółowych uzgodnień i są to procedury trwające nawet do trzech lat. Naszym postulatem jest, aby przynajmniej na tych terenach, które zostały dotknięte powodzią, nawet minimalnie, procedury zostały uproszczone, aby te zadania realizować w najbliższych latach. Będziemy takie postulaty składać, prowadzić konsultacje z mieszkańcami, którzy nam podpowiedzą i pomogą znaleźć rozwiązania, ale też chcemy wejść we współpracę z Politechniką Wrocławską, która zaoferowała udział ekspertów, pracowników naukowych różnych branż technicznych przy szacowaniu skutków, identyfikowanie miejsc zagrożonych i znajdowanie rozwiązań infrastrukturalnych dla zabezpieczenia poszczególnych miast. Środki, które dotyczyć będą budowy lub odbudowy infrastruktury zabezpieczającej mają być w całości dotacją, udział samorządów nie będzie wymagany, Jak, kiedy, co będziemy robić jest sprawą przyszłości. Dużo czasu poświęciliśmy tematowi pomocy udzielanej gminom i miejscowościom, które ucierpiały najbardziej materialnie i były też ofiary śmiertelne. Dziękuję za spontaniczne akcje, które ostatnio miały miejsce, ale zdanie Związku Miast Polskich jest takie, żebyśmy koncentrowali się na pomocy finansowej, aby w miejscowościach szczególnie zniszczonych przyczynić się do odbudowy infrastruktury. To nie tylko domy, budynki wielomieszkaniowe, ale też infrastruktura samorządowa, np. w Lądku to ratusz, jedna ze szkół, ośrodki kultury, nie wspominając o oczyszczalni ścieków czy stacji uzdatniania wody, to wymaga zupełnie innego wsparcia, wspólnie zastanowimy się nad organizacją takiej pomocy, bo pomoc bytowa była organizowana w taki sposób, że w Wałbrzychu i Wrocławiu zostały uruchomione hub-y, do których spływała pomoc z całej Polski i są pełne żywności, wody więc prośba była, by już takiej pomocy nie przekazywać. Nasza pomoc była celowana, wśród najbardziej poszkodowanych była gmina wiejska Świdnica i do pobliskich miejscowości kierowaliśmy pomoc, która została zebrana w Centrum Organizacji Pozarządowych, później była bardziej konkretna dotycząca usuwania skutków powodzi i przekazywaliśmy drobny sprzęt, ale też butle gazowe, generatory prądu, kilka osób i firm prywatnych ufundowały takie rzeczy, my pomogliśmy zorganizować transport, doposażyliśmy grupy, które pojechały do zniszczonych miejscowości i pomóc w usuwaniu skutków, które były nieporównywalnie większe niż nasze. Całościowo porozmawiamy o powodzi na sesji specjalnej, będzie czas na przygotowanie szczegółowego raportu, w którym zawrzemy straty materialne osób i w infrastrukturze miejskiej, częściowo w oczyszczalni ścieków, przedstawimy konkretne postulaty o wsparcie środkami rządowymi i europejskimi. Ustawa dotycząca trybu udzielania pomocy jest szybko procedowana, chyba trwają konsultacje w Senacie, mam nadzieję, że wróci w przyszłym tygodniu i jeżeli będzie uchwalona to nam otwiera drzwi do sięgania po wsparcie.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska następnie poinformowała, że sprawozdanie zostało przekazane radnym na piśmie (zał. nr 30).
W załączeniu:
- sprawozdanie ze stanu i struktury bezrobocia w mieście Świdnica (zał. nr 30a)
- informacja wydanych zarządzeń Prezydenta Miasta (zał. nr 30b)
- wykaz postępowań podprogowych o wartości od 85 000 do 130 000 zł, zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień podprogowych o wartości do 130 000 zł netto (zał. nr 30c)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami (zał. nr 30d)
- wykaz przetargów przeprowadzonych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (zał. nr 30e).
W temacie sprawozdania głos zabrali:
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – poinformował Prezydent Miasta, że sesja nadzwyczajna odbędzie się w piątek w godzinach popołudniowych,
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – odpowiedziała, że Pan Adam Mazur wraca do pracy w następny poniedziałek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – mamy świadomość, była burzliwa dyskusja, ale radni się nie zgodzili, chcą, żeby to było w piątek i już decyzja zapadła.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – poinformowała, że od dziś Dyrektorem Miejskiego Zarządu Nieruchomości jest Pan Marek Suwalski, który stanął do konkursu, napisał najlepiej test, wypadł najlepiej w czasie rozmowy kwalifikacyjnej i przez komisję konkursową został rekomendowany na to stanowisko. Wczoraj tą rekomendację przyjęłam i z dniem dzisiejszym Pan Suwalski jest dyrektorem MZN. Druga informacja dotyczy wyboru Wiceprezydenta Świdnicy, z dniem 2 listopada mam zamiar powierzyć to stanowisko Panu Lechowi Bokszczaninowi. Ponieważ obecny pracodawca chce, żeby dokończył swoje zadania i przekazał obowiązki, wynegocjowaliśmy skrócony okres wypowiedzenia i od 2 listopada staje się moim drugim zastępcą, przejmując pod swoje zarządzanie takie sfery jak kultura, polityka społeczna i fundusze zewnętrzne. Trzecia wiadomość – w tym tygodniu Rada Nadzorcza Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej odwołała ze stanowiska emerytowanego prezesa Jacka Piotrowskiego. O wyborze nowego prezesa poinformuję, kiedy podejmę decyzję w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski poprosił Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej o przedstawienie informacji nt. pomocy dla powodzian.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – przedstawiła działania podjęte przez MOPS, który w dniach 14-15 września pozostawał w kontakcie z Biurem Zarządzania Kryzysowego, jeżeli służby byłyby potrzebne do podejmowania pewnych działań np. z ewakuacją. 16 września pracownicy MOPS nawiązali kontakt z mieszkańcami Świdnicy. Zwracaliśmy uwagę na osoby starsze, samotne, które oprócz potrzeb bieżących mogły potrzebować wsparcia psychologicznego. Od 16 września został uruchomiony telefon, pod którym mieszkańcy mogli zgłaszać szkody i pozyskać informacje na temat wsparcia, jakie Ośrodek mógł zaoferować. Również na stronie internetowej MOPS, profilu „PoMocna Świdnica” i na stronie Urzędu pojawiły się informacje dot. pomocy osobom poszkodowanym, które do tej pory są aktualizowane, ponieważ wytyczne zmieniają się. 17 września pracownicy socjalni wizytowali domy i posesje, szczególnie na ulicy Kraszowickiej. Mieszkańcy tych posesji otrzymali 18 września druki wniosków o pomoc z informacją, jak je wypełnić. Pierwsze zgłoszenia i wnioski dotarły do MOPS 18 września. Druki są dostępne w siedzibie Ośrodka w Biurze Obsługi Klientów, jest też wyznaczona osoba, która udziela informacji na temat możliwości pozyskania wsparcia. Stan na 26 września: wpłynęło do MOPS 16 wniosków na pomoc 2000 zł, tzw. zasiłek powodziowy i 44 wnioski na pomoc 8000 zł. Wnioski dotyczące wypłaty 2000 zł są przekazywane do Wydziału Polityki Społecznej, który zajmuje się obsługą i współpracuje z nami w tym zakresie. Wnioski dotyczące kwoty 8000 zł w całości są realizowane przez MOPS. Pierwsze decyzje są wydane i środki trafią na indywidualne konta bankowe osób poszkodowanych. Ośrodek skierował zapotrzebowanie do Wojewody na kwotę 192 000 zł, na które już wydał decyzję. W dniu wczorajszym złożono zapotrzebowanie na kolejne środki w wysokości 208 000 zł. Z chwilą napływu wniosków, zapotrzebowanie do Urzędu Wojewódzkiego będzie aktualizowane o kolejne środki.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – powiedziała Pani, że decyzje o przydziale pieniędzy już są, ale czy pieniądze na koncie są.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – odpowiedziała, że pierwsze wypłaty zostały przekazane w dniu wczorajszym, bo wtedy dotarły do nas na konto MOPS środki finansowe przekazane przez Wojewodę. Wszystkie wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością napływu, żeby zmieścić się w terminach, które są wymagane.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – ile macie czasu od momentu złożenia wniosku do MOPS, kiedy decyzja musi zapaść i kiedy są pieniądze.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – jeżeli chodzi o zasiłek powodziowy 2000 zł to czas jest krótki, dwa dni od wpływu wniosku do gminy jest na wydanie decyzji i kolejne dwa dni na wypłacenie środków, w sumie to cztery dni, żeby go zrealizować. Zasiłek powodziowy, czyli 2000 zł jest wypłacany bez żadnych działań sprawdzających, czyli wpływa wniosek i jest organ wypłaca ten zasiłek. Jest zapis, że weryfikacja zasadności wypłaty może być dokonywana w późniejszym terminie. Jest to zasiłek dla osób, które potrzebują natychmiast tych środków na podstawowe potrzeby życiowe. Natomiast wnioski na 8000 zł jest procedura taka, że pracownik socjalny idzie do danej rodziny, sporządzany jest wywiad, zapisywane są potrzeby osób poszkodowanych i stosowana jest procedura jak przy udzielaniu zasiłków pomocy społecznej, w trybie, który pozwala jak najszybciej wypłacić te pieniądze. Często zdarza się, że osoby są nieobecne w związku ze spowodowanymi szkodami i mieszkają u rodziny, w związku z tym idzie to zgodnie z procedurą i terminami, ale nie zawsze wszystko można na pierwszym wywiadzie ustalić. Jeśli dotyczy to takich spraw jak zalania np. piwnic, a nie mieliśmy takich zgłoszeń, że ktoś został pozbawiony dachu nad głową i nie ma gdzie mieszkać albo jest potrzebna natychmiastowa pomoc, a mamy wątpliwości to mamy możliwość posiłkować się specjalistami odnośnie wyceny szkód, ponieważ pracownicy socjalni nie są od tego specjalistami.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – czy w Świdnicy z osób poszkodowanych ktoś zgłosił się i kwalifikuje do tej pomocy 100 albo 200 tysięcy.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – ten zasiłek 200 tysięcy jest wykorzystywany w miastach, gdzie szkody są duże i ludzie stracili domy, nie mają gdzie mieszkać i muszą remontować. U nas na dzień dzisiejszy wypłacamy 2000 zł powodziowego natychmiastowego, bez weryfikacji i 8000 zł.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – czyli zgłoszeń na to duże wsparcie nie było?
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – nie było, nie przewidujemy ale wszystko się może zdarzyć.
Radny Jan Dzięcielski – może mi coś umknęło ale wcześniej, jeżeli były dotacje związane z COVID-em, później dodatek węglowy to najpierw zwoływaliśmy sesję nadzwyczajną, żeby te pieniądze dodać do budżetu, żeby dopiero później mogły być wypłacane. Teraz Pani mówi, że już wypłacamy, zmieniły się przepisy w tym zakresie.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – my składamy zapotrzebowanie i jeżeli Wojewoda wyda decyzję to zarządzeniem Prezydenta są one wprowadzane do budżetu, nie potrzeba do tych środków zgody i sesji, ale to nie jest nowość, bo tak się dzieje z dotacjami, że jeżeli jest na dotację z budżetu Państwa wydana decyzja Wojewody, a to jest zadanie zlecone, nieobligatoryjne dla samorządu, to taka ścieżka obowiązuje.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – apeluję, abyście Państwo w miarę możliwości jak najszybciej ludziom wypłacili te pieniądze spośród tych 44 wniosków, aby nie czekali, bo dla nich to jest duża pomoc.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – robimy wszystko co możemy, żeby naszych mieszkańców wspierać, jest duża gotowość na działania, wczoraj trafiły pieniądze na konto MOPS i postaramy się, żeby to w jak najszybszym czasie zrealizować.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – czyli do sesji nadzwyczajnej wszystkie wnioski mogą być zrealizowane.
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Violetta Kalin – tego nie mogę Państwu obiecać, ponieważ niektóre wnioski mogą wymagać głębszej analizy i oceny przez fachowca. Robimy co w naszej mocy, tam, gdzie jest możliwe te środki wypłacamy bez zbędnej zwłoki.
Prezydent Miasta Beata Moskal-Słaniewska – jedna rzecz wymaga wyjaśnienia, zasiłki wypłaca MOPS, musieliśmy przeprowadzać sesję wtedy, kiedy pieniądze przechodziły przez konto gminy, tu takiej potrzeby nie ma. Pani Dyrektor może za mało zaakcentowała, ale pracownicy MOPS byli w terenie we wtorek, czyli dwa po powodzi, kiedy nie było oficjalnych dokumentów, ale już słyszeliśmy zapowiedź władz rządowych, że powiat świdnicki zostanie ujęty na liście objętych klęską żywiołową. To nam dało uprawienie do tego, żeby zanim od strony formalnej rzecz się zadzieje już podejmować działania w terenie i informować bezpośrednio mieszkańców ulic, które zostały dotknięte wylaniem wody, aby śledzili pojawiające się informacje, zgłaszali do MOPS i tam już dokonywana była wstępna identyfikacja, m.in. dokumentacja zdjęciowa, aby przy wyższych zasiłkach mieć materiał pozwalający na potwierdzenie zaistniałej szkody, a mieszkańcom umożliwić sprzątanie i usuwanie skutków, które mogły być usunięte poprzez drobne prace remontowe, bo to były m.in. dojazdy do domów, które wymagały pilnej naprawy, ale żeby później można było ująć wniosek i go potwierdzić, robiliśmy to zawczasu i tu podziękowania pod adresem pracowników MOPS i naszych wydziałów, szczególnie zarządzanym przez Pana Macieja Glebę, który włączył się w te działania, pomagał mieszkańcom i identyfikował straty w infrastrukturze miejskiej, do tego grona dołączę Pana Dyrektora Markowskiego, ponieważ już wiemy, co w niej będzie wymagać naprawy, teraz czas na szacowanie i wysyłanie zapotrzebowani na wsparcie mieszkańców i gminy.
Ad 8. Interpelacje, zapytania oraz wnioski radnych i komisji
Interpelacje odczytali i złożyli Radni:
- Andrzej Ora (zał. nr 31)
- Jan Dzięcielski (zał. nr 32,33)
- Magdalena Rumiancew-Wróblewska (zał. nr 34-37)
- Violetta Wiercińska… (zał. nr 38)
Odniosła się również do odpowiedzi na interpelację ws. budowy parkingu przy ulicy Słowackiego, że będzie on wykonany z kostki betonowej, natomiast mieszkańcy prosili, żeby to była kostka ażurowa. Niezrozumiały jest upór przy kostce betonowej, bo przy obecnych
zmianach klimatu kostka ażurowa z jednej strony zapobiegałaby suszy, a z drugiej wchłaniałaby wodę przy większych odpadach.
- Sylwia Osojca-Kozłowska (zał. nr 39-41)
Ponadto, interpelacje bez odczytywania złożyli radni: Andrzej Ora (zał. nr 42-44), Magdalena Rumiancew-Wróblewska (zał. nr 45), Zofia Skowrońska-Wiśniewska (zał. nr 46,47).
Ad 9. Oświadczenia i sprawy organizacyjne
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – poinformował, że Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Ora złożył pisemną rezygnację z pracy w Komisji Rewizyjnej z dniem dzisiejszym (zał. nr 48). To powoduje, że na kolejnej zwykłej sesji będziemy dokonywać zmian między komisjami. Sesja nadzwyczajna będzie w piątek 4 października wedle życzenia Rady. Będzie jeden temat wiodący czyli powódź, stan przed, w trakcie i po. Zaproponował godzinę 15:00, żeby nie kolidowało to z pracą radnych, którzy mieli inne plany.
Radna Violetta Wiercińska – przedstawiła oświadczenie grupy radnych dotyczące pominięcia w gronie laureatów nagrody Prezydenta Miasta w dziedzinie kultury Pani Agnieszki Dobkiewicz (zał. nr 49).
Radny Jan Dzięcielski – w nawiązaniu do tego, co powiedziała przed chwilą Radna Violetta Wiercińska, informuję, że w imieniu Klubu Koalicji Obywatelskiej składam na Pana ręce wniosek o nadanie tytułu „Zasłużony dla Miasta Świdnicy” dla Pani Agnieszki Dobkiewicz.
Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski – miałem spytać, czy taki wniosek kiedykolwiek się pojawił, to trudno mieć pretensje, że ta osoba nie dostaje tego tytułu.
Ad 10. Zakończenie V sesji Rady Miejskiej w Świdnicy
W związku z wyczerpaniem punktów porządku obrad, Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Lewandowski podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady słowami -
„zamykam V sesję Rady Miejskiej w Świdnicy”.
Przebieg obrad zarejestrowano na płycie CD przechowywanej w Biurze Rady Miejskiej, która stanowi integralną część protokołu.
Na tym protokół zakończono. Protokołowała:
Anna Stodółkiewicz PRZEWODNICZĄCY RADY
.....................................................
/ Anna Stodółkiewicz / Krzysztof Lewandowski Świdnica, dnia 27.09.2024 r.